Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’NİN 100. YILINDA ULUSLARARASI İKLİM POLİTİKALARI

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı, 319 - 345, 29.10.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652

Öz

İklim değişikliği küresel düzeyde acil hassasiyet gerektiren ve tüm ülkelerin önlem alması gereken bir kriz haline gelmiştir. Kırılgan olarak nitelendirilen bazı coğrafyalar ve ülkeler iklim krizinin etkilerini daha derin hissetmekte ve sonuçlarıyla daha ağır bir şekilde yüzleşmektedirler. İklim krizinden sorumlu olanlar ve iklim krizinin etkilerinden olumsuz etkilenen aynı kümede olmamasına karşın iklim krizine karşı alınacak önlemlerin küresel olması elzemdir. Bu doğrultuda uluslararası anlamda Birleşmiş Milletler öncülüğünde iklim değişikliği gündeme alınmış ve somut adımlar atılmaya başlanmıştır. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesiyle başlayan süreç Kyoto Protokolü ve Paris Anlaşması'yla en önemli üçlü sac ayağının kurulmasını beraberinde getirmiştir. Türkiye Akdeniz havzasında yer alan bir ülke olarak iklim değişikliğinin etkilerini en derinden hisseden ülkelerin başında gelmektedir. Yakın zamanlarda Paris Anlaşmasını imzalayarak yürürlüğe koyan ve katkı beyanını güncelleyen Türkiye 2053 yılı için sıfır karbon bir ülke olma hedefinde olduğunu beyan etmiştir. Türkiye'nin uluslararası iklim politikalarının tarihsel süreçten günümüze değin nasıl şekillendiği çalışmada ele alınmıştır. Atılan adımlara karşın Türkiye'nin fosil yakıta dayalı politikaları ile yenilenebilir enerji kaynaklarına henüz yönelememiş olması ise hedefinden uzak olduğu sonucuna varılmıştır. Bu doğrultuda Türkiye'nin yüzüncü yılında iklim yasasını çıkarıp, sıfır karbon bir ülke olma yolundaki uygulaması gereken azaltma ve uyum çalışmalarıyla uluslararası iklim politikalarına nasıl uyumlu hale gelebileceğine çalışmada yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Ankara Sanayi Odası. (2023, March 8). Ulusal katkı beyanı. Retrieved on 2023, June 6 from https://www.aso.org.tr/ulusal-katki-beyani-5349
  • Climate Action Tracker. (2019). İklim eylemini artırmak sıfır emisyonlu bir topluma geçiş için fırsatlar. Yönetici özeti. Retrieved on 2023, June 8 from https://climateactiontracker.org/documents/671/CAT_2019-11-29_ScalingUp_TURKEY_ExecSumm_TUR.pdf
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. (2022a, November 16). Türkiye ulusal katkı beyanını Cop27’de açıkladı. Retrieved on 2023, June 5 from https://iklim.gov.tr/turkiye-ulusal-katki-beyani-ni-cop27-de-acikladi-haber-84
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. (2022b). Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi: Genel bilgi. Retrieved on 2023, March 3 from https://www.iklim.gov.tr/bm-iklim-degisikligi-cerceve-sozlesmesi-i-33
  • Doha Amendment to the Kyoto Protocol. (2012). UNFCCC. Retrieved on 2023, March 5 from https://unfccc.int/files/kyoto_protocol/application/pdf/kp_doha_amendment_english.pdf
  • European Parliament. (2021, June 24). EU and the Paris Agreement: Towards climate neutrality. Directorate general for communication. Retrieved on 2023, July 12 from https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2019/11/story/20191115STO66603/20191115STO66603_en.pdf
  • European Union. (2021). Regulation (EU) 2021/1119 of The European Parliament and of the Council of 30 June 2021: Establishing the framework for achieving climate neutrality and amending regulations (EC) No 401/2009 and (EU) 2018/1999 (‘European Climate Law’).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023a). Climate change 2023: synthesis report. Contribution of working groups I, II and III to the sixth assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 35-115.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023b). IPCC press release: Urgent climate action can secure a liveable future for all. Retrieved on 2023, June 4 from https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2023/03/IPCC_AR6_SYR_PressRelease_en.pdf
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023c). IPCC factsheet: timeline. Highlights of IPCC history. Retrieved on 2023, July 1 from https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2023/05/AR6_FS_timeline2023.pdf
