Özet
Pançatantra, Antik Hindu sözlü öykü anlatım geleneklerini temel alan dilden dile, nesiller boyu aktarılabilen kısa
öyküler bütünü olarak bilinmektedir. Hindistan ve çevresindeki coğrafyalarda varyantlarına rastlanan Pançatantra,
kültürel bir miras olarak varlığını sürdürmektedir. Bu çalışmada, Pançatantra gibi tarihsel süreçleri M.Ö.3.yy’a uzanan
öykülerin, günümüz dijital araçlarıyla yorumlanan çizgi yapımları içerik ve tasarım unsurları üzerinden incelenmiştir.
Canlandırmanın kültürel değerleri aktarımdaki rolü giderek önem kazanmaktadır. Bununla birlikte,
üç boyutlu bilgisayar destekli canlandırma teknikleriyle oluşturulan bu örnekler, İngilizce eğitimi için kullanılmakta
ve canlandırmanın eğitim aracı olarak başka rollere bürünebileceğinin de göstergeleri olmaktadır. Üç boyutlu
bilgisayar destekli canlandırma teknikleri, 20.yy’dan bu yana gelişme göstermekte ve farklı amaçlar doğrultusunda
uygulanmaktadır
Abstract
Panchatantra is known as the whole of short stories that can be transmitted to generations of languages, based
on oral Hindu narrative traditions. Panchatantra, whose variants are found in India and its surrounding geography,
continues its existence as a cultural heritage. In this study, animations which are interpreted with the digital
tools of today, is historically extended to the BC 3rd centuries. They have been examined through content and
design elements. The role of the animation on transformation of cultural values gains importance day by day.
Moreover, these examples, created by three-dimensional computer-assisted animation techniques, are used for
English language teaching and show that animation can play another role as an educational tool. Three dimensional
computer aided animation techniques have been developing since the 20th century and are being applied
through different aims.
Canlandırma (animasyon) Pançatantra tasarım sözlü kültür Animation Panchatantra design oral culture
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2018 |
Submission Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |