The
quality of life has been examined in social sciences, education, politics,
economics and sociology. Each discipline defines the concept of quality of life
from different perspectives. Quality of life is a relationship between the
quality of the resources available and the individual satisfaction acquired
from these sources. Educational services, administrative services and
facilities are the most important determinants of quality of life in
universities. Students need to have a sense of belonging to their universities
in order to be successful in such settings. While research on school quality of
life in Turkey is limited, most of the studies are focused on primary and
secondary education schools. In this study, while the scale for the quality of
life of university students was developed, variables related to the subject
were determined by examining the literature in the relevant field. The main goal of this study is to examine
the validity and reliability study of Higher Education Quality of Life Scale.
The study was conducted on 381 university students from Bulent Ecevit
University, Eregli Faculty of Education. Exploratory Factor Analysis (EFA)
showed that the scale included 4 factors as called "Technical Proficiency
of the Instructor", "Behaviors of the Instructor", "Student
Behaviors" and "Qualification of Administrative Staff ". The fit
index values obtained from Confirmatory Factor Analysis (CFA) indicated that
the four-dimensional scale showed a fitted model. The factor loadings of the
scale were ranged from .41 to .89. Cronbach Alpha internal consistency
coefficients were.91 for "Technical Proficiency of the Instructor",
.89 for "Behaviors of the Instructor", .87 for "Student
Behaviors" and .89 for "Qualification of Administrative Staff ".
In addition, test-retest reliability coefficients for these sub-factors in
consecutive order were .90, .90, .84 and .85. In that case, 36,427% of
the variances were explained by
"Technical Proficiency of the Instructor" %10,773 by "Behaviors of
the Instructor", %10,184 by "Student Behaviors" and, %8,709 by "Qualification of
Administrative Staff ". Based on these findings, approximately 66.09% of the total variances were explained by
the 4-factor scale. The study findings
suggested that the scale may be considered as a valid and reliable instrument
in the fields of education and psychology.
Yaşam kalitesi sosyal bilimler, eğitim, siyaset,
ekonomi ve sosyoloji alanlarında araştırılmıştır. Her disiplin yaşam kalitesi
kavramını farklı perspektiflerden tanımlamıştır. Yaşam kalitesi, eldeki
kaynakların kalitesi ile bu kaynaklardan edinilen bireysel memnuniyet
arasındaki bir ilişkidir. Okul yaşantısı bireylerin toplumsal ve mesleki yönden
amaçlarına ulaşmalarını sağladığı gibi, yaşamlarının hem estetik hem de
entelektüel yönden gelişimini de sağlamaktadır Eğitim hizmetleri, idari
hizmetler ve tesisler, üniversitelerde yaşam kalitesinin en önemli
belirleyicileridir. Öğrencilerin üniversitelerde başarılı olması için kendi
üniversitelerine karşı bir aidiyet hissetmeleri gerekmektedir. Türkiye’de okul
yaşam kalitesi ile ilgili araştırmalar sınırlı sayıda olmakla birlikte,
çalışmaların çoğu ilköğretim ve ortaöğretime yoğunlaşmış durumdadır. Bu
çalışmada, üniversite öğrencilerinin yaşam
kalitesine yönelik ölçek geliştirilirken, öncelikli olarak ilgili alan yazın
incelenerek konu ile ilgili değişkenler belirlenmiştir. Konu ile ilgili yurtiçi
ve yurtdışında yapılan çalışmalar irdelenerek, çalışmaların yaşam kalitesi için
önemi ve değişkenlerin belirlenmesi adına incelenmiştir. Buna
göre bu çalışmanın amacı, dört boyutlu Yükseköğretim Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin
(YYKÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırma Bülent Ecevit Üniversitesi, Ereğli Eğitim Fakültesinde
öğrenim görmekte olan 381 üniversite öğrencisi ile
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve Doğrulayıcı faktör analizinden
(DFA) yararlanılmıştır. AFA sonucunda 12 maddeden oluşan 4 faktörlü bir ölçme
aracı elde edilmiştir. Ölçek faktörleri “Öğretim
Üyesinin Teknik Donanımı”, “Öğretim Üyesinin Davranışları”, “Öğrenci
Davranışları” ve “İdari Personel Yeterliği”
olarak adlandırılmıştır. DFA’dan elde edilen uyum
indeksi değerleri dört boyutlu modelin iyi uyum verdiğini göstermiştir. Ölçeğin
faktör yükleri .41 ile .89 arasında sıralanmıştır. Cronbach Alpha iç tutarlılık
güvenirlik katsayıları “Öğretim Üyesinin Teknik Donanımı” için .91, “Öğretim
Üyesinin Davranışları için .89, “Öğrenci Davranışları” için .87 ve “İdari
Personel Yeterliği” için .89 olarak bulunmuştur. Aynı alt faktörler için test-tekrar
test güvenirlik katsayıları ise sırasıyla .90, .90, .84
ve .85 olarak bulunmuştur. AFA sonucunda her faktörün toplam varyansı açıklama yüzdeleri
tespit edilebilmiştir. Bu faktörlerden “Öğretim
Üyesinin Teknik Donanımı” varyansın %36,427’sini, “Öğretim Üyesinin
Davranışları” %10,773’ünü, “Öğrenci Davranışları” %10,184’ünü ve “İdari
Personel Yeterliği” ise %8,709’unu açıklayabilmiştir. Bu sonuçlara göre 4
faktörlü ölçeğin toplam
varyansın % 66.09’unu açıklayabildiği bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre dört boyutlu YYKÖ’nün geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.