Yurt dışında Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten kurumlardan biri olan Türkiye Maarif Vakfı bu alanda önemli bir kurumdur ve Kasım 2020'de MEB Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanan Yabancı Dil Olarak Türkçe müfredatını uygulamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye Maarif Vakfı (TMV) tarafından uygulanan müfredatın B1 düzeyinde konuşma ve yazma becerilerinin kazanımlarının CEFR ile ne ölçüde örtüştüğünü ortaya koymaktır. Bu betimleyici araştırmanın nitel verilerini toplamak amacıyla, Ankara'da bir devlet üniversitesi tarafından hazırlanan, yayımlanan ve yararlanılan Türkçe ders kitaplarındaki konuşma ve yazma etkinlikleri ele alınmıştır. TMV müfredatın tanımlayıcı ölçekleri üzerinde bir doküman analizi yapılmıştır. Bulgular, CEFR'nin dil öğretimi ve öğrenimi için öneriler sunan bir üst-metin olması nedeniyle daha genel sonuçlar tanımladığını, TMV'nın ise bu referanslardan geliştirilen ve çıkarılan daha fazla ayrıntı sağladığını ortaya koymaktadır. Bunun nedeni, TMF’in CEFR’da yer alan betimleyicileri alt sınıflarının ayrıştırılarak maddeleştirilmesidir. Böylece CEFR’da tek cümle olarak görülen betimleyicilerin ayrıştırılmasıyla elde edilen alt cümleler TMF’de farklı betimleyiciler olarak listelenmiştir. Sonuç olarak, CEFR ile karşılaştırıldığında TMF'de yer alan sonuçların sayısının oldukça yüksek düzeyde olduğu ortaya konulmuştur. Ancak, kazanımların nasıl bağdaşık olduğunu gösteren şaşırtıcı sonuçlara ulaşılmıştır. Bu alanda yapılan çalışmalar sınırlı kaldığı için bu çalışmanın alanda çalışanlara katkı sunacağı varsayılmaktadır.
SYL-2021-13910.
Turkish Maarif Foundation, an institute teaching Turkish as a foreign language (TFL) worldwide, is an important institution in the field. The foundation applies TFL Curriculum approved in November 2020 by the MoNE Board of Education in Türkiye. The purpose of the current study is to elucidate to what extent the Turkish as a Foreign Language curriculum utilized by Türkiye Maarif Foundation. The approved curriculum overlaps with the meta-text entitled Common European Framework of References for Languages (CEFR, 2020) as to teach languages in Europe. In the study, the outcomes for speaking and writing skills at B1 Level are taken into account as the level accepts learners as independent users. To collect qualitative data for this descriptive research, a document analysis was performed on the descriptor scales of the curricula, in terms of speaking and writing activities in the Turkish course books prapered, published and utilized by one State University in Ankara, Turkey. Findings reveal that CEFR defines more general outcomes because of its role as a meta-text providing recommendations for language teaching and learning, whereas TMF provides more details developed and deduced from these references. The reason for having more details calibrated in TMF descriptors results from the fact that it subdivides the outcome according to the contents of descriptors. Hence, the subdivided descriptors appear in high quantity calibrated separately in TMF Curriculum. Consequently, the number of outcomes calibrated in TMF is observed rather high compared to CEFR ones. Yet, there are striking results displaying how the outcomes cohere, indeed. As the studies conducted in this field appear limited, it is assumed that the current study will contribute to those working in the field.
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
SYL-2021-13910.
Çukurova University Research Fund under the Project Number of SYL-2021-13910.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | SYL-2021-13910. |
Early Pub Date | December 11, 2023 |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | July 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 4 |