Review
BibTex RIS Cite

EĞİTİM LİDERLERİ İÇİN YÖNETİM STANDARTLARI: OHİO EYALET ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 85 - 116, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.656765

Abstract

Amerika’da okul yöneticilerinin görevini yaparken uyacağı yönetim standartları ve yeterliliklerin belirlenmesi için çalışmalar geçmişten bugüne dek yapılmaktadır. Bu standartlar Amerika’da 50 eyalette mevcut olup; bu çalışmalardan birisi de Ohio Eyaleti Eğitim Departmanı tarafından hazırlanmış olan yönetim standartlarıdır. Toplam 10 maddelik yönetim standartları liderlik, öğrenme, yönetim ve kültür olmak üzere dört temel alanın altına yerleştirilmiştir. Eğitim liderlerinin görevlerini yerine getirirken ve denetlenirken, uymaları gereken yönetim standartları, eğitimde kaliteyi artırmak, eşitlik anlayışı ile hareket etmek, denetimi, hesap verilebilirliği, şeffaflığı sağlamak açısından önem arz etmektedir. Yapılan bu çalışmada Ohio eyaletinde 2018 yılında hazırlanmış olan eğitim liderlerin uyması gereken yönetim standartları dokuman incelemesi yapılmak suretiyle ortaya konulmuş, ardından Türk eğitim sistemine uygulanabilirliği konusu tartışılmıştır. Türk eğitim sistemi için de böyle bir belgenin hazırlanması ve bu dört temel alana ilaveten bilişim ve teknoloji temel alanının eklenmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.

Abstract
The studies have been carried out from the past to the present in order to determine the management standards and qualifications that school administrators will comply with in their duties in the US. These standards are available in 50 states in the United States; one of these studies is the management standards prepared by the Ohio State Department of Education. The total 10-item management standards are placed under four main areas; leadership, learning, management and culture. Management standards of educational leaders while performing their duties and being inspected are important in terms of improving the quality of education, acting with the concept of equality, ensuring control, accountability and transparency. In this study, the management standards prepared in 2018 in Ohio State have been put forward through document analysis of the management standards to be followed, and then the applicability to the Turkish education system has been discussed. Suggestions such as preparation of such a document for Turkish education system, and add of informatics and technology main field in addition to these four main fields have been made.
Keywords: Leader, Administrator, Education Leaders, Management Standards, Indicator.