  • Jackson, P. (2007). From Stockholm to Kyoto: A brief history of climate change. Green Our World, XLIV, 2.
  • Johnson, S. (2012). UNEP the first 40 years a narrative, United Nations Environment Programme Publication. Retrieved on 2023, March 4 from https://www.unep.org/resources/report/unep-first-40-years
  • Kyoto Protocol. (1998). Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on climate change, Kyoto/Japan.
  • Ministry of Foreign Affairs. (2022a). United Nations Framework Convention on climate change (UNFCCC) and the Kyoto Protocol. Retrieved on 2023, April 13 from https://www.mfa.gov.tr/united-nations-framework-convention-on-climate-change-_unfccc_-and-the-kyoto-protocol.en.mfa
  • Ministry of Foreign Affairs. (2022b). Paris Agreement. Retrieved on 2023, July 12 from https://www.mfa.gov.tr/paris-anlasmasi.tr.mfa
  • Our World in Data. (2023). Global warming monthly temperature. Retrieved on 2023, July 14 from https:// Climate Change Impacts Data Explorer - Our World in Data
  • Pachauri, R.K & Reisinger, A. (2007). Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC, Geneva, Switzerland.
  • Parry, I., Minnett, D. & Zhunussova, K. (2023). Climate mitigation policy in Türkiye. IMF working papers: 2023/108.
  • Pruitt, S. (2018, September 14). How the vietnam war empowered the hippie movement. Retrieved on 2023, July 17 from https://www.history.com/news/vietnam-war-hippies-counter-culture
  • Republic of Türkiye. (2023). Updated first nationally determined contribution. Retrieved on 2023, June 14 from https://iklim.tobb.org.tr/files/Ulusal_Katk_Beyan_Eng.pdf
  • Stockholm Environment Institute. (2021). The production gap report 2021. International Institute for Sustainable Development and United Nations Environment Programme. Retrieved on 2023, April 14 from http://productiongap.org/2021report
  • The National Security, Military, and Intelligence Panel on Climate Change. (2020). A security threat assessment of global climate change. The center for climate and security. An institute of the council on strategic risks. Retrieved on 2023, July 10 from https://climateandsecurity.org/wp-content/uploads/2020/03/a-security-threat-assessment-of-climate-change.pdf
  • United Nations. (1972). Report of the United Nations Conference on the Human Environment. Stockholm, 5-16 June 1972, New York.
  • United Nations. (2023). Nationally Determined Contributions registry. Retrieved on 2023, May 12 from https://unfccc.int/NDCREG
  • United Nations Environment Development. (2022). The closing window: climate crisis calls for rapid transformation of societies. Emissions gap report 2022.
  • United Nations Framework Convention on Climate Change. (1992). FCCC/INFORMAL/84 GE.05-62220 (E) 200705, United Nations.
  • United Nations Framework Convention on Climate Change. (2008). Kyoto Protocol reference manual on accounting of emissions and assigned amount. Retrieved on 2023, June 19 from https://unfccc.int/resource/docs/publications/08_unfccc_kp_ref_manual.pdf
  • World Wildlife Fund. (2023). What’s the difference between climate change mitigation and adaptation?. Retrieved on 2023, July 11 from https://www.worldwildlife.org/stories/what-s-the-difference-between-climate-change-mitigation-and-adaptation
  • World Resources Institute. (2022). Explaining the Paris Agreement rulebook. Retrieved on 2023, July 16 from https://files.wri.org/d8/s3fs-public/2022-10/unpacking-paris-rulebook-english.pdf
  • World Health Organisation. (2014). Quantitative risk assessment of the effects of climate change on selected causes of death: 2030s and 2050s. Retrieved on 2023, July 16 from https://www.afro.who.int/sites/default/files/2017-06/9789241507691_eng.pdf
  • World Meteorological Organization. (2021). WMO atlas of mortality and economic losses from weather, climate and water extremes (1970–2019), Retrieved on 2023, July 16 https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=10989
  • Yeşil Ekonomi. (2018, November 11). Paris Anlaşması için iki temel kırmızı çizgimiz var. Retrieved on 2023, July 18 from “Paris Anlaşması için iki temel kırmızı çizgimiz var”: Yeşil Ekonomi (yesilekonomi.com)

INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı, 319 - 345, 29.10.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652

Öz

Climate change has escalated into a global crisis requiring urgent attention from all countries. While some regions and nations, labelled as vulnerable, experience the profound impacts of this crisis more intensely, it's essential to note that those responsible for causing climate change and those negatively affected by its consequences might not be the same. Regardless of these differences, global measures are crucial to effectively address the crisis. In this context, the international community, led by the United Nations, has taken concrete steps to tackle climate change.
Initiated with the United Nations Framework Convention on Climate Change, the process led to the establishment of the three crucial pillars with the Kyoto Protocol and the Paris Agreement. Türkiye, being a country located within the Mediterranean basin, is among those most acutely affected by the impacts of climate change. Despite its recent efforts such as signing and implementing the Paris Agreement and updating its nationally determined contributions, Türkiye’s continued reliance on fossil fuels indicates a misalignment with sustainability goals. Despite the strides taken, the fact that Türkiye has not yet shifted towards renewable energy sources due to its fossil fuel-based policies suggests that there is still a long way to go. Therefore, the study explores how Türkiye can harmonize with international climate policies by enacting a climate law and implementing mitigation and adaptation efforts on its journey towards net zero carbon emissions by its centennial year.

Kaynakça

  • Ankara Sanayi Odası. (2023, March 8). Ulusal katkı beyanı. Retrieved on 2023, June 6 from https://www.aso.org.tr/ulusal-katki-beyani-5349
  • Climate Action Tracker. (2019). İklim eylemini artırmak sıfır emisyonlu bir topluma geçiş için fırsatlar. Yönetici özeti. Retrieved on 2023, June 8 from https://climateactiontracker.org/documents/671/CAT_2019-11-29_ScalingUp_TURKEY_ExecSumm_TUR.pdf
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. (2022a, November 16). Türkiye ulusal katkı beyanını Cop27’de açıkladı. Retrieved on 2023, June 5 from https://iklim.gov.tr/turkiye-ulusal-katki-beyani-ni-cop27-de-acikladi-haber-84
  • Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı. (2022b). Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi: Genel bilgi. Retrieved on 2023, March 3 from https://www.iklim.gov.tr/bm-iklim-degisikligi-cerceve-sozlesmesi-i-33
  • Doha Amendment to the Kyoto Protocol. (2012). UNFCCC. Retrieved on 2023, March 5 from https://unfccc.int/files/kyoto_protocol/application/pdf/kp_doha_amendment_english.pdf
  • European Parliament. (2021, June 24). EU and the Paris Agreement: Towards climate neutrality. Directorate general for communication. Retrieved on 2023, July 12 from https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2019/11/story/20191115STO66603/20191115STO66603_en.pdf
  • European Union. (2021). Regulation (EU) 2021/1119 of The European Parliament and of the Council of 30 June 2021: Establishing the framework for achieving climate neutrality and amending regulations (EC) No 401/2009 and (EU) 2018/1999 (‘European Climate Law’).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023a). Climate change 2023: synthesis report. Contribution of working groups I, II and III to the sixth assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 35-115.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023b). IPCC press release: Urgent climate action can secure a liveable future for all. Retrieved on 2023, June 4 from https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2023/03/IPCC_AR6_SYR_PressRelease_en.pdf
  • Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023c). IPCC factsheet: timeline. Highlights of IPCC history. Retrieved on 2023, July 1 from https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2023/05/AR6_FS_timeline2023.pdf
  • Jackson, P. (2007). From Stockholm to Kyoto: A brief history of climate change. Green Our World, XLIV, 2.
  • Johnson, S. (2012). UNEP the first 40 years a narrative, United Nations Environment Programme Publication. Retrieved on 2023, March 4 from https://www.unep.org/resources/report/unep-first-40-years
  • Kyoto Protocol. (1998). Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on climate change, Kyoto/Japan.
  • Ministry of Foreign Affairs. (2022a). United Nations Framework Convention on climate change (UNFCCC) and the Kyoto Protocol. Retrieved on 2023, April 13 from https://www.mfa.gov.tr/united-nations-framework-convention-on-climate-change-_unfccc_-and-the-kyoto-protocol.en.mfa
  • Ministry of Foreign Affairs. (2022b). Paris Agreement. Retrieved on 2023, July 12 from https://www.mfa.gov.tr/paris-anlasmasi.tr.mfa
