Due to the low rate of employment, technical teachers wanted to be active in areas other than teaching. They faced a variety of problems since they did not have engineering degrees. To address such problems, programs were opened to help technical teachers earn their engineering degrees. This study used the qualitative research method to evaluate the engineering degree completion exam and programs with participants in different programs in the 2013-2014 academic year. The data in the study were gathered using a semi-structured interview form. The results revealed that the students took the exam to earn their engineering degrees and chose to attend universities located close to their place of residence. They identified problems such as transportation and accommodation due to the exam being held in only one location in Turkey. Most participants asserted that they were not able to attend classes because of their intensive work program, and were not able to study enough because of the exam schedule being announced late.
Key Words: Engineering Degree Completion Program, Engineering Degree, Technical Education Faculty
Türkiye’de teknik öğretmen unvanına sahip bireyleri mezun eden yükseköğretim kurumlarının yapılarının defalarca değişmesi, bu kurumları ders içerikleri ve öğrenim tarzı olarak mühendislik fakültelerine yaklaştırmıştır. Teknik öğretmen adayları, atamalarının çok az olması nedeniyle öğretmenlik dışındaki alanlarda da etkin olmak istemişler ve mezun olduğu alanlar haricinde işlerde çalışmaya başlamışlardır. Sektörde çalışmaları esnasında mühendis unvanına sahip bireylerle benzer öğrenim süreçleri geçirmelerine rağmen mühendis unvanına sahip olmadıkları için çeşitli sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu sorunların giderilmesi amacıyla teknik öğretmen unvanına sahip bireylerin girecekleri sınav sonrası, alacakları fark dersleri başarı ile bitirmeleri neticesinde, mühendis unvanına sahip olabilecekleri programlar açılmıştır. 1993 ve 2002 yılları arasında senede bir defa olmak üzere toplamda 10 defa sınav yapılmıştır. 2002 yılından beri yapılması beklenen mühendislik tamamlama sınavı uzun yıllar sonrasında ilk defa 2013 yılında yapılmıştır (ÖSYM, 2014). 2013 yılı öncesinde ise Bulgaristan’daki çeşitli üniversitelerde TEF mezunlarının mevcut imza yetkisi problemlerine çözüm üretmek üzere mühendislik tamamlama programları düzenlenmiş olup tüm Avrupa ülkelerinde ve dünyada tanınırlığı bulunan “Mühendislik Tamamlama Programları” hayata geçirilmiştir (Universium, 2014). Yükseköğretim Genel Kurulu’nun 06.06.2013 tarihli kararı uyarınca, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yılda bir defa olmak üzere Teknik Öğretmen unvanını almış mezunlar için Mühendislik Tamamlama Programlarına alım sınavı yapılacağı belirtilmiştir. 2013 yılında yapılan sınavda toplam 24 farklı teknik öğretmenlik dalından 16 farklı mühendislik tamamlama programına başvuru yapılmasına izin verilmiştir. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu araştırmada 2013 – 2014 akademik yılında farklı programlarda öğrenim hakkı elde eden katılımcılarla, mühendislik tamamlama sınavı ve programları değerlendirilmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bazı sonuçlar, katılımcıların mühendislik tamamlama programının açılmasından memnuniyet duydukları, mühendis unvanına sahip olmak için sınava girdikleri ve mekân olarak kendilerine yakın üniversiteleri tercih ettikleri ifade edilmiştir. Ayrıca, sınavın tek bir merkezde yapılmasından dolayı ulaşım ve konaklama gibi sorunların ortaya çıktığı, çoğu katılımcının çalışan olmasından dolayı dersleri takip edemedikleri, sınav takviminin geç ilan edilmesinden dolayı sınava yeteri kadar çalışamadıkları gibi sorunlar ifade edilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.