Öğrencilerin FeTeMM’e yönelik tutumlarının ve FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgi
düzeylerinin belirlenmesi öğrencilerin gelecek meslek ve kariyer tercihleri için yön gösterici olacaktır. Bu
araştırmada ortaokul öğrencilerinin FeTeMM’e yönelik tutumları ile FeTeMM alanlarındaki mesleklere
yönelik ilgilerinin belirlemesi, çeşitli değişkenlere göre incelenmesi ve aralarındaki ilişkinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Bitlis ili Adilcevaz ilçesinde bulunan ortaokul öğrencileri,
örneklemini ise bu okullarda öğrenim görmekte olan 436 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Mesleklerine Yönelik İlgi Ölçeği ile
FeTeMM Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen nicel verilerin analizinde istatistik paket
programı kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin FeTeMM’e yönelik tutumlarının “olumlu” düzeyde
olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin FeTeMM’e yönelik tutumları ile cinsiyetleri, sınıf
düzeyleri, okullarının bulunduğu yerleşim yeri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.
Araştırmada öğrencilerin FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgi düzeylerinin “olumlu” düzeyde
olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgileri ile sınıf
düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada diğer bir sonuç olarak öğrencilerin
FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgileri ile cinsiyetleri, öğrenim gördükleri okullarının
bulunduğu yerleşim yeri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin FeTeMM’e
yönelik tutum puanları ile FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgi puanları arasında ise pozitif
yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda
önerilerde bulunulmuştur.
FeTeMM FeTeMM’e yönelik tutum FeTeMM alanlarındaki mesleklere yönelik ilgi ortaokul öğrencileri
Determination of students’ attitudes towards STEM and their interest towards professions in STEM fields
can be a guiding factor for their future choices of profession and career preferences. This research was
carried out to determine secondary school students’ attitudes towards STEM and their interest towards professions in STEM fields, on the basis of various variables to reveal the relationship between them.
Relational screening model, among quantitative research methods, was used in the research. The research
population consists of secondary school students within the boundaries of Adilcevaz District of Bitlis
Province, and the sample consists of 436 students receiving education in these schools. The Questionnaire
on Interest in Science, Technology, Mathematics and Engineering Professions and the Questionnaire on
Attitude towards STEM were used as the data collection tools. The analysis of quantitave data obtained
from the questionnaires was performed using statistical package program. In the research, the
participating students’ attitudes towards STEM were found to be at a “positive” level. In the research, no
significant correlation was found between the students’ STEM attitudes and their gender, grade levels, the
locations of their schools. In the research, the students’ interest levels towards the professions in STEM
fields were found to be at a “positive” level. A significant relationship was detected between the students’
interest towards professions in STEM fields and their grade levels. No significant relationship was
detected between their interest towards professions in STEM fields and their gender, the locations of their
schools. It was found that there is a high positive relationship between the students’ STEM attitude scores
and their scores of interest towards professions in STEM fields. Suggestions were made based on the
results of the study.
STEM attitude towards STEM interest towards professions in STEM fields secondary school students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.