Müzeler,
günümüzde eğitimin bir parçası haline gelen ve birinci elden deneyim sağlayan
kurumlardır. Müzelerde nesneler ile etkileşime giren birey, yaparak yaşayarak
öğrenme sürecine katılmaktadır. Avrupa, ve Amerika’daki gelişmiş ülkelerde okul
öncesi dönemden itibaren müzelerden yararlanılmaya başlanmaktadır. Bireylerin
müze kültürünü küçük yaşlarda kazanabilmesi ve yetişkinlikte müze tüketicisi
olabilmeleri için; bireyler müzeler ile okul öncesi dönemde tanıştırılmalıdır.
Bunun için de okul öncesi dönemde müze eğitiminin önemini bilen ve müzelerden
eğitim amaçlı yararlanabilen öğretmenlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin müze ile eğitime ilişkin görüş
ve deneyimlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim çalışmalarında, bireylerin bir olgu
ile ilgili yaşadıkları deneyimlere odaklanılmaktadır. Olgubilim ile desenlenen
araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile
belirlenmiştir. Bu kapsamda Küçükçekmece ilçesinde, çalıştığı kurum farklı
sosyoekonomik düzeyde bulunan ve bağımsız anaokulları, ilkokullarda görev yapan
altı öğretmen ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin
toplanmasında araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde olgubilim yöntemine ilişkin analiz
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okulun bulunduğu sosyoekonomik düzey fark
etmeksizin araştırmaya katılan tüm öğretmenlerin müzelerden gezi amaçlı
yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Okulu düşük sosyoekonomik bir çevrede bulunan
öğretmenlerin müzelere ilişkin bilgi ve farkındalık düzeyinin daha az olduğu ve
eğitimde müzelerden daha az yararlandıkları belirlenmiştir.
Museums are
institutions that have become part of education today and provide first-hand
experience. The individuals who interact with objects in museums participate in
the learning process by living. In the developed countries in Europe and
America, museums are being used from preschool period. In order for individuals
to gain museum culture at a young age and to become a museum consumer in
adulthood; individuals should be introduced in the preschool with museums. For
this, there is a need for teachers who know the importance of museum education
and benefit from museums for educational purposes in pre-school period. The aim
of this study is to reveal the opinions and experiences of preschool teachers
about education and museum. In this research, phenomenology is used. Case
studies focus on the experiences of individuals related to a case. The
participants of the research designed with phenomenology were determined by
criterion sampling from purposeful sampling methods. In this context, the
institution in Küçükçekmece was held with six teachers working in different
kindergartens and elementary schools. The semi-structured interview form
developed by the researcher was used to collect the data. In the analysis of
the data, the phenomenology analysis was used. As a result of the research, it
was revealed that all teachers who participated in the research benefited from
the museums for sightseeing purposes, regardless of the socioeconomic level of
the school’s enviroment. It was determined that the teachers in the school with
low socioeconomic environment had less knowledge and awareness about museums
and they benefited less from the museums.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.