Research Article
BibTex RIS Cite

AKADEMİ VE İŞ DÜNYASI PERSPEKTİFİNDEN ÜNİVERSİTE-SANAYİ İŞ BİRLİĞİ ENGELLERİ

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 239 - 270, 30.04.2022
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1087445

Abstract

Sürekli değişim ve dönüşümün yaşandığı dünyamızda, üniversitelerin misyon ve işlevi de her geçen gün değişmektedir. Geçmişte yalnızca eğitim-öğretim misyonuyla kurulmuş olan üniversiteler, günümüzde birçok buluşu gerçekleştiren, uygulamalı araştırma faaliyetlerine odaklanan ve teknolojinin pazara sunulmasıyla katma değer yaratılmasında etkin rol üstlenen kurumlara dönüşmüşlerdir.
Üniversiteler, kuruldukları günden beri eğitim-öğretim faaliyetlerinin yanı sıra, toplumun tüm kesimlerini sosyo-ekonomik ve kültürel bağlamda ileriye taşımak hedefiyle hizmet sunmaktadırlar. Sunulan bu hizmetlerin daha nitelikli ve katma değeri daha yüksek olabilmesi için iş dünyasının üniversitelerden beklentilerinin bilinmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı hem işletmelerin hem de akademisyenlerin bakış açısıyla üniversite-sanayi iş birliğinin gelişmesini engelleyen unsurların neler olduğunu belirlemektir. Araştırma sonuçlarına göre; akademik personel bakış açısı ile üniversite-sanayi iş birliğini etkileyen unsurların 3 faktörden (iş birliği sorunları, mevzuat engelleri ve akademisyen ilgisizliği), sanayi kuruluşları açısından ise 4 faktörden (iş birliği, üniversite ilgisizliği, finansal problemler ve akademisyen ilgisizliği) oluştuğu belirlenmiştir.

