Research Article
BibTex RIS Cite

ANADOLU LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA ÖĞRENMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 21 Issue: 3, 863 - 874, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-901401

Abstract

Bu çalışmada Anadolu Lisesi öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Anadolu Lisesi öğrencilerinin ikinci yabancı dil Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesini amaçlayan bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Anadolu Liselerinde okuyan ve ikinci yabancı dil olarak Almanca dersi alan öğrenciler, örneklemini ise İç Anadolu bölgesinde bulunan bir Anadolu Lisesinde ikinci yabancı dil olarak Almanca dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 208 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların %64,9’u kadın, 34,1’i ise erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Türk (2020) tarafından geliştirilen “Ortaöğretim Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan ‘kişisel bilgi formu’ kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde IBM SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde frekans (f) ve yüzde (%) tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve t-testi hesaplamalarına yer verilmiştir. Normal dağılım gösteren verilerin değerlendirilmesi ikili gruplarda t-testi, ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda kız öğrencilerin Almanca öğrenmeye yönelik kararlılık ve korkularının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu; Almanca başarı puanı 5 olan katılımcıların Almanca başarı puanı daha düşük olan katılımcılara göre Almanca öğrenmeye daha ilgili oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Benzer bir çalışmanın ileride daha geniş bir örneklem grubuyla ve karma araştırma yöntemi ile yapılmasının daha kapsamlı sonuçlara ulaşabilme açısından faydalı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Akpınar Dellal, N. (2003). Pädagogische orientierte Reformbedingungen im Fremdsprachenunterricht. Shaker Verlag.
  • Alyaz, Y., Gürsoy, E. & Kazanoğlu, F. (2013). Yabancı dil öğretmeni adaylarının dil seviyeleri ve öğrenimini gördükleri dile ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 123-148.
  • Alyaz, Y. (2011). Alman dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin dilsel seviyeleri ve Almancaya ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 503-525.
  • Balkaya, Ş. (2017). Einstellungen, vorurteile und stereotype von Türkischen gymnasiasten gegenüber Deutschen und Deutscher sprache [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Başat, G. (2014). Neden yabancı dil öğrenemiyoruz? Aljazeera Türk. 25.01.2021 tarihinde http://dergi.aljazeera.com.tr/2014/09/01/neden-yabanci-dilogrenemiyoruz/ adresinden alınmıştır.
  • Cebeci, F. B. (2006). Mesleki ve teknik lise öğrencilerinin İngilizce derslerine yönelik tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Çakıcı, D. (2007). Üniversite öğrencilerinin ortak zorunlu dersler kapsamındaki İngilizceye yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 21-36.
  • Demirel, Ö. (2005). Avrupa Konseyi dil projesi ve Türkiye uygulaması. 28.01.2021 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-demirel.htm adresinden alınmıştır.
  • Durucasu, R. R., Aydın, S. & Er, G. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutumları: Anadolu Üniversitesi örneği. Journal of Management Theory and Practices Research, 1(1), 1-9.
  • Erdem, Ş. (2020). Lise öğrencilerinin Almanca dersine ilişkin tutum ve görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Fabrigar, L. R., MacDonald, T. K., & Wegener, D. T. (2005). The structure of attitudes. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Franzoi, S. L. (2003). Socialpyschology. McGrawHill.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Hanbay, O. (2009). 10. sınıf öğrencilerinin farklı değişkenlere göre ikinci yabancı dil olarak Almancaya yönelik tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 79-91.
  • İpek, C. & Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-50.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademi Yayınları.
  • Koçak, M. & Çobanoğulları, F. (2017). Dünyada ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretiminde Danimarka örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Madran, F. (2020). Lise öğrencilerinin Almanca öğrenmede özerk öğrenme düzeylerinin, motivasyonlarının ve öğrenme stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • MEB. (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. 28.01.2021 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2019). Okul tanıtım bilgileri. 28.01.2021 tarihinde http://ogm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=657 adresinden alınmıştır.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kozikoğlu, İ. (2015). The attitudes of university students concerning foreign language courses. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 184-202.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik. PDREM.
  • Polat, T. (2001). Avrupalılık bağlamında kültür boyutuyla yabancı dil. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 13, 29-39.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (5. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tutar, H. & Erdem, A. T. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Türk, K. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2006). Öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliği bölümüne ilişkin tutumlarının incelenmesine yönelik bir program değerlendirme çalışması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2). 28.06.2006 tarihinde http://www.istekyasam.com/ adresinden elde edilmiştir.
  • Yeşilli, S. (2004). İkinci yabancı dil dersi olarak Almanca öğretimi nasıl uygulanmalı? [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. E. (2017). İstatistiksel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