References

  • Akın, U. (2019). Liderlik. N. Cemaloğlu ve M. Özdemir (Edts). Eğitim yönetimi. Ankara: Pegemakademi.
  • American Institute for Research.(2019). https://www.air.org/ Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • Bogdan, R. C.ve Biklen, S. K.(1982). Qualitative research for education :An introduction to theory and medhods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bush, T. (2007). Editorial: theory and research in educational administration. Educational Administration. Management and Leadership, 35(1), 5–8.
  • Catano, N. & Stronge J. H. (2006). What are principals expected to do? Congruence between principal evaluation and performance standards. National Association of Secondary School Principals (NASSP) Bulletin, 90, 221-237
  • Clifford, M. & Ross, S. (2012). Rethinking principal evaluation. Naperville: American Institute for Research .
  • Çetin, M. ve Kıral, B. (2018). Okul Yöneticilerinin Öğretmenleri Güçlendirmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 281-310.
  • Daft, R. (2008). The Leadership Experience. Ohio: Thompson
  • Darling-Hammond, L. (2004) Standards, Accountability, and School Reform. Teachers College Record, 106(6), 1047-1085.
  • Devlet Memurları Kanunu. (2018). Kanun No: 657, Resmi Gazete Tarih/Sayı: 23.07.1965/ 12056.
  • Drucker, P. F. (1999). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. İ Bahçivangil ve G. Gorbon (Çev.). İstanbul: Epsilon.
  • Elementary and Secondary Education Act-İlköğretim ve Orta Öğretim Yasası. (1965). http://education.ohio.gov/Topics/District-and- School-Continuous- Improvement/Federal- Programs/Elementary-and-Secondary-Education-Act.Erişim Tarihi: 15.11.2019
  • Eren, E. (1997). Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta.
  • Education Commission of the States, 50 State Comparison. (2019). http://ecs.force.com/mbdata/MBQuest2RTANW?rep=SLC1801. Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • Educational Leadership Policy Standards-Eğitimsel Liderlik Politikası Standartları.(2008).https://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=& esrc=s&source=we b&cd=4&ved=2ahUKEwisgtTt0qLmAhUGS6wKHa1JCM4QFjAD gQIAhAC&url=https%3A%2F%.Erişim Tarihi: 02.12.2019
  • Educators Standards Board (ESB)-Eğitimci Standartları Kurulu. education.ohio.gov%2Fgetattachment%2FTopics%2FTeaching%2F Professional-Development%2FMaster-Teacher%2FMaster-Teacher- description-for-website. Erişim Tarihi: 02.12.2019
  • Fiori, B. K. (2018). School Principal as Instructional Leader: Connections Between Principal Evaluation and Student Achievement (Doctoral dissertation). University of Dayton, Dayton.
  • Gorton, R.A., Alston, J.A., & Snowden, P.E. (2007). School Leadership And Administration: Important Concepts, Case Studies, & Simulations. New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2013). Educational Administration: Theory, Research, and Practıce. New York: McGraw Hill. İlköğretim ve Eğitim Kanunu. (2018). Kanun No: 222, Resmi Gazete: 12.01.1961/ 10705.
  • Interstate School Leaders Licensure Consortium (ISLLC). (1996). https://principalstandards.gtlcenter.org/node/57.Erişim Tarihi: 05.12.2019
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. (2003). Kanun no: 5108. Resmi Gazete Tarih ve Sayı: 24.12.2003/25326.
  • Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. (2005). Resmi Gazete Tarih ve Sayı:13.04.2005/25785.
  • Katz, D. & Kahn, R. L. (1977). Social Psychology of Organizations. H. Can ve Y. Bayar (Çev.). Ankara: TODAİE.
  • Kıral, E. ve Başar, R. (2019). Academic Leadership. T. Fidan (Edt). Vocational Identity and Career Construction in Education. Hershey PA: IGI Global.
  • Kıral, E., & Suçiçeği, A. (2017). The relationship between teachers perception of school principals instructional leadership and organisational commitment level. International Journal of Psycho- Educational Sciences, 6(1), 95–109.
  • Kıral, B. (2015). Lise Yöneticilerinin Öğretmenleri Güçlendirmesi ve Öğretmenlerin Kayıtsızlık (Sinizm) Davranışı ile İlişkisi. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıral, B. (2019). Türk Eğitim Sisteminin Yasal Dayanakları. U. Akın (Edt). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: PegemA.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yönetciliği. İstanbul: Beta.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2005). Transformational leadership. The Essentials of School Leadership, 31-43.
