Bu araştırmanın amacı ilk ve ortaokullarda görev yapan
öğretmenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin otantik liderlik
davranışları öğretmenlerin motivasyonlarını ve mobbing (yıldırma) yaşama
düzeylerini hangi yönde ve düzeyde etkilediğini belirlemektir. Araştırma
ilişkisel tarama modelindedir. Bu araştırmanın evrenini,
2015-2016 öğretim yılında Şırnak il merkezindeki 38 ilkokul ve 42 ortaokulda
görev yapan toplam 882 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada okul
yöneticilerinin otantik liderlik davranışlarını belirlemek için “Otantik Liderlik”, öğretmenlerin mobbing yaşama düzeylerini
belirlemek için “ Mobbing ” ve motivasyon düzeylerini belirlemek için “Motivasyon”
Ölçeği kıllanılmıştır. Bu çerçeve değişkenlere ilişkin betimsel
istatistikler, korelasyon analizleri SPSS 21, araştırma modelinin test edilmesi
amacıyla da AMOS 22 programı kullanılarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyonları
arasındaki ilişki pozitif yönde ve orta düzeyde; okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları
ile öğretmenlerin göreve ve sosyal ilişkilere yönelik mobbing yaşama düzeyleri
arasında negatif yönde ve düşük düzeyde; öğretmenlerin göreve ve sosyal ilişkilere yönelik mobbing yaşama düzeyleri ile içsel ve dışsal motivasyonları
arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Yapılan
path analizi sonucunda ise, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin
otantik liderlik davranışları öğretmenlerin motivasyonlarını arttırırken
mobbing yaşama düzeylerine ilişkin algıları ise azalmaktadır. Bununla birlikte
yapılan araştırma sonucunda öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri
arttıkça mobbing yaşama düzeylerine ilişkin algılarının düştüğü tespit
edilmiştir. Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları, motivasyona
göre mobbing davranışlarına maruz kalma düzeyleri üzerinde daha güçlü bir
yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Submission Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)