In this study, the ethic judgements of parents and school climate perceptions were examined by taking into consideration various variables such as gender, age, graduation status, marital status, and the relationship between the ethic judgements of parents and perception of school climate. The study was carried out according to the quantitative research method and the relational survey model. The sample of the study consists of 524 parents who have students in public schools in Istanbul Zeytinburnu District in the 2019-2020 academic year. Data were collected using the "Ethical Status Scale" and the "Parents' Perception of School Climate Scale". The obtained data were analyzed by t test, ANOVA, and correlation analysis. According to the findings, the ethical-idealism judgments of the parents, who are female, 49 years old and under, mother, married and high school graduate, are higher than the ethical-idealism judgments of the male, 50 years and older, father, single and secondary school graduate parents. The school climate perceptions of female married, mother, secondary and high school graduate parents are more positive than the school climate perceptions of male, single, father and university graduate parents. A low-level and positive relationship was found between parents' ethical judgments and school climate perceptions. By conducting research that determines the ethical judgments and perceptions of the school climate of the parents, it is necessary to set goals and follow the developments in this direction.
Bu çalışmada velilerin etik yargıları ve okul iklimi algıları cinsiyet, yaş, mezuniyet durumu, medeni durum gibi çeşitli değişkenler dikkate alınarak incelenmiş olup, velilerin etik yargıları ile okul iklimi algısı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışma, nicel araştırma yöntemine ve ilişkisel tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul Zeytinburnu İlçesi’nde devlet okullarında öğrencisi bulunan 524 veli oluşturmaktadır. Veriler “Etik Durum Ölçeği” ile “Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, t testi, ANOVA ve korelasyon analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Bulgulara göre kadın, 49 yaş ve altında olan, anne, evli ve lise mezunu velilerin etik-idealizm yargıları, erkek, 50 yaş ve üzeri, baba, bekâr ve ortaokul mezunu velilerin etik-idealizm yargılarından daha yüksektir. Kadın, evli, anne, ortaokul ve lise mezunu olan velilerin okul iklimi algılarının, erkek, bekâr, baba ve üniversite mezun olan velilerin okul iklimi algılarından daha olumludur. Velilerin etik yargıları ile okul iklimi algıları arasında düşük düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Velilerin etik yargılarını ve okul iklimi algılarını belirleyen araştırmalar yaparak bu doğrultuda hedefler belirlenmesi ve gelişmelerin takip edilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2022 |
Submission Date | February 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 1 |