Bu çalışmada karesel atama ile çoklu regresyon analizinin tanıtılması, karesel atama ile çoklu regresyon ve lojistik regresyon sonuçlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma bu yönüyle kuramsal bir araştırmadır. Lojistik regresyon nicel, karesel atama ile çoklu regresyon ise nitel analiz bağlamında kullanılmıştır. Araştırmada karesel atama yöntemi ile çoklu regresyon ve lojistik regresyon kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, PISA 2015 sınavına katılan Türk ve Singapurlu öğrencilerin tamamına ilişkin fen okuryazarlığı olası başarı puanları bağımlı değişken ve öğrenci anketinde ST011 kodu ile başlayan ilk yedi madde ise bağımsız değişken olarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre karesel atama ile çoklu regresyon sonuçlarının yorumlanabilir olma anlamında lojistik regresyona göre daha avantajlı bir yapıya sahip olduğu söylenebilir. Az sayıda istatistik ve yorumlanması daha kolay çıktılar elde edilmesine yardımcı olan karesel atama ile çoklu regresyonun bu anlamda lojistik regresyona alternatif olabileceği düşünülmektedir. Aynı zamanda analizin, lojistik regresyon ve özellikle de sağlık bilimleri alanında lojistik regresyona alternatif bir şekilde kullanılan probit regresyon ile elde edilen ölçme sonuçlarına ilişkin bir geçerlik yöntemi olarak kullanılabileceği göz önünde bulundurulmalıdır.
In this study, it was aimed to introduce Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure and to compare the results of Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure and Logistic Regression. The research falls within the scope of theory diversification from mixed research types. Logistic regression was used for quantitative analysis, whereas Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure was employed for qualitative analysis. Within the scope of the research, the estimated science literacy values of all Turkish and Singaporean students who participated in PISA 2015 were used as dependent variable and the first seven items that started with ST011 code were used as independent variables. According to the results of the research, it can be said that the results of Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure have a more advantageous structure than logistic regression in terms of being interpretable. It is thought that Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure, which helps to obtain outputs with a small number of statistics and easier interpretation, can be an alternative to logistic regression in this sense. At the same time, it should be considered that the analysis can be used as a validation method for the measurement results obtained with logistic regression, and especially probit regression, which is used as an alternative to logistic regression in the field of health sciences.
Multiple regression quadratic assignment procedure logistic regression theory triangulation PISA
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | August 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 4 |