Bu çalışmada, hizmetkar liderlik tarzı ve bu liderlik tarzının firma performansı üzerinde yarattığı pozitif etki üzerine odaklanılmıştır. Takipçilerini ön planda tutan ve destekleyen hizmetkar liderlik modelinin destekleyici tarzının ve takipçilerini ön planda tutma eğilimin, çalışanların örgütsel özdeşleşmeleri üzerinde pozitif yaratacağı ve söz konusu liderlik tarzının firma performansı ile arasındaki ilişkide, örgütsel özdeşleşmenin aracı etkisine sahip olacağı öngörülmüştür. Çalışmaya ait saha araştırması Marmara bölgesinde, üretim ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren, 187 firma üzerinde uygulanmış, çalışmaya katılmayı kabul eden firmalara 5’er adet araştırma anket yönlendirilmiş ve sonuçta 527 adet kullanılabilir anket elde edilmiştir. Katılımcılar, özellikle ilgili firmalarda çalışan beyaz yakalı çalışanlar arasından seçilmiştir. Araştırmaya ait veriler yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiş ve analizler sonucunda, hizmetkâr liderliğin, takipçilerinin örgütsel özdeşleşmeleri üzerinde pozitif yönde etkisi olduğu teyit edilmiş ve hizmetkar liderliğin firma performansı üzerindeki söz konusu etkisinin çalışanların deneyimlediği örgütsel özdeşleşme aracılığı ile gerçekleştiği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları ilgili alan yazınında daha önce farklı bağlamlarda, hizmetkar liderlik ve firma performansı ilişkisi üzerinde yapılan çalışmalarla paralellik göstermekte olup, çalışanların örgütsel özdeşleşmesi yoluyla ortaya çıkan dolaylı etkinin, hizmetkâr liderliğin zorlayıcı bir liderlik biçimi olmadığını, çok katı bir performans odaklılık sergilemediğini, rekabetçi bir liderlik tarzı olmadığını, tam tersine, takipçilerin çıkarlarını önceliklendiren bir liderlik biçimi olduğunu doğrulamaktadır.
This study deals with the servant leadership style and its positive effects of firm performance. It is foreseen that supportive leadership style of servant leadership, that is the tendency to hold the followers in the front, will have a positive impact on the organizational identification of the employees and organizational identification will have a mediating effect on the relationship between servant leadership and firm performance. Field survey of the study was conducted on 187 firms operating in the production and service sectors in the Marmara region and 5 data collection forms were sent to each of these companies and in the end 527 available forms were obtained. The participants were selected especially from white-collar workers. The data were analyzed by structural equilibrium modeling and it was found that servant leadership was influential on organizational identification of followers, and effect of servant leadership on firm performance was achieved through organizational identification. The findings of the study were similar to the previous studies on firm performance and servant leadership. The indirect effect occurring through organizational identification confirms that servant leadership is not a compelling form of leadership namely; it is not a strictly performance-focused, competitive leadership style; on the contrary, it is a form of leadership that prioritizes the interests of followers prior to organizational outcomes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tüm Sayı |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Submission Date | April 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 9 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.