  • Lipham, J. M. (1964). Organizational Character of Education: Administrative Behavior. Review of Educational Research, 34(4), 435-454.
  • Lunenberg, F.C. & Ornstein, A.C. (2000) Educational Administration. USA: Wadswoth/Thomson Learning.
  • Marzano, R., Waters, T., & McNulty, B. (2005). School leadership that works: From research to results. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Kuramlarda Görev Yapan Personelin Bilimsel Toplantılara Katılım Yönergesi. (2019). http://oygm.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligina- baglikurumlarda-gorev-yapan-personelin-bilimsel-toplantilara- katilim- yonergesi/icerik/766.Erişim Tarihi: 07.12.2019
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (2018). Kanun No: 1739, Resmi Gazete: 14.06.1973/14574.
  • Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (2018). Karar Sayısı: KHK/652, Bakanlar Kurulu Karar Tarihi: 25.08.2011.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Personeline Başarı, Üstün Başarı Belgesi ve Ödül Verilmesine Dair Yönerge.(2018). Tebliğler Dergisi: Mart 2013/2666.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. (2018). Resmi Gazete: 16.12.2006/26378.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete: 26.07.2018/29072.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete: 07.09.2013/28758.
  • 2023 Vizyon Belgesi. (2018). http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • Murphy, J. (1988). Methodological, Measurement, and Conceptual Problems in the Study of Instructional Leadership. Educational Evaluation and Policy Analysis, 10, 117-139.
  • No Child Left Behind Hiçbir Çocuk Geride Kalmasın- (NCLB), 2002” ve https://www2.ed.gov/policy/elsec/leg/esea02/107-110.pdf.Erişim Tarihi: 25.11.2019.
  • Ohio Department of Education. (2018). Stadarts for Educational Leaders. https://education.ohio.gov/getattachment/Topics/Teaching/Educator- Equity/Ohio-s- Educator- Standards/Ohio_Principal_Standards.pdf.aspx?lang=en-US.Erişim Tarihi: 01.11.2019.
  • Ohio Department of Education. (2019). http://education.ohio.gov/Administrators. Erişim Tarihi: 01.11.2019.
  • Okul Aile Birliği Yönetmeliği. (2012). Resmi Gazete Tarih ve Sayı: 09.02.2012/ 28199
  • Rice, J. K. (2010). Principal Effectiveness and Leadership in an Era of Accountability: What Research Says. National Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research, 1-6.
  • Shoaf, L., Zigler, T. ve Beebe, R. (2013). Building Cohesive Leadership Development. Policy Futures in Education, 12(3), 256-266.
  • Sternberg, R.J. (2005). A Model of Educational Leadership: Wisdom, Intelligance, and Creativity, Synthesized. International Journal of Education, 8(4), 347–364.
  • Stronge, J. H., Holly, B. R. ve Richard, N. C. (2008). Qualities of Effective Principals. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tebliğler Dergisi. (2000). Sayı: 2508 http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuemsayilar/viewcategory/64- 2000. Erişim Tarihi: 01.11.2019
  • The Ohio Board of Education -Ohio Eğitim Kurulu. (2005). http://education.ohio.gov/Topics/Teaching/Educator-Equity/Ohio-s- Educator-Standards. Erişim Tarihi: 30.10.2019
  • The Every Student Succeeds Act (ESSA)- Her Öğrenci Başarı Olabilir Yasası. (2015). https://www.ed.gov/essa?src=rn. Erişim Tarihi: 30.10.2019.
  • The Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research- Eğitim Araştırmalarında Boylamsal Veri Analizi Merkezi. (2019). https://caldercenter.org/ Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • The National Commission on Educational Excellence- Eğitimde Mükemmellik Ulusal Komisyonu. (1983). www.edreform.com %2Fwpcontent%2Fuploads%2F2013%2F02%2 FA_Nation_At_Risk_1983.pdf&usg=AOvVa w3tk_9lNKkVuDoynkKcXZXR. Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • The Interstate Schools Leaders Licensure Consortium [ISLLC], (2008). https://www.wallacefoundation.org. Erişim Tarihi: 02.12.2019.
  • Türk Dil Kurumu’nun Sözlüğü’nde (2019) https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 30.10.2019.
  • U.S. Department of Education. https://www.ed.gov/ Erişim Tarihi: 28.10.2019.
  • Wallace Foundation Report- Wallace Vakıf Raporu. (2012). www.wallacefoundation.org.Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 85 - 116, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.656765

