Bu araştırmanın amacı cumhuriyet tarihi içerisinde Türk sivil havayolu taşımacılığının gelişimini rekabetçi dinamikler bağlamında değerlendirmektir. Araştırma kapsamında 100 yıllık cumhuriyet tarihi Türk sivil havacılığını etkileyen önemli olaylar milat kabul edilerek çeşitli dönemlere ayrılmıştır. Araştırmada arşiv kaynaklara, günümüz sektör raporlarına başvurulmuş ve bulgular geniş kapsamlı literatür taraması ile desteklenmiştir. Araştırma sonuçları erken dönem cumhuriyet yıllarında henüz gelişim aşamasında olan Türk sivil havacılığında rekabetin dinamiklerini oluşturan az sayıda unsurun varlığına işaret etmektedir. Bu dönemde ilk olarak yabancı havayolu işletmeleri elde etmeye çalıştıkları imtiyazlar yoluyla pazara giriş yapmaya çalışmışlardır. 1930’lu yıllarda daha sonraları Türk Hava Yolları markası altında faaliyetlerini sürdüren Hava Yolları Devlet İşletme İdaresi kurulmuş ve 1980’lere gelinceye kadar ufak girişimler dışında THY tek başına varlığını devam ettirmiştir. Bu durum Türk sivil havayolu taşımacılığının tekelci bir yapıda devam etmesine neden olmuştur. 1983 ve 2003 serbestleşme hareketleri ile birlikte rekabetin doğası değişime uğramış ve havayolu işletmesi sayısı artarak sektörün rekabetçi dinamiklerinin geliştiği dönem başlamıştır. Araştırma cumhuriyet tarihi içerisinde Türk sivil havayolu taşımacılığının rekabetçi dinamiklerini sistematik bir biçimde sunması açısından önem arz etmektedir.
The aim of this study is to evaluate the development of Turkish civil aviation in the context of competitive dynamics. The research divides the 100-year history of the Republic into different periods, taking as milestones the major events affecting Turkish civil aviation. The research was based on archival sources, recent industry reports and supported by an extensive literature review. The results of the research indicate the existence of a small number of factors that constitute the dynamics of competition in Turkish civil aviation, which was still in its developmental stage in the early years of the Turkish Republic. During this period, foreign airlines first tried to enter the market through concessions. In the 1930s, the Turkish Airlines State Management Administration (THY) was established, which later continued its activities under the Turkish Airlines brand, and THY continued to exist on its own, except for small initiatives, until the 1980s. This situation led to the continuation of Turkish civil aviation in a monopolistic structure. With the liberalisation movements of 1983 and 2003, the nature of competition changed, the number of airlines increased and the competitive dynamics of the sector started to develop. The research is important in terms of presenting the competitive dynamics of Turkish civil air transport in a systematic way within the history of the Turkish Republic.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 23 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.