Due to the biological and psychological differences between individuals, learning processess vary from person to person. One of the main reasons of learning differences between individuals is learning styles. Learning style is a concept which expresses receiving, processing, remaining and recalling new information. It is known that learning styles affect learners’ learning behaviour. Since learners have different learning styles, their receiving, interaction and response behaviour also vary (Junko, 1998). Learning styles manipulate students’ learning preferences therefore it is crucial for a teacher to determine students’ learning styles during planning and practising learning activities in class. In this way learning needs of students are provided in a more sensitive manner. Learning styles have significant impacts on academic success which is one of the major aims of schools. Academic achievement affects students’ lives in a lot of ways. If students experience academic achievement at school, they also realize that if they make an effort for their aims, they can reach success as well. Even though learning styles are not the only determinant of academic success but they have distinctive factors on it. For this reason in this study the relationship between the learning styles and the academic success of students has been examined. The method of the study descriptive which aims to determine the existency and degree of correlationship between two or more variables. In order to examine the relations between the learning styles and academic achievement were one-way-ANOVA analysis was used. 1207 students studying in Abant İzzet Baysal University Faculty of Education in academic year 2008- 2009 participated in the study. To assess the learning styles of the students, Kolb Learning Style Inventory, developed by David A. Kolb (1985) and adapted to Turkish by Akkoyunlu and Aşkar (1993) were used. In this adaptaion study the reliability coefficient was calculated as; for concrete experience .58, reflective observation .70, abstract conceptualising .71, active experince .65, abstract-concrete .77, active-reflective .76. Overall reliability of the inveontory is found as.72. The results of the present study indicate significant differences between learning styles and levels of achievement and this difference is due to the fact that the average for achievement of the converger learning style is larger than that of the diverger learning style
Bireyler arasında var olan biyolojik ve psikolojik farklılıklar nedeniyle öğrenme süreçlerinin de kişiden kişiye değiştiği bilinmektedir. Bireyler arasındaki öğrenme farklılıklarının temel nedenlerinden biri de öğrenme stilleridir. Öğrenme stili bireyin yeni bir bilgi ile karşılaştığı zaman bu bilgiyi alma, işleme, bellekte tutma ve geri getirme yollarındaki bireysel farklılıkları ifade eden bir kavramdır.
Öğrenme stillerinin öğrenenlerin öğrenme davranışlarını etkilediği bulunmuştur. Öğrenenlerin farklı öğrenme stilleri olduğu için öğrenme ortamlarında algılama, etkileşime girme ve tepki verme şekilleri de değişmektedir (Junko, 1998). Öğrenme stillerinin öğrencilerin öğrenme tercihlerini farklılaştırmasından dolayı öğretmenler için öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemek onların daha hassas olmasını ve sınıftaki öğrenme etkinliklerini planlarken ve uygularken öğrencilerin ihtiyaçlarını daha fazla dikkate almalarına neden olacaktır.
Öğrenme stilleri öğrencilerin okul başarılarını da etkileyen bir kavramdır ve akademik başarı pek çok eğitim kurumu ve okulun öncelikli amaçlarından biridir. Öğrencilerin okulda başarılı olmaları, yaşamlarını pek çok açıdan etkilemektedir. Okula başladıktan sonra başarmaları, çaba harcamaları gereken çeşitli görevlerle karşı karşıya gelen öğrencilere amaçladıkları başarıyı nasıl elde edeceklerini göstermek oldukça önemlidir. Öğrenme stilleri akademik başarının tek belirleyicisi olmasa da önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle bu çalışmada öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki incelenmiştir.
Araştırma iki veya daha çok değişken arasında birlikte değişimin varlığını ve derecesini belirlemeyi amaçlayan ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Öğrenme stillerine göre öğrencilerin akademik başarılarındaki farklılaşmayı belirlemek için “tek yönlü varyans analizi” kullanılmıştır. Araştırmaya 2008–2009 eğitim-öğretim yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesine devam etmekte olan 1207 öğrenci katılmıştır.
Öğrenme stillerini ölçmek için David A. Kolb (1985) tarafından geliştirilen ve Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçeye uyarlanan, “Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. Aşkar ve Akkoyunlu (1993) anketin güvenirlik katsayılarını; somut yaşantı için .58, yansıtıcı gözlem için .70, soyut kavramsallaştırma için .71, aktif yaşantı için .65, soyut-somut için .77, aktif yansıtıcı için .76, ölçeğin genel güvenirliği ise .72 olarak bulmuşlardır.
Araştırma sonucunda öğrencilerin öğrenme stillerine göre akademik başarılarının farklılaştığı bulunmuştur. Farkın kaynağını belirlemek için yapılan analizlerde farkın ayrıştıran öğrenme stilinin başarı ortalamasının değiştiren öğrenme stilinden daha büyük olmasından kaynaklandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.