Abstract

References

  • Akın, U. (2019). Liderlik. N. Cemaloğlu ve M. Özdemir (Edts). Eğitim yönetimi. Ankara: Pegemakademi.
  • American Institute for Research.(2019). https://www.air.org/ Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • Bogdan, R. C.ve Biklen, S. K.(1982). Qualitative research for education :An introduction to theory and medhods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bush, T. (2007). Editorial: theory and research in educational administration. Educational Administration. Management and Leadership, 35(1), 5–8.
  • Catano, N. & Stronge J. H. (2006). What are principals expected to do? Congruence between principal evaluation and performance standards. National Association of Secondary School Principals (NASSP) Bulletin, 90, 221-237
  • Clifford, M. & Ross, S. (2012). Rethinking principal evaluation. Naperville: American Institute for Research .
  • Çetin, M. ve Kıral, B. (2018). Okul Yöneticilerinin Öğretmenleri Güçlendirmesine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 281-310.
  • Daft, R. (2008). The Leadership Experience. Ohio: Thompson
  • Darling-Hammond, L. (2004) Standards, Accountability, and School Reform. Teachers College Record, 106(6), 1047-1085.
  • Devlet Memurları Kanunu. (2018). Kanun No: 657, Resmi Gazete Tarih/Sayı: 23.07.1965/ 12056.
  • Drucker, P. F. (1999). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. İ Bahçivangil ve G. Gorbon (Çev.). İstanbul: Epsilon.
  • Elementary and Secondary Education Act-İlköğretim ve Orta Öğretim Yasası. (1965). http://education.ohio.gov/Topics/District-and- School-Continuous- Improvement/Federal- Programs/Elementary-and-Secondary-Education-Act.Erişim Tarihi: 15.11.2019
  • Eren, E. (1997). Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta.
  • Education Commission of the States, 50 State Comparison. (2019). http://ecs.force.com/mbdata/MBQuest2RTANW?rep=SLC1801. Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • Educational Leadership Policy Standards-Eğitimsel Liderlik Politikası Standartları.(2008).https://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=& esrc=s&source=we b&cd=4&ved=2ahUKEwisgtTt0qLmAhUGS6wKHa1JCM4QFjAD gQIAhAC&url=https%3A%2F%.Erişim Tarihi: 02.12.2019
  • Educators Standards Board (ESB)-Eğitimci Standartları Kurulu. education.ohio.gov%2Fgetattachment%2FTopics%2FTeaching%2F Professional-Development%2FMaster-Teacher%2FMaster-Teacher- description-for-website. Erişim Tarihi: 02.12.2019
  • Fiori, B. K. (2018). School Principal as Instructional Leader: Connections Between Principal Evaluation and Student Achievement (Doctoral dissertation). University of Dayton, Dayton.
  • Gorton, R.A., Alston, J.A., & Snowden, P.E. (2007). School Leadership And Administration: Important Concepts, Case Studies, & Simulations. New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2013). Educational Administration: Theory, Research, and Practıce. New York: McGraw Hill. İlköğretim ve Eğitim Kanunu. (2018). Kanun No: 222, Resmi Gazete: 12.01.1961/ 10705.
  • Interstate School Leaders Licensure Consortium (ISLLC). (1996). https://principalstandards.gtlcenter.org/node/57.Erişim Tarihi: 05.12.2019
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. (2003). Kanun no: 5108. Resmi Gazete Tarih ve Sayı: 24.12.2003/25326.
  • Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. (2005). Resmi Gazete Tarih ve Sayı:13.04.2005/25785.
  • Katz, D. & Kahn, R. L. (1977). Social Psychology of Organizations. H. Can ve Y. Bayar (Çev.). Ankara: TODAİE.
  • Kıral, E. ve Başar, R. (2019). Academic Leadership. T. Fidan (Edt). Vocational Identity and Career Construction in Education. Hershey PA: IGI Global.
  • Kıral, E., & Suçiçeği, A. (2017). The relationship between teachers perception of school principals instructional leadership and organisational commitment level. International Journal of Psycho- Educational Sciences, 6(1), 95–109.
  • Kıral, B. (2015). Lise Yöneticilerinin Öğretmenleri Güçlendirmesi ve Öğretmenlerin Kayıtsızlık (Sinizm) Davranışı ile İlişkisi. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıral, B. (2019). Türk Eğitim Sisteminin Yasal Dayanakları. U. Akın (Edt). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: PegemA.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yönetciliği. İstanbul: Beta.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2005). Transformational leadership. The Essentials of School Leadership, 31-43.
  • Lipham, J. M. (1964). Organizational Character of Education: Administrative Behavior. Review of Educational Research, 34(4), 435-454.
