Eğitim, toplumların gelişmişlik düzeylerinde belirleyici bir rol oynamaktadır. Gelişmiş ülkelerin eğitim seviyeleri ile diğer ülkelerin eğitim seviyeleri karşılaştırıldığında açıkça görüleceği üzere, bu durumun en önemli nedeni, toplumu oluşturan bireylerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumları ve gayretleridir. Bilimsel tutuma sahip olmayan bireylerden oluşan toplumlarda bu alandaki faaliyetler oldukça zayıf olacağından, bireyler problemlerin çözümünde bilim dışı yollara başvurabilirler. Dünyada örnekleri bolca görülen bu durum, onların problemlerini çözmek yerine daha da artırarak, gelişmiş toplumlara bağımlı olarak yaşamalarına sebep olabileceğinden, her toplum bireylerine bilimsel tutumu aşılamalı ve bilimsel çalışmalar için gerekli zemini oluşturmalıdır. Bu hedefe yönelik olarak yapılacak çalışmalarda geç kalınmamalı, çocuklara erken yaşlarda bilimsel tutum kazandırmaya yönelik eğitim faaliyetleri düzenlenmelidir. Bilimsel tutumu geliştirmek için çok küçük yaşlardan itibaren, her yaş düzeyindeki bireylere bilimsel çalışma ortamları oluşturulmalıdır. Ülkemizde de bu bağlamda çalışmaların yapıldığı bir gerçektir. Ancak bilimsel tutum kazanma sürecinde nerede olduğumuzu bilmek, ileriye yönelik planlamalar yapma açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle, araştırmada 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel tutumlarının cinsiyet, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyleri değişkenlerine göre farklılaşma durumları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2013-2014 öğretim yılı ikinci döneminde Samsun ili merkez ilçelerinde öğrenim gören 195 kız, 205 erkek olmak üzere toplam 400 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, öğrencilerin bilimsel tutum düzeylerinin belirlenmesi için Moore ve Foy (1997) tarafından geliştirilen ve Demirbaş ve Yağbasan (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan Bilimsel Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri, ölçeğin alt boyutlarına göre incelenmiş olup, analizlerde t-testi ve anova testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ölçeğin alt boyutlarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmemiş olup, diğer değişkenlere göre ölçeğin alt boyutlarında anlamlı farklılık meydana gelmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve ailelerin gelir düzeyleri yükseldikçe öğrencilerin bilimsel tutumlarında olumlu yönde değişiklikler olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin bilimsel tutumlarını geliştirici etkinlikler yapılması ve araştırmanın kapsamının diğer eğitim kademelerine de genişletilmesi şeklinde önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Tutum, Bilimsel Tutum, Öğrencilerin Bilimsel Tutumları
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.