As the technology develops, as a result of its integration in educational sphere, with an approach considering individual differences, contemporary societies aim at educating individuals, with active roles to reach knowledge, who are able to think fast and creatively and construct knowledge in their own minds. Computers and computer technologies have become indispensable elements of human life as the progressing technology is widely used. Educating qualified individuals in educational institutions is made possible when individuals use their knowledge and skills properly. In modern societies, it is tremendously important for teachers and students to be skilled in computer technologies in terms of their individual development and information literacy. Many studies have been and are being conducted on individuals‟ computer skills and attitudes towards computers. Computers have considerable emphasis in our daily lives. Therefore, students are taught computer classes from elementary levels on. Attitudes are among emphasized elements within learning and teaching process. The purpose of measuring attitudes for education and instruction may be about predicting individuals‟ behaviors to be exhibited in time or further and, based on this, altering the existing or constructing novel situations. The current research aims at determining middle school students‟ attitudes toward computers and examining these on various variables. The study used a qualitative survey model. “The Computer Attitude Scale”, developed by Loyd and Gressard (1984), translated into Turkish by Berberoglu and Calikoglu (1991), and re-adapted into Turkish by Serefhanoglu, Nakiboglu, and Gur (2008), was used as the data collection tool. The study sample consisted of 195 middle school students who attended 5th grade (41), 6th grade (49), 7th grade (62), and 8th grade (43) at a high-SES school in the city of Sakarya. Analyses showed that middle school students‟ attitudes towards computers did not differ on the grade level and ownership of a computer whereas students‟ attitudes towards computers significantly differed on gender and curiosity levels towards computerrelated news and information. Suggestions, based on findings, about the study and for future research were included in the current study
Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte günümüz toplumları, teknolojinin eğitim alanına entegrasyonu sonucu bireysel farklılıklara önem veren bir yaklaşım ile yaratıcı ve hızlı düşünebileni bilgiyi kendi zihninde yapılandıran,bilgiye ulaşma yollarında aktif rol alan bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir. İlerleyen teknoloji ve kullanımının yaygınlaşması ile birlikte bilgisayarlar ve bilgisayar teknolojileri insan yaşamının vazgeçilmez unsurları haline gelmiştir. Eğitim kurumlarında nitelikli bireyler yetiştirmek bireylerin bilgi ve becerilerini doğru yönde kullanmalarıyla mümkündür. Çünkü modern toplumlarda öğretmen ve öğrencilerin bireysel gelişimlerinde bilgisayar teknolojileri ve bilgi okuryazarlığı alanında bilgi ve beceri sahibi olmaları büyük önem taşımaktadır. Bireylere bilgisayar kullanabilme becerisi ya da becerilerini/tutumlarını araştıran pek çok çalışma da yapılmış ve yapılmaktadır. Günlük yaşantımızın büyük kısmında bilgisayarlar büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle bu gereklilik doğrultusunda ilkokul çağından başlanarak öğrencilere bilgisayar dersleri verilmektedir. Öğrenme öğretme sürecinde önemli unsurlardan biri tutumlardır. Eğitim ve öğretimde tutumların ölçülmesindeki amaç, bireylerin zaman içerisinde ya da gelecek zamanda gösterecekleri davranışları tahmin etme ve buna dayalı olarak var olanı değiştirme, yeni durumlar oluşturma olabilir. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarını belirlemek ve farklı değişkenler açısından incelemektir. Çalışmada nicel tarama modeli kullanılmış ve veri toplama aracı olarak Loyd ve Gressard (1984) tarafından geliştirilen, Berberoğlu ve Çalıkoğlu (1991) tarafından Türkçeye çevrilen ve Şerefhanoğlu, Nakiboğlu ve Gür (2008) tarafından tekrar Türkçe ’ye uyarlanan “Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sakarya ilinde bulunan ve sosyo-ekonomik iyi düzeyde olan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 41 5. sınıf, 49 6. sınıf, 62 7. sınıf ve 43 8. sınıf olmak üzere toplam 195 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları öğrenim gördükleri sınıf ve bilgisayara sahip olma durumuna göre farklılık göstermezken, cinsiyet değişkeni ve bilgisayar ile ilgili haber ve bilgileri merak düzeyine göre anlamlı olarak farklılık göstermektedir. Çalışma sonunda, elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmaya ve gelecek araştırmalar yönelik önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 11, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.