This study was carried out to determine the attitudes of 5th graders towards the music course in terms of the affective learning outcomes in the renewed 2017 music curricula and to develop suggestions for an effective lesson. The study is descriptive and used the survey model. The sample consisted of 426 5th graders in 8 secondary schools in the Giresun city center and the Bulancak district. The students' attitudes towards the music course were "negative" throughout the pre-implementation and post-implementation phases, but their attitude levels differed significantly in favor of the final implementation both on the scale and on the basis of individual factors. Therefore, it may be stated that the curriculum was effective in realizing the intended affective learning outcomes in the students but that the effect level was insufficient. The answers given to many items of the scale explained the reasons for the negative attitude. Following the implementation of the music curriculum, it was seen that the attitudes of both female and male students towards the music course were shaped negatively. On the other hand, it was concluded that the attitudes of the students studying in the city center were more positive than those of the students in the Bulancak district.
Araştırma, 2017 yılında yenilenen ilkokul-ortaokul müzik öğretim programının duyuşsal alan kazanımlarına dönük olarak ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarını “Giresun İli Örneği” üzerinden belirlemek, etkili bir ders için öneriler geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel araştırmalardan tarama (survey) modelinde olup; çalışma grubunu ise Giresun il merkezi ve Bulancak ilçesindeki 8 ortaokulun 5. sınıfında öğrenim gören 426 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma; öğrencilerin müzik dersine dönük tutumlarının ön uygulama ve son uygulama boyunca “olumsuz” olduğu ancak bu tutum düzeylerinin hem ölçeğin genelinde hem de ayrı ayrı faktörler bazında son uygulama lehine anlamlı şekilde farklılaştığı ve buradan hareketle, uygulanan öğretim programının öğrencilerin duyuşsal alana dönük kazanımlarını oluşturmada etkili olduğu fakat etki derecesinin yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır. Bu kapsamda ölçeğin pek çok maddesine verilen cevaplar oluşan olumsuz tutumun gerekçesini açıklar niteliktedir. Müzik öğretim programının uygulanması sonucunda hem kız hem de erkek öğrencilerin müzik dersine dönük tutumları aynı oranda olumsuz olarak şekillenmektedir. Diğer taraftan çalışma ile özellikle il merkezinde öğrenim gören öğrencilerin ilçelerde öğrenim gören öğrencilere göre müzik dersine ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2022 |
Submission Date | March 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 1 |