Gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) ve sosyotelizm davranışı bireyin sosyal ilişkilerini, iş performansını ve genel yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen psikolojik unsurlardan bazılarıdır. Alan yazınında, olumsuz bir duygu durumu olan FoMO’nun sosyotelizm davranışıyla ilişkili olabileceğine dair bulgular yer almaktadır. Bu çalışmanın amaçlarından ilki FoMO, problemli sosyal medya kullanımı ve sosyotelizm davranışı arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışmanın ikinci amacı ise FoMO ve sosyotelizm davranışı arasındaki ilişkide problemli sosyal medya kullanımının aracılık rolünü incelemektir. Bu kapsamda çalışmanın örneklemi, İsveç’in Göteborg Üniversitesi’nde öğrenim gören toplam 451 (217 (%48.1) kadın, 234 (%51.9) erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma kapsamına dahil olan öğrencilere yüz yüze anket uygulanmıştır. Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO) Ölçeği, Problemli Sosyal Medya Kullanım Ölçeği ve Sosyotelizm Davranışı Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Bulgular, FoMO’nun ve problemli sosyal medya kullanımının sosyotelizm davranışını anlamlı olarak yordadığını göstermiştir. Ayrıca, FoMO’nun sosyotelizm davranışının alt boyutu olan telefon tutkusuna olan etkisinde problemli sosyal medya kullanımının aracı rolüne sahip olduğu bulunurken FoMO’nun sosyotelizm davranışının bir diğer alt boyutu olan iletişim bozukluğuna olan etkisinde problemli sosyal medya kullanımının aracı rolü bulunmamıştır. Bu kapsamda, elde edilen bulguların hem alan yazınına hem de pratiğe önemli katkılar sunacağı düşünülmektedir.
Yok
-
-
Fear of missing out (FoMO) and phubbing behavior are some of the psychological factors that negatively affect an individual's social relationships, work performance, and overall quality of life. There is evidence in the literature that the FoMO on developments is a negative emotional state that can be associated with phubbing behavior. The first objective of this study is to examine the relationships between FoMO, problematic social media use, and phubbing behavior. The second aim of the study is to examine the mediating role of problematic social media use in the relationship between FoMO and phubbing behavior. In this context, the study sample consists of a total of 451 (217 (48.1%) female, 234 (51.9%) male) university students studying at the University of Gothenburg, Sweden. The students included in the study were interviewed with a personal questionnaire. The data collection instruments used were the Fear of Missing Out Scale, the Problematic Social Media Use Scale, and the Phubbing Behavior Scale. Results showed that FoMO and problematic social media use significantly predicted phubbing behavior. In addition, problematic social media use was found to have a mediating role in the effect of FoMO on telephone passion, which is a subdimension of phubbing behavior, whereas problematic social media use had no mediating role in the effect of FoMO on communication disorder, which is another subdimension of phubbing behavior. Therefore, it is anticipated that the findings obtained will make an important contribution to both the literature and practice.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tüm Sayı |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | April 28, 2023 |
Submission Date | March 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 21 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.