Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) SİSTEMİNİ KULLANMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ / SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ OPINION FOR USING THE SYSTEM OF EDUCATION INFORMATION NETWORK (EBA)

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 44 - 54, 30.06.2017

Abstract

Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı, 2010 yılının Kasım ayından itibaren FATİH projesini uygulamaya koymuş olup gerekli çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Okullarımızda, etkileşimli tahtaların yaygınlaşması ile birlikte kullanılmaya başlanan, Eğitim Bilişim Ağı (EBA)olarak adlandırılan çevrim içi bir içerik eğitim platformu geliştirilmiş fakat bu sistemin kullanım durumu henüz tam olarak belirlenmemiştir. Alanyazın incelendiğinde EBA ve EBA’ya ilişkin öğretmen görüşlerinin incelendiği çalışma örnekleri az da olsa bulunmaktadır Ancak öğrenci görüşlerinin irdelenmesi de projenin temelinde yer alan “öğrenci” etkeninin, göz ardı edilmemesi bakımından önemlidir. Öğrencilerden alınacak görüşlerin, sistemin daha etkin kullanımı bakımından önem arz edeceği açıktır. Bu bakımdan yapılan çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) yönelik görüşlerini hazırlanan görüşme soruları kapsamında belirlemektir. Bu amaca bağlı olarak ortaokul öğrencilerinin internete erişim kaynakları, internette vakit geçirme süreleri, ders çalışırken veya araştırma yaparken faydalandıkları siteleri belirlemek ile birlikte EBA ve kullanımına yönelik giriş sıklıkları, kullanım amaçları, hangi konularda geliştirilmesini istediklerine yönelik görüşleri, sistemin öğrencilerin gözünde yararları ve kullanım durumları, belirlemek amaçlanmaktadır. Yapılan çalışma görüşme yönteminin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Çalışma grubunu, bir ortaokulda öğrenim gören farklı sınıf seviyelerindeki 10 öğrenci oluşturmaktadır. Açık uçlu sorularla yapılan görüşme sonrasında elde edilen veriler, betimsel içerik analizi ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Analizler sonucu tablolaştırılarak, öğrencilerin EBA sistemine yönelik tutumları irdelenmiş, geliştirilebilir yönleri hakkında, önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi Fakültesi Dergisi, 5(3), 105-117.
  • Bağcı, H. (2013). FATİH Projesi Çerçevesinde Ortaöğretim Öğrencilerinin Etkileşimli Tahtaya Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373-3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952
  • Çepni S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. 5. Baskı, Trabzon.
  • Devecioğlu, Y. ve Kaymakçı, R. (2014). Akıllı tahta kullanımı konusunda öğretmenlerin düşünce ve ihtiyaçları. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-15.
  • MEB, (2010). http://www.eba.gov.tr/hakkinda http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele “Proje Hakkında”, 22.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaysı, F. ve Aydın, H. (2014). Fatih Projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. e-International Journal of Educational Research 5(3), 72-85.
  • Koçak, Ö. (2013). FATİH Projesi Kapsamındaki LCD Panel Etkileşimli Tahta Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları (Erzincan İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • MEB (2016). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php adresinden 05.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Öztan, A. C. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde akıllı tahta kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Sayır, M. F. (2014). Students’ and teachers’ attitudes towards ınteractive whiteboards used in English courses via FATIH project and the effects of IWBS on speaking skill. Unpublished Master Thesis, Çağ Üniversitesi, TÜRKİYE
  • Tarman, B ve Baytak, A. (2011). Teknolojinin eğitimdeki yeni rolü: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bakış açıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 891 -908.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) SİSTEMİNİ KULLANMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ / SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ OPINION FOR USING THE SYSTEM OF EDUCATION INFORMATION NETWORK (EBA)

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 44 - 54, 30.06.2017

Abstract

Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı, 2010 yılının Kasım ayından itibaren FATİH projesini uygulamaya koymuş olup gerekli çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Okullarımızda, etkileşimli tahtaların yaygınlaşması ile birlikte kullanılmaya başlanan, Eğitim Bilişim Ağı (EBA)olarak adlandırılan çevrim içi bir içerik eğitim platformu geliştirilmiş fakat bu sistemin kullanım durumu henüz tam olarak belirlenmemiştir. Alanyazın incelendiğinde EBA ve EBA’ya ilişkin öğretmen görüşlerinin incelendiği çalışma örnekleri az da olsa bulunmaktadır Ancak öğrenci görüşlerinin irdelenmesi de projenin temelinde yer alan “öğrenci” etkeninin, göz ardı edilmemesi bakımından önemlidir. Öğrencilerden alınacak görüşlerin, sistemin daha etkin kullanımı bakımından önem arz edeceği açıktır. Bu bakımdan yapılan çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) yönelik görüşlerini hazırlanan görüşme soruları kapsamında belirlemektir. Bu amaca bağlı olarak ortaokul öğrencilerinin internete erişim kaynakları, internette vakit geçirme süreleri, ders çalışırken veya araştırma yaparken faydalandıkları siteleri belirlemek ile birlikte EBA ve kullanımına yönelik giriş sıklıkları, kullanım amaçları, hangi konularda geliştirilmesini istediklerine yönelik görüşleri, sistemin öğrencilerin gözünde yararları ve kullanım durumları, belirlemek amaçlanmaktadır. Yapılan çalışma görüşme yönteminin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Çalışma grubunu, bir ortaokulda öğrenim gören farklı sınıf seviyelerindeki 10 öğrenci oluşturmaktadır. Açık uçlu sorularla yapılan görüşme sonrasında elde edilen veriler, betimsel içerik analizi ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Analizler sonucu tablolaştırılarak, öğrencilerin EBA sistemine yönelik tutumları irdelenmiş, geliştirilebilir yönleri hakkında, önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi Fakültesi Dergisi, 5(3), 105-117.
  • Bağcı, H. (2013). FATİH Projesi Çerçevesinde Ortaöğretim Öğrencilerinin Etkileşimli Tahtaya Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373-3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952
  • Çepni S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. 5. Baskı, Trabzon.
  • Devecioğlu, Y. ve Kaymakçı, R. (2014). Akıllı tahta kullanımı konusunda öğretmenlerin düşünce ve ihtiyaçları. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-15.
  • MEB, (2010). http://www.eba.gov.tr/hakkinda http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele “Proje Hakkında”, 22.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaysı, F. ve Aydın, H. (2014). Fatih Projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. e-International Journal of Educational Research 5(3), 72-85.
  • Koçak, Ö. (2013). FATİH Projesi Kapsamındaki LCD Panel Etkileşimli Tahta Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları (Erzincan İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • MEB (2016). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php adresinden 05.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Öztan, A. C. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde akıllı tahta kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, TÜRKİYE.
  • Sayır, M. F. (2014). Students’ and teachers’ attitudes towards ınteractive whiteboards used in English courses via FATIH project and the effects of IWBS on speaking skill. Unpublished Master Thesis, Çağ Üniversitesi, TÜRKİYE
  • Tarman, B ve Baytak, A. (2011). Teknolojinin eğitimdeki yeni rolü: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bakış açıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 891 -908.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Betül Timur

Şirin Yılmaz

Ayfer İşseven This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Timur, B., Yılmaz, Ş., & İşseven, A. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) SİSTEMİNİ KULLANMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ / SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ OPINION FOR USING THE SYSTEM OF EDUCATION INFORMATION NETWORK (EBA). Asian Journal of Instruction (E-AJI), 5(1), 44-54.

ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION

Creative Commons License  This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.