Research Article
BibTex RIS Cite

Kovid 19 Pandemi Süreciyle İlgili Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Görüşleri

Year 2023, Volume: 23 Issue: 1, 118 - 141, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1109023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, (Covid 19) pandemi sürecinde ilkokul-ortaokul yöneticileri ve öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerini belirlemektir. Okulların açık olduğu günlerde ve uzaktan öğretim sürecinde: okul yöneticileri ve öğretmenler; öğretmen, öğrenci ve velilerden gelen şikayet ve isteklere çözüm getirmek durumunda kaldılar. Okul yöneticileri ve öğretmenler yeni ve daha önce karşılaşmadıkları sorunlarla karşılaştılar. Bu süreçte okul yöneticileri ve öğretmenlerin sorunlara getirdiği çözümler, kriz yönetimi örnekleri olarak görülebilir. Bu çalışmada, pandemi sürecinde okul yöneticileri ve öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve bu sorunlara getirilen çözüm önerileri belirlenerek alana ve uygulayıcılara katkı sunmak amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modelinde olup, nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Hatay İli Antakya, Defne, Samandağ ve Hassa İlçelerindeki İlkokul ve Ortaokulu yöneticileri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen 64 yönetici ve öğretmenle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Veriler; araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular; pandemi döneminde teknolojik araç yetersizliği, internete ulaşım, temizlik ve hijyen, öğrenme kayıpları, devam-devamsızlık, korku kaygı, sosyalleşme, okul bağlılığı, okul yönetimi görev ve sorumlulukları gibi sorunlar tespit edilmiştir. Katılımcılar bu sorunlara; farklı şekilde ders işleme, rehberlik ve bilgilendirme yapma, fiziki mekan kullanımında değişiklik yapma, temizlik ve hijyen, teknolojik araç gereç sağlama şeklinde çözüm getirmişlerdir. Sorunlara kalıcı çözümler getirmek için; öğrencilere teknolojik ve maddi destek, öğretim uygulamalarının farklılaştırılması, öğrenci destek hizmetleri, temizlik ve hijyen, teknolojik destek, yönetimi güçlendirme yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Pandemi gibi kriz durumlarına okulların hazır olmadığı ve pandeminin öğrenciler arasındaki fırsat eşitsizliğini artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Akyavuz, E. K. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisikonusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4) 15 (4),723-737. https://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies. 44140
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd, 6(2), 11-53.
  • Christensen, L.B., Johnson, R. B. ve Turner, L.A. (2014). Research methods, design, and analysis. Global Edition: Pearson.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, andmixedmethod approaches. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, 49 (1), 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Demirbilek, N.,Demirtaş, H., Han, F., ve Atila, F. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin bakış açısıyla uzaktan öğretim kavramı, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 22(1), 446-470. DOI: 10.17679/inuefd.827706
  • Duman, Ç. (2021). Pandemi Sürecinde Okul Yönetimine İlişkin İdareci Görüşleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 181-194
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Erbil, B. A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 16, 3.
  • Genç, S. (2020). Uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 4(3), 101-107. https://doi.org/10.29329/ijiape.2020.271.3
  • Gürsakal, N. (2001). Yeni bilim. http://www.academia.edu/download/37299078/ YENI_BILIM.docx Erişim Tarihi: 07.01.2020
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y. ve Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the Coronavirus (COVID-19) Pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Işık, M. ve Bahat, İ. (2021). Teknoloji bağlamında eğitimde fırsat eşitsizliği: eğitime erişime yönelik sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 498-517.
  • Jindal, M., Bajal, E., Singh, P., Diwakar, M., Arya, C. ve Sharma, K. (2021). Online education in Covid-19: Limitations and improvements. 2021 IEEE 8th Uttar Pradesh Section International Conference on Electrical, Electronics and Computer Engineering (UPCON), 2021, pp. 1-5, doi: 10.1109/UPCON52273.2021.9667605.
  • Karbeyaz, A., Yurtdakal, K. ve Kurt, M. (2021). öğrencilerin covid 19 sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşadığı sorunlar ve olası çözüm yolları. EKEV akademi dergisi, 25 (88), 71-97.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem.
  • Klochko, V., Kulynych, T., Chuiko, N., Postolna, N., Holovanova, O. (2021). Comparison of distance education problems during the COVID-19 pandemic. ScienceRise, 2, 59–64. doi: http://doi.org/10.21303/2313-8416.2021.001776
  • Konan, N. ve Ulaş, M. (2021). Koronavirüs (COVID-19) salgın döneminde anaokulu yöneticisi olmak. Milli Eğitim, 49 (1), 505-527. https://doi.org/10.37669/milliegitim.720556
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (2014). Qualitative data analysis. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). İzleme ve değerlendirme raporu 2020 “Küresel salgın döneminde uzaktan eğitim. http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/02-rapor-yayin-bilgilendirme/04- raporlar/01.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsiegitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020c). EBA TV ders yayını. https://www.eba.gov.tr.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020d). 500.000 tablet bilgisayar dağıtımının ikinci fazındayız. https://www.meb.gov.tr/500000-tablet-bilgisayar-dagitiminin ikincifazindayiz/haber/22182/tr.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Johnson, R. B. (2004, April). Validity issues in mixed methods research. American Educational Research Association, San Dieg.
  • Oyedotun, T. D. (2020). Sudden change of pedagogy in education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization, 2, 100029. https://doi.org/10.1016/j.resglo.2020.100029
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M.Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem
  • Rotas, E. E., ve Cahapay, M. B. (2020). Difficulties in Remote Learning: Voices of Philippine University Students in the Wake of COVID-19 Crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(2), 147-158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4299835
  • Sohail, M., Bilal, M., Bashir, A., Farooq, M. ve Hussain, M.A. (2021). Assessment of critical challenges faced by students and significance of cutting edge technologies in pakistan education during Covıd-19 pandemic," 2021 International Conference on Innovative Computing (ICIC), 2021, pp. 1-7, doi: 10.1109/ICIC53490.2021.9692958.
  • Singla, T., Tanwar,S., Badotra, S. ve Rana, A. (2021). Impact of Covid-19 on Education System. 2021 9th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions) (ICRITO), 2021, pp. 1-6, doi: 10.1109/ICRITO51393.2021.9596401.
  • Uçar, R. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgınında okul yöneticileri ve öğretmenlerinin yaşam kalitelerine ilişkin görüşleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 463-486. doi: 10.46928/iticusbe.797892
  • WHO. (2022). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. https://covid19.who.int
  • WHO. (2022). WHO Coronavirus disease (COVID-19) dashboard. World Health Organization; 2020. Erişim adresi: https://covid19.who.int/data
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. bs.), Ankara: Seçkin.
  • Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi(online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
Year 2023, Volume: 23 Issue: 1, 118 - 141, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1109023