Supporting Institution

Ondokuz Mayıs Üniversitesi

Project Number

PYO.IKT.1901.17.004

References

  • Aliu, D., Özkan, Ö. ve Aliu, A. (2016). Üniversite-Sanayi İşbirliği ve Paydaşlar İlişkisinin Kurulmasında Örgütsel İletişiminin Etkisi. 2. International Congress on Economics and Bussines, 1060-1071.
  • Aslan, G. (2010). Öğretim Üyelerinin Girişimci Üniversite ve Üniversite Sanayi İşbirliği Kavramlarına İlişkin Görüşleri. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 Kasım 2010. Antalya. 179-185.
  • Attia, A. M. (2015). National Innovation Systems in Developing Countries: Barriers to University-Industry Collaboration in Egypt. International Journal of Technology Management & Sustainable Development, 14(2), 113-124.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of The Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Bayrak, S. ve Halis, M. (2003). Öğretim Elemanları ve Sanayici Açısından Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Değerlendirilmesi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 64-85.
  • Bruneel, J., d’Este, P., & Salter, A. (2010). Investigating the Factors That Diminish the Barriers to University–Industry Collaboration. Research policy, 39(7), 858-868.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara. Ciritcioğlu, H. H., Aydın, M. ve Şenol, S. (2016). A Case Study of University-Industry Cooperation. Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 89-95. Çelik, M. (2021), Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Geliştirilmesi Eylem Planı, Yüksek Öğretim Kurulu, Ankara.
  • Çolakoğlu, Ö. M., ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı Faktör Analiz Sürecini Etkileyen Unsurların Değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2(1), 56-64.
  • Decter, M., Bennett, D., & Leseure, M. (2007). University to Business Technology Transfer-UK and USA Comparisons. Technovation, 27(3), 145-155. Ersoy, H. (2011). Üniversite Sanayi İşbirliği ve İşletmelerin Üniversiteleri Algısı. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 25-27 Mayıs 2011. Aydın.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., &Anderson, R.E (2010). Multivariate Data Analysis A Global Perspective, Pearson, 7th Edition, Global Edition. https://www.samsuntso.org.tr/FirmaIstatistikleri, Erişim Tarihi: 01/05/2017.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific, Software International.
  • Karslı, C., Baybars, M., Candemir, A. ve Zalluhoğlu, E. (2016). Üniversite-Sanayi İşbirliğinde Karşılaşılan Zorluklar: İzmir Merkezli Bir Sanayi İşletmesi Örneği. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 7, 205-218.
  • Kaya, C. Ç. ve Yalçıntaş, M. (2016). Akademisyenleri Sanayi ile İşbirliği Yapmaya Motive Eden Unsurlar-Nitel Bir Çalışma. Eurasian Academy of Sciences Social Sciences Journal, 1, 324-331.
  • Kaymaz, K. ve Eryiğit, K. Y. (2011). Determining Factors Hindering University-Industry Collaboration: An Analysis From the Perspective of Academicians in the Context of Entrepreneurial Science Paradigm. International Journal of Social Inquiry, 4(1) 185-213.
  • Keskin, B. (2020). İstatistiksel Güç Bir Araştırmanın Sonuçlarına Etki Eder Mi? Örneklem Büyüklüğüne Nasıl Karar Verilmeli? Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Armağan Sayısı), 157-174.
  • Lopes, J., & Lussuamo, J. (2021). Barriers to University-Industry Cooperation in a Developing Region. Journal of the Knowledge Economy, 1-17.
  • López‐Martínez, R. E., Medellín, E., Scanlon, A. P., & Solleiro, J. L. (1994). Motivations and Obstacles to University Industry Cooperation (UIC): a Mexican Case. R&D Management, 24(1), 17-30.
  • Muscio, A., & Vallanti, G. (2014). Perceived Obstacles to University–Industry Collaboration: Results From a Qualitative Survey of Italian Academic Departments. Industry and Innovation, 21(5), 410-429.
  • O’Reilly, P., & Cunningham, J. A. (2017). Enablers and Barriers to University Technology Transfer Engagements with Small-and Medium-sized Enterprises: Perspectives of Principal Investigators. Small Enterprise Research, 24(3), 274-289.
  • Özdamar, K. (2004) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Peker, İ., Ar, İ. M. ve Baki, B. (2014). Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Gelişmesinin Önündeki Engellerin AAS Yöntemiyle Belirlenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 107-126.
  • Seppo, M., & Reino, A. (2012). The Policy Suggestions Concerning Motivations and Barriers of University-Industry Cooperation. Discussions on Estonian Economic Policy: Theory and Practice of Economic Policy, 20(1).
  • Smirnova, Y. V. (2014). Attitudes of Companies in Kazakhstan Towards Knowledge Collaboration with Universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 639-644.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, Ankara.
  • Tsubouchi, M., Morishita, R., Tabata, Y., Matsui, S., & Kawakami, K. (2008). Critical Issues for Effective Collaboration Between Academia and Industry in the Field of Regenerative Medicine in Japan. Regen. Med., 3(4), 497-504.
  • Valentín, E. M. M. (2000). University-Industry Cooperation: A Framework of Benefits and Obstacles. Industry and Higher Education, 14(3), 165-172.
  • Vega-Jurado, J., Fernández-de-Lucio, I., & Huanca, R. (2008). University-Industry Relations in Bolivia: Implications for University Transformations in Latin America. Higher Education, 56(2), 205-220.
  • Yalçıntaş, M., Kaya, C. Ç. ve Kaya, B. (2015). University-Industry Cooperation Interfaces in Turkey from Academicians’ Perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 62-71.
  • Yardımcı ve A., ve Müftüoğlu, E., B., (2014), Üniversite Sanayi İşbirliğinde Sanayi Kesiminin Beklentileri ve Sorunları TOBB Yayın No : 2014/235, Ankara.
  • Yücel, N. ve Atlı, Y. (2014). Üniversite Eğitiminde Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Önemi: Fırat Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerine Bir Alan Araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 153-168.

