In an individual's character education, the preschool ethosphere is very important. The purpose of this study is to analyze the state of character education in the preschool ethosphere, according to teacher views. Descriptive survey model has been used in the study. The study has been performed on 231 preschool teachers working in an official independent kindergarten in Gaziantep province. Interviews have been also performed with 15 of these teachers with a maximum variation sampling. A questionnaire and a semi-structured interview form created by researchers have been used as a data collection tool. Quantitative data obtained from the survey form have been analyzed using the SPSS package program. Descriptive statistics have been calculated in the analysis of quantitative data. Descriptive analysis has been realized on qualitative data obtained from the interview form. As a result of the research, it has been determined that all the characteristics included in the 2013 preschool education curriculum apart from being dareful – have been perceived by teachers as “very important”; in addition, the level of realization of values has been perceived as “high”. It has been determined that teachers have wanted to traits of “respect, affection, honesty and empathy” to be included in the programs. The teachers define character more as innate traits, personality traits, and character education as behavior transformation and sensitivity creation. Teachers believe that character training is necessary. Teachers most often use drama, book practices and games as methods. According to teachers, family, school, teacher, program, student, peer and media are seen as sources of problems encountered in character education. All in all, it can be said that there are many characteristics in character education in preschool period, and these characteristics have high level of realization and high level of importance; Definitions of teachers’ character and character education are similar; problems in character education are forceful.
Bireyin karakter eğitiminde, okul öncesi ethosferi (değer küre) çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi ethosferinde, öğretmen görüşlerine göre karakter eğitiminin durumunu analiz etmektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Gaziantep ilinde resmî bağımsız anaokulunda görev yapan 231 okul öncesi öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Maksimum örnekleme ile bu öğretmenlerden 15’i ile de görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Anket formundan elde edilen nicel veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde betimleyici istatistikler hesaplanmıştır. Görüşme formundan elde edilen nitel veriler üzerinde betimsel analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan tüm karakteristik özelliklerin -maceracı olmak hariç- öğretmenler tarafından “çok önemli” olarak algılandığı, ayrıca değerlerin gerçekleşme düzeyinin “yüksek” olarak algılandığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin programlarda “saygı, sevgi, dürüstlük ve empati” özelliklerinin yer almasını istedikleri belirlenmiştir. Öğretmenler karakteri daha çok doğuştan getirilen özellikler, kişilik özellikleri olarak; karakter eğitimini ise davranış dönüştürme ve duyarlılık oluşturma olarak tanımlamaktadırlar. Öğretmenler, karakter eğitiminin gerekli olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenler en çok drama, kitap çalışması ve oyunu yöntem teknik olarak kullanmaktadırlar. Öğretmenlere göre; aile, okul, öğretmen, program, öğrenci, akran ve medya, karakter eğitiminde karşılaşılan sorunların kaynakları olarak görülmektedir. Sonuç olarak, okul öncesi dönemde karakter eğitiminde birçok özelliğin yer aldığı ve bu özelliklerin gerçekleşme ve önem düzeylerinin yüksek olduğu, öğretmenlerin karakter ve karakter eğitimi tanımlamalarının benzer olduğu, karakter eğitiminde sorunların etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Submission Date | September 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |