Atom çekirdeğinin parçalanmasına bağlı olarak açığa çıkan ısı enerjisinin, teknoloji vasıtasıyla kontrol edilmesi sonucu elde edilen enerji türü olan nükleer enerjinin en yaygın kullanım alanlarından bir tanesi elektrik üretimidir. Bununla birlikte nükleerin sağlık alanından arkeolojiye kadar pek çok farklı ve birbiriyle ilişkisiz görülen alanlarda da kullanımı söz konusudur. Bu araştırmada, çalışma grubunun belirlenmesi, ele alınan konu alanı, veri toplama aracı, uygulama süreci ve verilerin analizi boyutlarında nitel metodoloji esas alınmıştır. Araştırma yöntemi olarak ise durum çalışması tercih edilmiştir. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin nükleer bilimi ile ilgili bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesinin amaçlandığı bir TÜBİTAK projesi üzerinden elde edilen veriler sunulmuştur. Araştırmanın çalışma grubu 23 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Proje kapsamında katılımcılara nükleer bilimlere ve teknolojilere yönelik beş günlük bir eğitim düzenlenmiştir. Sonuç olarak gerek fen bilimleri öğretim programı (2018) kazanımları içerinde yer almasına gerekse de ülkemiz ve dünya genelinde güncel bir sosyobilimsel konu olmasına rağmen fen bilimleri öğretmenlerinin “nükleer” ile ilgili olarak istenilen düzeyde bilgiye sahip olmadıkları, bilgi kaynağı olarak ise bilimsel kaynaklardan daha fazla medyayı kullandıkları, gerçekleştirilen etkinlikler yoluyla katılımcıların konu ile ilgili bilgi kaynakları ve düzeyleri ile düşünceleri üzerinde olumlu bir değişimin yaşandığı görülmüştür. Bu bulgulara dayanarak benzer hizmet içi eğitim faaliyetlerinin mümkünse daha uzun sürelerle yaygınlaştırılması ve desteklenmesi önerilmektedir.
TÜBİTAK
Nuclear energy, which is the type of energy obtained by controlling the heat energy released due to the fragmentation of the atomic nucleus through technology, is one of the most common areas of use for electricity generation. However, it is also used in many different and seemingly unrelated areas, ranging from health to archeology. This research’s qualitative methodology was based on determining the working group, the subject area, data collection tools, the implementation process, and the data analysis. The case study was chosen as the research method. The data obtained from a TUBITAK project aiming to develop the knowledge and application skills of science teachers about nuclear science were presented in this study. The study group of the research consists of 23 science teachers. As part of the project’s scope, five days of training on nuclear sciences and technologies were organized for the participants. As a result, it was observed that although nuclear is included in the science teaching program (2018) and is a current social science subject in our country and worldwide, science teachers do not have the required knowledge about “nuclear.” They use media more as a source of information than scientific sources, and positive changes in the participants’ knowledge sources, levels, and thoughts about the subject have been observed through the activities. Based on these findings, similar in-service training activities are suggested to be widespread and supported, if possible, for longer periods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education, Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2023 |
Submission Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 3 |