  • Our World in Data. (2023). Global warming monthly temperature. Retrieved on 2023, July 14 from https:// Climate Change Impacts Data Explorer - Our World in Data
  • Pachauri, R.K & Reisinger, A. (2007). Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC, Geneva, Switzerland.
  • Parry, I., Minnett, D. & Zhunussova, K. (2023). Climate mitigation policy in Türkiye. IMF working papers: 2023/108.
  • Pruitt, S. (2018, September 14). How the vietnam war empowered the hippie movement. Retrieved on 2023, July 17 from https://www.history.com/news/vietnam-war-hippies-counter-culture
  • Republic of Türkiye. (2023). Updated first nationally determined contribution. Retrieved on 2023, June 14 from https://iklim.tobb.org.tr/files/Ulusal_Katk_Beyan_Eng.pdf
  • Stockholm Environment Institute. (2021). The production gap report 2021. International Institute for Sustainable Development and United Nations Environment Programme. Retrieved on 2023, April 14 from http://productiongap.org/2021report
  • The National Security, Military, and Intelligence Panel on Climate Change. (2020). A security threat assessment of global climate change. The center for climate and security. An institute of the council on strategic risks. Retrieved on 2023, July 10 from https://climateandsecurity.org/wp-content/uploads/2020/03/a-security-threat-assessment-of-climate-change.pdf
  • United Nations. (1972). Report of the United Nations Conference on the Human Environment. Stockholm, 5-16 June 1972, New York.
  • United Nations. (2023). Nationally Determined Contributions registry. Retrieved on 2023, May 12 from https://unfccc.int/NDCREG
  • United Nations Environment Development. (2022). The closing window: climate crisis calls for rapid transformation of societies. Emissions gap report 2022.
  • United Nations Framework Convention on Climate Change. (1992). FCCC/INFORMAL/84 GE.05-62220 (E) 200705, United Nations.
  • United Nations Framework Convention on Climate Change. (2008). Kyoto Protocol reference manual on accounting of emissions and assigned amount. Retrieved on 2023, June 19 from https://unfccc.int/resource/docs/publications/08_unfccc_kp_ref_manual.pdf
  • World Wildlife Fund. (2023). What’s the difference between climate change mitigation and adaptation?. Retrieved on 2023, July 11 from https://www.worldwildlife.org/stories/what-s-the-difference-between-climate-change-mitigation-and-adaptation
  • World Resources Institute. (2022). Explaining the Paris Agreement rulebook. Retrieved on 2023, July 16 from https://files.wri.org/d8/s3fs-public/2022-10/unpacking-paris-rulebook-english.pdf
  • World Health Organisation. (2014). Quantitative risk assessment of the effects of climate change on selected causes of death: 2030s and 2050s. Retrieved on 2023, July 16 from https://www.afro.who.int/sites/default/files/2017-06/9789241507691_eng.pdf
  • World Meteorological Organization. (2021). WMO atlas of mortality and economic losses from weather, climate and water extremes (1970–2019), Retrieved on 2023, July 16 https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=10989
  • Yeşil Ekonomi. (2018, November 11). Paris Anlaşması için iki temel kırmızı çizgimiz var. Retrieved on 2023, July 18 from “Paris Anlaşması için iki temel kırmızı çizgimiz var”: Yeşil Ekonomi (yesilekonomi.com)
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Ezgi Kovancı 0000-0003-1434-2581

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kovancı, E. (2023). INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR. Akademik Hassasiyetler, 10(Cumhuriyet Özel Sayısı), 319-345. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652
AMA Kovancı E. INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR. Akademik Hassasiyetler. Ekim 2023;10(Cumhuriyet Özel Sayısı):319-345. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652
Chicago Kovancı, Ezgi. “INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı (Ekim 2023): 319-45. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652.
EndNote Kovancı E (01 Ekim 2023) INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR. Akademik Hassasiyetler 10 Cumhuriyet Özel Sayısı 319–345.
IEEE E. Kovancı, “INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı, ss. 319–345, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652.
ISNAD Kovancı, Ezgi. “INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR”. Akademik Hassasiyetler 10/Cumhuriyet Özel Sayısı (Ekim 2023), 319-345. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652.
JAMA Kovancı E. INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:319–345.
MLA Kovancı, Ezgi. “INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı, 2023, ss. 319-45, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1350652.
Vancouver Kovancı E. INTERNATIONAL CLIMATE CHANGE POLICIES OF TÜRKİYE IN ITS 100TH YEAR. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(Cumhuriyet Özel Sayısı):319-45.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.