The purpose of this research is to determine the positive and negative opinions of university students about compulsory distance education. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The easily accessible technique was used in determining the study group of the research. In line with the purpose of the study, a study group consisting of distance education university students who are knowledgeable about the research subject was determined. In the study group determined for this research, a total of 1004 university students, 403 from Muş Alparslan University and 601 from Bingöl University, who studied distance education in the 2019-2020 academic year, took place. Descriptive and content analysis technique was used in the analysis of the data obtained in the study. According to some results of the research, in the first applications of distance education, which is being implemented due to the Coronavirus (Covid-19) pandemic, students suggested that academicians can be understanding and flexible, communicate well with the student, and behave in an attitude that facilitates the process. Regarding the exam system, they argued that it should be simpler and more understandable, exams should be in the form of homework, and grades should be given more fairly. They emphasized the importance of conducting distance education with live lessons and videos and making remedial trainings when necessary. They stated that they have problems such as internet connection and network. According to the results of the research, it is suggested that the quality of "home education" should be increased.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin zorunlu uzaktan eğitimin yürütülmesine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay örnekleme (easily accessible) tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, araştırma konusuyla ilgili bilgi sahibi olan uzaktan öğretim gören üniversite öğrencilerinin yer aldığı bir çalışma grubu belirlenmiştir. Bu araştırma için belirlenen çalışma grubunda, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında uzaktan öğrenim gören Muş Alparslan Üniversitesinde 403, Bingöl Üniversitesinde 601 olmak üzere toplam 1004 üniversite öğrencisi yer almıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “betimsel analiz ve içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bazı sonuçlarına göre; Coronavirüs (Covid-19) pandemisi nedeniyle uygulanmakta olan uzaktan eğitimin ilk uygulamalarında öğrenciler, akademisyenlerin anlayışlı ve esnek olmalarını, öğrenci ile iyi iletişim kurmalarını, süreci kolaylaştıran bir tutum içerisinde olmalarını önermişlerdir. Sınav sistemi ile ilgili olarak daha basit ve anlaşılır olması gerektiğini, sınavların ödev şeklinde olması gerektiğini, notların daha adaletli verilmesi gerektiğini savunmuşlardır. Uzaktan öğretimin canlı ders ve videolarla yürütülmesinin önemini ve gerektiğinde telafi eğitimleri yapılmasını çokça vurgulamışlardır. İnternet bağlantısı ve şebeke gibi sorunları olduğunu dile getirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, evdeki eğitim kalitesinin arttırılması gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Submission Date | October 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 3 |