The story that is in cinema are onset of the filmmaking process. Character is one of the most significant elements that supports the transmission of the story to the audience. The harmony or conflict of the characters with themselves and with each other affects the whole story. Therefore, it can be say that "character is the mainstay of story." Character creation can be animated by the screenwriter with the past/experiences, future, goals, dreams, expectations, relationships, problems, conflicts, that is, reasons for existence. It is the process of creating an impressive, featured personality. The fact that the character is original, believable, strong and consistent is important in terms of fluency of the story and its ability to include the audience. Animated cinema which is successfully included in cinema genres, started to give its first examples at the beginning of the twentieth century and developed with technology. Technological and social developments have influenced the animation artists' own styles too . Japan is one of the most active countries in animation cinema. Hayao Miyazaki is one of the most influential artists who created his style and character creation in Japanese animation. In this article, Hayao Miyazaki's movie "Princess Mononoke" (anime), which criticizes people's exploitative behavior to nature, will be analyzed according to the three-dimensional character chart of Foss (2016: 138-139) and Miller (2016: 111-114).
Sinemada öykü film yapım sürecinin başlangıç noktasıdır. Öykünün izleyiciye aktarımını destekleyen en önemli öğelerden biri ise karakterdir. Karakterlerin kendileriyle ve birbiriyle uyumu/çatışması öykünün bütününü etkiler. Bu nedenle “karakter öykünün bel kemiğidir” denilebilir. Karakter yaratımı senarist tarafından geçmişi/yaşanmışlıkları, geleceği, amaçları, hayalleri, beklentileri, ilişkileri, sorunları, çatışmaları yani varlık nedenleri ile canlandırılabilmektedir. Etkileyici, özellikli bir kişilik oluşturma sürecidir. Karakterin orjinal, inandırıcı, güçlü ve tutarlı oluşu öykünün sürükleyiciliği ve izleyiciyi öykünün içerisine dahil edebilmesi açısından önemlidir. (Karadaş: 2011, 129) Sinema türleri içerisinde başarılı bir şekilde yer alan canlandırma (animasyon) sineması, yirminci yüzyılın başlarında ilk örneklerini vermeye başlamış ve teknolojiyle birlikte gelişim göstermiştir. Teknolojik ve toplumsal gelişmeler canlandırma sanatçılarının kendi üsluplarında da etkili olmuştur. Japonya canlandırma sinemasının en etkin ülkelerinden biridir. Hayao Miyazaki Japon canlandırma sinemasında üslubunu ve karakter yaratımını en etkili oluşturan sanatçılardan biridir. Bu çalışmada insanların doğaya karşı çatışmacı yaklaşımını eleştiren Hayao Miyazaki’nin “Prenses Mononoke” adlı filmi (animesi) Foss (2016: 138-139) ve Miller'in (2016: 111-114) üç boyutlu karakter çizelgesine göre çözümlenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | February 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |