The state has three functions, namely
legislative, executive and judicial. Undoubtedly, the most active element of a state
administration on national and international grounds is the executive body. If
the traditional monarchy is left aside, the heads of state are elected by the
public or the parliaments use this authority in contemporary State structures. It
is seen that the powers of the head of state elected by the people are much
wider than the presidents elected by the parliaments. The Republic of Turkey
has been implementing the President model chosen by parliament since its
establishment, and for the first time in 2014, it has switched to the “multi-candidate
presidential model chosen by the public” in this year. The election of heads of
state by the public brings along broader duties, powers and responsibilities in
the legal and de facto context. Investigation of similar models being
implemented all over the world, according to comparative constitutional law
determining the position of the president of Turkey will be useful in statutory
analysis. The distinguishing feature of the Presidential and Semi-Presidential
government systems is the electing of heads of state by the people. As the
examination of all these models, which have a lot of application in the world,
is not suitable for the purpose and scope of the study, the consideration of
the basic peers seems to be sufficient and necessary for the understanding of
the subject (omni et solis definitum). So, it is a necessity to work on the US
Constitution, which includes the oldest regulation of the election of the heads
of state by the people. In addition of this, France is a part of Continental
European Law System and is a unitary state, because of these similarities with
Turkey, examining to the French Presidency model will be useful. The
examination of the duties and powers of the Russian President in the
constitutional context, which is similar in another respect because it is
endowed with broad powers, constitutes the framework of our comparative
analysis. The main subject of the study is the legal arrangements related to
the executive body due to the presidents of the constitutions of the mentioned
states. It will be tried to determine the positive aspects of the executive
models by taking into consideration the duration and methods of the election of
presidents, their impartiality, duties and powers, their legal
responsibilities. Offering several recommendations for Turkey's constitutional
aspect within the framework of investigations is the objective of the research
carried out.
Presidents of US-Russia-France Popularly Elected President Executive Body Execution System Issues
Devletin
yasama, yürütme ve yargıdan oluşan üç fonksiyonu bulunmaktadır. Hiç kuşkusuz
devlet yönetiminin ulusal ve uluslararası zeminde en aktif öğesini yürütme
organı oluşturmaktadır. Çağdaş devlet yapılanmalarında devlet başkanları ya
halk tarafından seçilmekte ya da parlamentolar bu yetkiyi kullanmaktadır. Halk
tarafından seçilen devlet başkanlarının yürütmeye ilişkin yetkilerinin,
parlamentolar tarafından seçilen devlet başkanlarına nazaran daha geniş olduğu
görülmektedir. Türkiye Cumhuriyeti kuruluşundan itibaren meclis tarafından
seçilen devlet başkanı modelini uygulanmaktayken, 2014 yılında “çok adaylı halk
tarafından seçilen devlet başkanı modeline” geçiş yapmıştır. Devlet başkanlarının
halk tarafından seçilmeleri beraberinde hukuki ve de facto olarak daha geniş
görev, yetki, sorumluluklar getirmektedir. Dünya genelinde uygulanmakta olan
benzer modellerin incelenmesi, Türkiye’nin devlet başkanının karşılaştırmalı
anayasa hukukuna göre konumunun belirlenmesi açısından faydalı olacaktır.
Başkanlık ve Yarı Başkanlık hükümet sistemlerinin ayırt edici özelliği devlet
başkanlarının halk tarafından seçilmesidir. Dünya genelinde oldukça fazla
uygulaması olan bahse konu modelin tüm örneklerinin incelenmesi çalışmanın
kapsamını aşacaktır. Konunun yeterli seviyede anlaşılması için emsal modeller olarak
belirginleşen ABD, Fransa ve Rusya Devlet Başkanlarının görev ve yetkilerinin
incelenmesi karşılaştırmalı anayasa incelememizin çerçevesini oluşturmaktadır.
Anılan devletlerin anayasalarında mevcut olan devlet başkanına daha geniş
çerçevede yürütme organına ilişkin düzenlemeler temel inceleme konumuzu
oluşturmaktadır. Karşılaştırmalı olarak devlet başkanlarının seçilme süre ve
yöntemleri, tarafsızlıkları, görev ve yetkileri, hukuki sorumlulukları ele
alınarak modellerin olumlu özellikleri belirlenmeye çalışılacaktır. Yapılan
tespitler ışığında Türkiye için anayasal yönden bir değerlendirme yapılması
araştırmanın nihai amacını oluşturmaktadır.
ABD-Rusya-Fransa Devlet Başkanları Halk Tarafından Seçilen Başkan Yürütme Organı Yürütme Sistemi Sorunları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tüm Sayı |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Submission Date | April 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.