Abstract
Bu araştırmanın amacı 12. sınıf öğrencilerinde ayrışma bireyleşme
sürecinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Çalışma Ağrı
ili, Patnos İlçesinde bulunan 5 değişik tür lisedeki 157’si (%60,4) kız,
103’ü(%39,6) erkek olmak üzere toplam 260 öğrenciyle yürütülmüştür.
Katılımcılara,Ergen Ayrışma Bireyleşme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu
uygulanmıştır. Ergen Ayrışma Bireyleşme Ölçeği’nden alınabilecek
minimum puan 31, maksimum puan 155’tir. Katılımcı öğrencilerin
ayrışma bireyleşme bulgularına göre ortalamaları 81,02’dir. Bu sonuç
ortalama alınabilecek minimum puanın anlamlı düzeyde üstündedir.
Ayrışma bireyleşme düzeyi bu puan arttıkça azalmaktadır. Cinsiyete göre
ise ayrışma bireyleşme düzeyleri arasında yalnızca kısıtlanma kaygısı
alt boyutunda erkeklerin aleyhine anlamlı bir fark görülmüştür (p<0,05,
p=0,03). Ayrılma kaygısı ve reddedilme beklentisi alt boyutlarının cinsiyete
göre anlamlı bir değişiklik göstermediği tespit edilmiştir (p>0,05). Diğer
demografik özelliklere göre de ayrışma bireyleşme düzeylerinin anlamlı
derecede farklılaşmadığı görülmüştür (p>0,05).