CHALLENGES OF UNIVERSITY AND INDUSTRY COOPERATION FROM THE PERSPECTIVE OF ACADEMY AND BUSINESS WORLD

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 239 - 270, 30.04.2022
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1087445

Abstract

In a world where continuous change and transformation do occur, the mission and regulations of universities are also changing. Universities established in the past with the aim of engagement only in education and teaching have transformed today into institutions that take a more active role in exploring, focusing on practice-based research, and producing an impact on the market with the introduction of technology. Since the very beginning, as well as their education-teaching facilities, universities serve all sectors in the society intending to improve their socio-economic and cultural circumstances. For high-quality service and increased impact to occur, however, universities need to know the expectations of the business world. The present study aims to reveal the challenges that prevent the development of cooperation between university and industry by sampling participants from the business world and academics from universities. The results showed, among the academic staff, that three factors prevent the collaboration between university and industry, including cooperation problems, obstacles related to regulations, and indifference among faculty, while participants from the industrial world suggested four factors or challenges such as cooperation itself, indifference among universities, as well as university staff, and financial issues.

Project Number

PYO.IKT.1901.17.004

References

  • Aliu, D., Özkan, Ö. ve Aliu, A. (2016). Üniversite-Sanayi İşbirliği ve Paydaşlar İlişkisinin Kurulmasında Örgütsel İletişiminin Etkisi. 2. International Congress on Economics and Bussines, 1060-1071.
  • Aslan, G. (2010). Öğretim Üyelerinin Girişimci Üniversite ve Üniversite Sanayi İşbirliği Kavramlarına İlişkin Görüşleri. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 Kasım 2010. Antalya. 179-185.
  • Attia, A. M. (2015). National Innovation Systems in Developing Countries: Barriers to University-Industry Collaboration in Egypt. International Journal of Technology Management & Sustainable Development, 14(2), 113-124.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of The Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Bayrak, S. ve Halis, M. (2003). Öğretim Elemanları ve Sanayici Açısından Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Değerlendirilmesi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 64-85.
  • Bruneel, J., d’Este, P., & Salter, A. (2010). Investigating the Factors That Diminish the Barriers to University–Industry Collaboration. Research policy, 39(7), 858-868.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara. Ciritcioğlu, H. H., Aydın, M. ve Şenol, S. (2016). A Case Study of University-Industry Cooperation. Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 89-95. Çelik, M. (2021), Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Geliştirilmesi Eylem Planı, Yüksek Öğretim Kurulu, Ankara.
  • Çolakoğlu, Ö. M., ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı Faktör Analiz Sürecini Etkileyen Unsurların Değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2(1), 56-64.
  • Decter, M., Bennett, D., & Leseure, M. (2007). University to Business Technology Transfer-UK and USA Comparisons. Technovation, 27(3), 145-155. Ersoy, H. (2011). Üniversite Sanayi İşbirliği ve İşletmelerin Üniversiteleri Algısı. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 25-27 Mayıs 2011. Aydın.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., &Anderson, R.E (2010). Multivariate Data Analysis A Global Perspective, Pearson, 7th Edition, Global Edition. https://www.samsuntso.org.tr/FirmaIstatistikleri, Erişim Tarihi: 01/05/2017.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Scientific, Software International.