AN INVESTIGATION OF ANATOLIAN HIGH SCHOOL STUDENTS' ATTITUDES TOWARDS LEARNING GERMAN AS A SECOND FOREIGN LANGUAGE ACCORDING TO VARIOUS VARIABLES

Year 2021, Volume: 21 Issue: 3, 863 - 874, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-901401

Abstract

The main purpose of this study is to examine the attitudes of Anatolian High School students towards learning German as a second foreign language according to various variables. In this study, which aims to examine the attitudes of Anatolian High School students towards learning German as a second foreign language, a survey model, one of the quantitative research methods, was used. The population of the research consists of students studying at Anatolian High Schools in Turkey, and the sample consists of students learning German as a second foreign language at an Anatolian High School in Central Anatolia. In the study, the "Attitude Scale of Secondary Education Students towards Learning German as a Second Foreign Language" developed by Turk (2020) and the "personal information form" prepared by the researcher were used as data collection tools. In the process of data analysis, frequency (f) and percentage (%), one-way analysis of variance (ANOVA) and t-test calculations were included. As a result of the study, it was found that determination and fear of female students towards learning German were higher than male students. It was concluded that the participants with a German achievement score of 5 were more interested in learning German than the participants with a lower German achievement score. It is thought that conducting a similar study with a larger sample group and mixed research method in the future will be beneficial in terms of reaching more comprehensive results.

References

  • Akpınar Dellal, N. (2003). Pädagogische orientierte Reformbedingungen im Fremdsprachenunterricht. Shaker Verlag.
  • Alyaz, Y., Gürsoy, E. & Kazanoğlu, F. (2013). Yabancı dil öğretmeni adaylarının dil seviyeleri ve öğrenimini gördükleri dile ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 123-148.
  • Alyaz, Y. (2011). Alman dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin dilsel seviyeleri ve Almancaya ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 503-525.
  • Balkaya, Ş. (2017). Einstellungen, vorurteile und stereotype von Türkischen gymnasiasten gegenüber Deutschen und Deutscher sprache [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Başat, G. (2014). Neden yabancı dil öğrenemiyoruz? Aljazeera Türk. 25.01.2021 tarihinde http://dergi.aljazeera.com.tr/2014/09/01/neden-yabanci-dilogrenemiyoruz/ adresinden alınmıştır.
  • Cebeci, F. B. (2006). Mesleki ve teknik lise öğrencilerinin İngilizce derslerine yönelik tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Çakıcı, D. (2007). Üniversite öğrencilerinin ortak zorunlu dersler kapsamındaki İngilizceye yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 21-36.
  • Demirel, Ö. (2005). Avrupa Konseyi dil projesi ve Türkiye uygulaması. 28.01.2021 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-demirel.htm adresinden alınmıştır.
  • Durucasu, R. R., Aydın, S. & Er, G. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutumları: Anadolu Üniversitesi örneği. Journal of Management Theory and Practices Research, 1(1), 1-9.
  • Erdem, Ş. (2020). Lise öğrencilerinin Almanca dersine ilişkin tutum ve görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Fabrigar, L. R., MacDonald, T. K., & Wegener, D. T. (2005). The structure of attitudes. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Franzoi, S. L. (2003). Socialpyschology. McGrawHill.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Hanbay, O. (2009). 10. sınıf öğrencilerinin farklı değişkenlere göre ikinci yabancı dil olarak Almancaya yönelik tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 79-91.
  • İpek, C. & Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-50.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademi Yayınları.
  • Koçak, M. & Çobanoğulları, F. (2017). Dünyada ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretiminde Danimarka örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Madran, F. (2020). Lise öğrencilerinin Almanca öğrenmede özerk öğrenme düzeylerinin, motivasyonlarının ve öğrenme stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • MEB. (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. 28.01.2021 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2019). Okul tanıtım bilgileri. 28.01.2021 tarihinde http://ogm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=657 adresinden alınmıştır.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kozikoğlu, İ. (2015). The attitudes of university students concerning foreign language courses. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 184-202.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik. PDREM.
  • Polat, T. (2001). Avrupalılık bağlamında kültür boyutuyla yabancı dil. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 13, 29-39.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (5. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tutar, H. & Erdem, A. T. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Türk, K. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2006). Öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliği bölümüne ilişkin tutumlarının incelenmesine yönelik bir program değerlendirme çalışması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2). 28.06.2006 tarihinde http://www.istekyasam.com/ adresinden elde edilmiştir.
  • Yeşilli, S. (2004). İkinci yabancı dil dersi olarak Almanca öğretimi nasıl uygulanmalı? [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. E. (2017). İstatistiksel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bilal Üstün 0000-0002-9490-3109

Publication Date September 15, 2021
Submission Date March 22, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Üstün, B. (2021). ANADOLU LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA ÖĞRENMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 863-874. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-901401