Genel tarama modelinde,
nitel yöntemle yapılan bu araştırma, yönetimde yeni bir yaklaşım olan
farklılıkların yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerini
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Batman İl
merkezindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 19 okul müdürü ile 65
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri görüşme yoluyla elde
edilmiştir. Bunun için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak, sekiz
sorudan oluşan bir görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın deseni, nitel
araştırma desenlerinden olan durum çalışması ile yapılmıştır. Araştırmada
toplanan verilerin analizinde, betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Elde
edilen bulgular ve sonuçlar; farklılıkların yönetiminin üç boyutu olan bireysel
tutum ve davranışlar boyutu, örgütsel değerler ve normlar boyutu ile yönetsel
uygulamalar ve politikalar boyutu altında ele alınmıştır. Araştırmada yönetici
ve öğretmenlerin, bireysel tutum ve davranışlar boyutunda, farklılıkları
zenginlik olarak gören, saygı duyan, farklılıklardan kaynaklı çatışmaları
iletişim yoluyla çözmeye çalışan, olumlu bireysel tutum ve davranışlar
sergilendiği tespit edilmiştir. Örgütsel değerler ve normlar boyutunda, farklı
olanın görüşlerini alma, yönetici olarak tercih etme, farklılıklarından
kaynaklı eleştiri ve önerileri değerlendirme, ayrımcılık ve haksızlık yapmama
tutumlarından dolayı olumlu örgütsel değer ve normların oluştuğu sonucuna
varılmıştır. Lise öğretmenlerinin kısmen ayrımcılık yaşadıkları, yöneticilerin
ise hiç ayrımcılık yapmadığı, eleştirilerin üslup ve artniyet olmadıkça olumlu
karşılandığı tespit edilmiştir. Son olarak yönetsel uygulamalar ve politikalar
boyutunda ise, farklılıklara ilişkin yönetsel uygulamaların ve politikaların
olumlu olduğu, farklılıklara dayalı bir yönetim anlayışının sergilendiği görüşü
hâkim olmakla beraber, genelde yöneticilerin farklılıklardan çok, kendine yakın
hissetttiği kişilerle çalışmayı tercih ettikleri ve yönetici ile öğretmenlerin,
medeni duruma göre görece olumsuz tutum sergiledikleri sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | September 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)