The purpose of this study is to examine the relationship between the primary school teachers’ job satisfaction level and organizational citizenship behaviors. Also, the participants’ views are compared according to gender, educational background, age, seniority, and number of teacher in school in research. 308 teachers were included in the sample of the survey model research. The data of the research were collected with “Job Satisfaction Scale” and “Organizational Citizenship Behavior Scale”. Descriptive statistics, MANOVA, and correlation were used in data analysis. According to the results, it was observed that teachers had a “medium” job satisfaction level and organizational citizenship behavior. Teachers’ job satisfaction level did not vary according to gender, educational background, age, and seniority, whereas their job satisfaction level varied according to number of teachers in school. Teachers’ organizational citizenship behaviors did not vary according to gender, educational background, age, and number of teachers in school, and whereas their organizational citizenship behaviors varied according to seniority. There were moderate, positive and significant relationships between the primary school teachers’ job satisfaction level and organizational citizenship behaviors
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada ayrıca, katılımcıların görüşleri cinsiyet, eğitim durumu, yaş, kıdem ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre karşılaştırılmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemi 308 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “İş Doyum Ölçeği” ve “Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, MANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin iş doyumu ve örgütsel vatandaşlık davranışları orta düzeydedir. Katılımcıların iş doyumu düzeyleri cinsiyet, eğitim durumu, yaş ve kıdeme göre değişmemekte ancak okuldaki öğretmen sayısına göre değişmektedir. Katılımcıların örgütsel vatandaşlık davranışları ile ilgili görüşleri cinsiyet, eğitim durumu, yaş ve okuldaki öğretmen sayısına göre değişmezken, kıdeme göre değişmektedir. Katılımcıların iş doyumu düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri arasında orta düzeyde, olumlu yönde anlamlı bir ilişki vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Submission Date | April 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 2 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.