The objective of the present study is to attempt to
determine the views of junior high school 7th grade students about the concept
of "state" via metaphors. Based on the study objective, the following
research questions were identified: What are the metaphors that students
related with the concept of the “state”? Under which conceptual categories the
metaphors put forward by the students could be grouped based on their common
characteristics? Do the metaphor categories formed by the students differ based
on the gender variable? Do the metaphor categories formed by the students
differ based on the home town variable? Do the metaphor categories formed by
the students differ based on the family income variable? Do the metaphor
categories formed by the students differ based on the parents education level
variable? The present study is a descriptive research because it aims to
present the situation as it is. Qualitative and quantitative research (mixed)
methods were used in collection, analysis and interpretation of the collected
data in the study. The qualitative research method, phenomenology design was
used in the study. In the study, data were collected with a personal
information form and additional survey forms that required the students to fill
in the blanks in the following sentence: "State" is like
............, Because ............ ''.
Based on the obtained data, it was determined that the students produced
41 valid metaphors about the concept of "state". Differences between
the metaphors developed by the students on the concept of the state based on
various variables were analyzed using adequate statistical methods. The data
obtained in the present study were analyzed with SPSS 21 software. The present
study yielded 6 different conceptual categories related to the concept of "state."
These were Protection, Facilitating Life, Management, Unity, Power, and
Negativity. Based on the results, it was observed that the perceptions of the
students on the concept of the state did not exhibit statistically significant
differences based on Gender, Hometown, Family Income, and Parents’ Education
Level variables.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin
“Devlet” kavramına ilişkin düşüncelerini metaforlar yoluyla belirlemeye
çalışmaktır. Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt
aranmıştır. Öğrencilerin “Devlet” kavramına ilişkin ortaya koydukları
metaforlar nelerdir? Öğrenciler tarafından ortaya konan metaforlar ortak
özellikleri bakımından hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir?
Öğrencilerin oluşturmuş oldukları metafor kategorileri Cinsiyet değişkenine
göre değişmekte midir? Öğrencilerin oluşturmuş oldukları metafor kategorileri
Memleket değişkenine göre değişmekte midir? Öğrencilerin oluşturmuş oldukları
metafor kategorileri Aile Gelir Düzeyi değişkenine göre değişmekte midir?
Öğrencilerin oluşturmuş oldukları metafor kategorileri Anne-Baba Eğitim Durumu
değişkenine göre değişmekte midir? Araştırma, var olan durumun olduğu gibi
ortaya konulmasını amaçladığı için betimsel bir nitelik taşımaktadır.
Araştırmada elde edilen verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel
ve nicel araştırma yöntemleri (karma) birlikte kullanılmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (Fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmada veriler, “Devlet”………….ya / ye benzer; Çünkü…………” biçiminde yarım bırakılmış
bir cümlenin bulunduğu formlar ve öğrencilere ait kişisel bilgilerin yer aldığı
anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler ışığında
öğrencilerin “Devlet” kavramına ilişkin 41 geçerli metafor ürettikleri tespit
edilmiştir. Öğrencilerin devlet kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların
çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ise uygun
istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler
SPSS 21. programıyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda “Devlet” kavramına
ilişkin 6 ayrı kavramsal kategori elde edilmiştir. Bunlar: Koruma, Yaşamı
Kolaylaştırma, Yönetme, Bütünlük, Güç, Olumsuzluk şeklinde
adlandırılmıştır. Elde edilen sonuçlara
göre öğrencilerin devlet kavramına ilişkin algılarının Cinsiyet, Memleket,
Ailenin Gelir Düzeyi, Anne Baba Eğitim Durumu değişkenlerine göre istatistiksel
olarak anlamlı farklılaşmaya yol açmadığı görülmüştür.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Submission Date | May 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 3 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.