Bu çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. Birincisi; sosyal bilgiler öğretmeni adayları için “sosyal bilgiler eğitiminde STEAM farkındalık ölçeği” geliştirmek. İkincisi ise; geliştirilen ölçekle sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler eğitiminde STEAM farkındalıklarını belirlemektir. Çalışmanın katılımcılarını Türkiye’nin güneybatısı, batısı ve kuzeybatısında bulunan beş farklı üniversitede öğrenim gören 466 sosyal bilgiler öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Birinci amaç doğrultusunda ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılmıştır. AFA sonucu ölçeğin 25 madde ve 2 faktörden oluştuğu ve toplam varyansın %55.9’unun açıklandığı belirlenmiştir. Faktörler “genel bilgi” ve “sosyal bilgiler eğitiminde STEAM düşüncesi” olarak isimlendirilmiştir. DFA sonucunda ise elde edilen yapının uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir (χ2/sd= 1.86, RMSEA= .067, CFI= .96, TLI= .95, SRMR= .038). Ölçeğin toplam madde korelasyonları .36 ile .70 arasında değişmektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısının .96 ve test tekrar test güvenirliğinin .83 olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışmanın hipotezleri Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testi ile çözümlenmiştir. Sonuçlara göre sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının sosyal bilgiler eğitiminde STEAM farkındalıklarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Sonuçlar, sosyal bilgiler eğitiminde STEAM düşüncesinin gelişmesine ışık tutmaktadır.
This study has two purposes. First, to develop a "STEAM awareness scale in social studies education" for pre-service social studies teachers. The second is that the study aims to determine the STEAM awareness of social studies pre-service teachers in social studies education using the developed scale. The study participants comprised 683 social studies pre-service teachers studying at five different universities in the southwest, west, and northwest of Türkiye. Exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used for the scale's construct validity. As a result of EFA, it was determined that the scale consisted of 25 items and two factors, and 55.9% of the total variance was explained. Factors were named as "general knowledge" and "STEAM thinking in social studies education." As a result of CFA, it was determined that the fit indexes of the obtained structure were at a reasonable level (x2/sd = 1.86, RMSEA = .067, CFI = .96, TLI = .95, SRMR = .038). Item-total correlations on the scale ranged from .36 to .70. The Cronbach Alpha coefficient of the scale was .96, and the test-retest reliability was .83. In addition, the study's hypotheses were tested by Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests. According to the results, the scale is valid and reliable to determine STEAM awareness. Besides, it was seen that social studies pre-service teachers' STEAM awareness in social studies education did not differ significantly according to gender and grade level variables. The results shed light on the development of STEAM thinking in social studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education, Economics of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2023 |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | August 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 4 |