Bu araştırma, 2018 yılında değiştirilen ve 2018-2019
yılında 1.sınıflara uygulanmaya başlanan sınıf öğretmenliği lisans programının,
sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının mesleki ihtiyaçlarını karşılama
durumlarını belirlemek amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır. Veriler,
2016-2018 yılları arasında Devlet ve vakıf okullarında çalışan sınıf
öğretmenlerinden ve sınıf öğretmenliği 4.sınıf öğrencilerinden toplanmıştır.
Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan açık uçlu anket soruları
ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve betimsel analizle bulgulara
dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, yeni değiştirilen sınıf
öğretmenliği lisans programının, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının
beklentilerini karşıladığı ifade edilebilir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının,
eklenmesini arzu ettikleri derslerin büyük çoğunluğu, seçmeli dersler adı
altında yer alan ders havuzunda bulunmaktadır. Yeni programdan Genel Fizik,
Genel Kimya, Genel Biyoloji, Uygarlık Tarihi gibi derslerin çıkarılması da
katılımcıların beklentisi yönündedir. Ayrıca alan eğitimi derslerine ilk yıldan
başlanması, öğretmen ve öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanmalarında ve
mesleği tanımalarında önemlidir. Yeni programda eleştirilen konu, üçüncü
sınıfta yer alan “Okul Deneyimi” dersinin kaldırılmasıdır. İlk yıldan itibaren
öğretmenlik uygulaması ile ilgili derslerin programda yer almasını isteyen
katılımcılar için, meslekî ihtiyacı karşılamayan tek durum, Öğretmenlik
Uygulaması dersinin sadece son sınıfta olmasıdır. Sınıf öğretmenleri ve
öğretmen adaylarının yeni programın uygulanma aşamasındaki beklentileri; ders
içeriklerinin MEB-YÖK uyumunu gerçekleştirecek şekilde tasarlanması, derslerin
uygulama ağırlıklı olması, akademisyenlerde öğretmenlik tecrübesinin bulunması,
şeklindedir
This study is a
qualitative study which was aimed to investigate whether the classroom teaching
undergraduate program which was changed in 2018 and started to be applied to
undergraduate 1st year students in 2018-2019 academic year meet the
professional needs of the prospective teachers. The data were collected from
class teachers working in state and foundation schools between the years of
2016-2018 and from 4th grade students in the department of classroom teaching.
The data of the study were collected through open-ended questionnaire and
semi-structured interview form prepared by the researcher and transformed into
findings by descriptive analysis. The newly-changed classroom teaching program
seems to meet the professional needs of classroom teachers and prospective
teachers. The majority of the courses they wish to be added are included in the
elective course pool. Removing the lessons such as General Physics, General
Chemistry, General Biology and History of Civilization from the new program has
been realized according to the expectation of the participants. Beginning the
field education courses in the first year is important in preparing the teacher
and prospective teacher for the profession and in recognizing the profession.
The subject they criticized in the new program is the removing of the “School Experience”
course in the third year. For the participants who want to take the internship
program from the first year, the only situation that does not meet the
Professional needs is that the internship is only in the last year. The
expectations of classroom teachers and prospective teachers at the stage of
implementation of the new program are; designing the course contents in a way
to realize the compliance of the Ministry of Education and Higher Education;
having practice weighted courses; having the experience of teaching in
academicians.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.