Bu
araştırma, 2005 yılı Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndaki temel
becerileri kazandırmada ilkokul 4.sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı içeriğinin
yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi amacıyla
hazırlanmıştır. Bu araştırmada nicel verilerin toplanması, analizi ve verilerin
kullanımına yönelik araştırma yaklaşımlarından olan tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ordu’nun Fatsa ilçesinde görev
yapan 286 sınıf öğretmeninden 4. sınıfı okutan 80 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmaya katılanların %36,23’ünü kadın, %63,77’sini ise
erkek öğretmenler oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin %71’i lisans mezunu, %29’u
ön lisans mezunudur. Öğretmenlerin % 84,05’inin 15 yıl ve üzeri, %5,8’inin
10-14, %2,9’unun 5-9 ve %7,25’inin de 1-4 yıl arası mesleki kıdeme sahip olduğu
görülmektedir. Verilerin analizi bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik
programı kullanılarak yapılmış ve dağılımın özellikleri incelendikten sonra verilerin
frekans/yüzdesi, aritmetik ortalaması, standart sapması hesaplanmıştır.
Verilerin, öğretmenlerin cinsiyet ve öğrenim düzeylerine göre analizinde
bağımsız t-testi, mesleki kıdemlerine göre analizinde de Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen t testi verilerine göre puanların
katılımcıların cinsiyet ve öğrenim düzeyi değişkenlerine göre farklılık
göstermediği tespit edilmiştir. Yine Kruskal-Wallis
Testi sonuçlarına göre katılımcıların ölçekten aldıkları toplam
puanların mesleki kıdemlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma
göstermediği tespit edilmiştir [χ² (3) = 7,412, p> 0.05]. Araştırmada,
İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan içeriğin söz konusu
becerilerin kazandırmaya uygunluğuna ilişkin öğretmen görüşleri “orta düzeyde” olduğu
tespit edilmiştir. Bu durumun planlayıcılar tarafından göz önünde
bulundurulması gerektiği önerilmektedir.
This research was done for the purpose of studying
teachers’ opinions about the sufficiency of primary school 4th Grade
Social Studies textbook’s contents to gain basic skills on the 2005 Social
Studies Curriculum. The survey method, which is one of the research approaches
for collecting quantitative data, was used in this research. This research’s
work group consists of 80 primary school teachers, teaching at 4th
grade, from inside of 286 primary school teachers who work in 20 primary
schools in Fatsa District of Ordu Province. Those who participated in the
survey were 36.23% female and 63.77% male teachers. 71% of these teachers are
under-graduate and 29% of them are associate degree graduate. It was seen that
84.05% of the teachers have occupational seniority for 15 years and over, 5.8% are
between 10- 14 years, 2.9% are between 5-9 years and 7.25% are between 1-4
years. The analysis of the data was done by using SPSS 22.0 statistical software
programme on the computer and the frequency/percentage calculations, arithmetic
mean, standard deviation were calculated after analyzing the properties of the
range. The independent samples t-test, according to gender and education levels
of teachers and Kruskal-Wallis Test, according to their occupational seniority,
was used in the data’s analysis. To the results of the t-test data, it was
identified that the scores do not change according to attendants’ gender or
educational backgrounds. When Kruskal-Wallis Test’s results were examined, it
was detected that the total scores the attendants got from the scale according
to their occupational status did not show any significant differentiation
statistically [χ²
(3) = 7,412, p> 0.05]. In the study, it
has been concluded that content of the 4th grade Social Studies textbook in the
primary school is mainly “moderate” in terms of the appropriateness of these
skills. It is suggested that this situation should be considered by planners.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 9, 2017 |
Submission Date | August 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.