  • Karslı, C., Baybars, M., Candemir, A. ve Zalluhoğlu, E. (2016). Üniversite-Sanayi İşbirliğinde Karşılaşılan Zorluklar: İzmir Merkezli Bir Sanayi İşletmesi Örneği. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 7, 205-218.
  • Kaya, C. Ç. ve Yalçıntaş, M. (2016). Akademisyenleri Sanayi ile İşbirliği Yapmaya Motive Eden Unsurlar-Nitel Bir Çalışma. Eurasian Academy of Sciences Social Sciences Journal, 1, 324-331.
  • Kaymaz, K. ve Eryiğit, K. Y. (2011). Determining Factors Hindering University-Industry Collaboration: An Analysis From the Perspective of Academicians in the Context of Entrepreneurial Science Paradigm. International Journal of Social Inquiry, 4(1) 185-213.
  • Keskin, B. (2020). İstatistiksel Güç Bir Araştırmanın Sonuçlarına Etki Eder Mi? Örneklem Büyüklüğüne Nasıl Karar Verilmeli? Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Armağan Sayısı), 157-174.
  • Lopes, J., & Lussuamo, J. (2021). Barriers to University-Industry Cooperation in a Developing Region. Journal of the Knowledge Economy, 1-17.
  • López‐Martínez, R. E., Medellín, E., Scanlon, A. P., & Solleiro, J. L. (1994). Motivations and Obstacles to University Industry Cooperation (UIC): a Mexican Case. R&D Management, 24(1), 17-30.
  • Muscio, A., & Vallanti, G. (2014). Perceived Obstacles to University–Industry Collaboration: Results From a Qualitative Survey of Italian Academic Departments. Industry and Innovation, 21(5), 410-429.
  • O’Reilly, P., & Cunningham, J. A. (2017). Enablers and Barriers to University Technology Transfer Engagements with Small-and Medium-sized Enterprises: Perspectives of Principal Investigators. Small Enterprise Research, 24(3), 274-289.
  • Özdamar, K. (2004) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Peker, İ., Ar, İ. M. ve Baki, B. (2014). Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Gelişmesinin Önündeki Engellerin AAS Yöntemiyle Belirlenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 107-126.
  • Seppo, M., & Reino, A. (2012). The Policy Suggestions Concerning Motivations and Barriers of University-Industry Cooperation. Discussions on Estonian Economic Policy: Theory and Practice of Economic Policy, 20(1).
  • Smirnova, Y. V. (2014). Attitudes of Companies in Kazakhstan Towards Knowledge Collaboration with Universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 639-644.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, Ankara.
  • Tsubouchi, M., Morishita, R., Tabata, Y., Matsui, S., & Kawakami, K. (2008). Critical Issues for Effective Collaboration Between Academia and Industry in the Field of Regenerative Medicine in Japan. Regen. Med., 3(4), 497-504.
  • Valentín, E. M. M. (2000). University-Industry Cooperation: A Framework of Benefits and Obstacles. Industry and Higher Education, 14(3), 165-172.
  • Vega-Jurado, J., Fernández-de-Lucio, I., & Huanca, R. (2008). University-Industry Relations in Bolivia: Implications for University Transformations in Latin America. Higher Education, 56(2), 205-220.
  • Yalçıntaş, M., Kaya, C. Ç. ve Kaya, B. (2015). University-Industry Cooperation Interfaces in Turkey from Academicians’ Perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 62-71.
  • Yardımcı ve A., ve Müftüoğlu, E., B., (2014), Üniversite Sanayi İşbirliğinde Sanayi Kesiminin Beklentileri ve Sorunları TOBB Yayın No : 2014/235, Ankara.
  • Yücel, N. ve Atlı, Y. (2014). Üniversite Eğitiminde Üniversite-Sanayi İşbirliğinin Önemi: Fırat Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerine Bir Alan Araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 153-168.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Selahattin Kaynak 0000-0003-0082-5961

Mustafa Kemal Yılmaz 0000-0002-6906-5414

Project Number PYO.IKT.1901.17.004
Publication Date April 30, 2022
Submission Date March 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Kaynak, S., & Yılmaz, M. K. (2022). AKADEMİ VE İŞ DÜNYASI PERSPEKTİFİNDEN ÜNİVERSİTE-SANAYİ İŞ BİRLİĞİ ENGELLERİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 239-270. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1087445