  • Lunenberg, F.C. & Ornstein, A.C. (2000) Educational Administration. USA: Wadswoth/Thomson Learning.
  • Marzano, R., Waters, T., & McNulty, B. (2005). School leadership that works: From research to results. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Kuramlarda Görev Yapan Personelin Bilimsel Toplantılara Katılım Yönergesi. (2019). http://oygm.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligina- baglikurumlarda-gorev-yapan-personelin-bilimsel-toplantilara- katilim- yonergesi/icerik/766.Erişim Tarihi: 07.12.2019
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (2018). Kanun No: 1739, Resmi Gazete: 14.06.1973/14574.
  • Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. (2018). Karar Sayısı: KHK/652, Bakanlar Kurulu Karar Tarihi: 25.08.2011.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Personeline Başarı, Üstün Başarı Belgesi ve Ödül Verilmesine Dair Yönerge.(2018). Tebliğler Dergisi: Mart 2013/2666.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. (2018). Resmi Gazete: 16.12.2006/26378.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete: 26.07.2018/29072.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete: 07.09.2013/28758.
  • 2023 Vizyon Belgesi. (2018). http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • Murphy, J. (1988). Methodological, Measurement, and Conceptual Problems in the Study of Instructional Leadership. Educational Evaluation and Policy Analysis, 10, 117-139.
  • No Child Left Behind Hiçbir Çocuk Geride Kalmasın- (NCLB), 2002” ve https://www2.ed.gov/policy/elsec/leg/esea02/107-110.pdf.Erişim Tarihi: 25.11.2019.
  • Ohio Department of Education. (2018). Stadarts for Educational Leaders. https://education.ohio.gov/getattachment/Topics/Teaching/Educator- Equity/Ohio-s- Educator- Standards/Ohio_Principal_Standards.pdf.aspx?lang=en-US.Erişim Tarihi: 01.11.2019.
  • Ohio Department of Education. (2019). http://education.ohio.gov/Administrators. Erişim Tarihi: 01.11.2019.
  • Okul Aile Birliği Yönetmeliği. (2012). Resmi Gazete Tarih ve Sayı: 09.02.2012/ 28199
  • Rice, J. K. (2010). Principal Effectiveness and Leadership in an Era of Accountability: What Research Says. National Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research, 1-6.
  • Shoaf, L., Zigler, T. ve Beebe, R. (2013). Building Cohesive Leadership Development. Policy Futures in Education, 12(3), 256-266.
  • Sternberg, R.J. (2005). A Model of Educational Leadership: Wisdom, Intelligance, and Creativity, Synthesized. International Journal of Education, 8(4), 347–364.
  • Stronge, J. H., Holly, B. R. ve Richard, N. C. (2008). Qualities of Effective Principals. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tebliğler Dergisi. (2000). Sayı: 2508 http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuemsayilar/viewcategory/64- 2000. Erişim Tarihi: 01.11.2019
  • The Ohio Board of Education -Ohio Eğitim Kurulu. (2005). http://education.ohio.gov/Topics/Teaching/Educator-Equity/Ohio-s- Educator-Standards. Erişim Tarihi: 30.10.2019
  • The Every Student Succeeds Act (ESSA)- Her Öğrenci Başarı Olabilir Yasası. (2015). https://www.ed.gov/essa?src=rn. Erişim Tarihi: 30.10.2019.
  • The Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research- Eğitim Araştırmalarında Boylamsal Veri Analizi Merkezi. (2019). https://caldercenter.org/ Erişim Tarihi: 01.12.2019
  • The National Commission on Educational Excellence- Eğitimde Mükemmellik Ulusal Komisyonu. (1983). www.edreform.com %2Fwpcontent%2Fuploads%2F2013%2F02%2 FA_Nation_At_Risk_1983.pdf&usg=AOvVa w3tk_9lNKkVuDoynkKcXZXR. Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • The Interstate Schools Leaders Licensure Consortium [ISLLC], (2008). https://www.wallacefoundation.org. Erişim Tarihi: 02.12.2019.
  • Türk Dil Kurumu’nun Sözlüğü’nde (2019) https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 30.10.2019.
  • U.S. Department of Education. https://www.ed.gov/ Erişim Tarihi: 28.10.2019.
  • Wallace Foundation Report- Wallace Vakıf Raporu. (2012). www.wallacefoundation.org.Erişim Tarihi: 30.11.2019.
  • Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Bilgen Kıral 0000-0001-5352-8552

Publication Date May 6, 2020
Submission Date December 8, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kıral, B. (2020). EĞİTİM LİDERLERİ İÇİN YÖNETİM STANDARTLARI: OHİO EYALET ÖRNEĞİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 85-116. https://doi.org/10.31463/aicusbed.656765