Abstract

References

  • Akyavuz, E. K. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisikonusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4) 15 (4),723-737. https://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies. 44140
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd, 6(2), 11-53.
  • Christensen, L.B., Johnson, R. B. ve Turner, L.A. (2014). Research methods, design, and analysis. Global Edition: Pearson.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, andmixedmethod approaches. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, 49 (1), 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Demirbilek, N.,Demirtaş, H., Han, F., ve Atila, F. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin bakış açısıyla uzaktan öğretim kavramı, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 22(1), 446-470. DOI: 10.17679/inuefd.827706
  • Duman, Ç. (2021). Pandemi Sürecinde Okul Yönetimine İlişkin İdareci Görüşleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 181-194
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Erbil, B. A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 16, 3.
  • Genç, S. (2020). Uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 4(3), 101-107. https://doi.org/10.29329/ijiape.2020.271.3
  • Gürsakal, N. (2001). Yeni bilim. http://www.academia.edu/download/37299078/ YENI_BILIM.docx Erişim Tarihi: 07.01.2020
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y. ve Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the Coronavirus (COVID-19) Pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Işık, M. ve Bahat, İ. (2021). Teknoloji bağlamında eğitimde fırsat eşitsizliği: eğitime erişime yönelik sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 498-517.
  • Jindal, M., Bajal, E., Singh, P., Diwakar, M., Arya, C. ve Sharma, K. (2021). Online education in Covid-19: Limitations and improvements. 2021 IEEE 8th Uttar Pradesh Section International Conference on Electrical, Electronics and Computer Engineering (UPCON), 2021, pp. 1-5, doi: 10.1109/UPCON52273.2021.9667605.
  • Karbeyaz, A., Yurtdakal, K. ve Kurt, M. (2021). öğrencilerin covid 19 sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşadığı sorunlar ve olası çözüm yolları. EKEV akademi dergisi, 25 (88), 71-97.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem.
  • Klochko, V., Kulynych, T., Chuiko, N., Postolna, N., Holovanova, O. (2021). Comparison of distance education problems during the COVID-19 pandemic. ScienceRise, 2, 59–64. doi: http://doi.org/10.21303/2313-8416.2021.001776
  • Konan, N. ve Ulaş, M. (2021). Koronavirüs (COVID-19) salgın döneminde anaokulu yöneticisi olmak. Milli Eğitim, 49 (1), 505-527. https://doi.org/10.37669/milliegitim.720556
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (2014). Qualitative data analysis. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). İzleme ve değerlendirme raporu 2020 “Küresel salgın döneminde uzaktan eğitim. http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/02-rapor-yayin-bilgilendirme/04- raporlar/01.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsiegitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020c). EBA TV ders yayını. https://www.eba.gov.tr.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020d). 500.000 tablet bilgisayar dağıtımının ikinci fazındayız. https://www.meb.gov.tr/500000-tablet-bilgisayar-dagitiminin ikincifazindayiz/haber/22182/tr.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Johnson, R. B. (2004, April). Validity issues in mixed methods research. American Educational Research Association, San Dieg.
  • Oyedotun, T. D. (2020). Sudden change of pedagogy in education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization, 2, 100029. https://doi.org/10.1016/j.resglo.2020.100029
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M.Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem
  • Rotas, E. E., ve Cahapay, M. B. (2020). Difficulties in Remote Learning: Voices of Philippine University Students in the Wake of COVID-19 Crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(2), 147-158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4299835
  • Sohail, M., Bilal, M., Bashir, A., Farooq, M. ve Hussain, M.A. (2021). Assessment of critical challenges faced by students and significance of cutting edge technologies in pakistan education during Covıd-19 pandemic," 2021 International Conference on Innovative Computing (ICIC), 2021, pp. 1-7, doi: 10.1109/ICIC53490.2021.9692958.
  • Singla, T., Tanwar,S., Badotra, S. ve Rana, A. (2021). Impact of Covid-19 on Education System. 2021 9th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions) (ICRITO), 2021, pp. 1-6, doi: 10.1109/ICRITO51393.2021.9596401.
  • Uçar, R. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgınında okul yöneticileri ve öğretmenlerinin yaşam kalitelerine ilişkin görüşleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 463-486. doi: 10.46928/iticusbe.797892
  • WHO. (2022). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. https://covid19.who.int
  • WHO. (2022). WHO Coronavirus disease (COVID-19) dashboard. World Health Organization; 2020. Erişim adresi: https://covid19.who.int/data
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. bs.), Ankara: Seçkin.
  • Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi(online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

İzzet Kaplan 0000-0001-6685-9692

Celal Teyyar Uğurlu 0000-0002-7933-9327

Publication Date March 25, 2023
Submission Date April 26, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Kaplan, İ., & Uğurlu, C. T. (2023). Kovid 19 Pandemi Süreciyle İlgili Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 118-141. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1109023