Sanat,
doğası gereği sürekli değişmek zorundadır. Her değişim başlangıçta tepki ile
karşılansa bile kısa bir süre içinde alternatifini yaratacak potansiyeli içinde
taşıyarak kabul görmektedir. Sanatın sürekliliği değişim olgusuna bağlıdır.
Sanatın değişim ve dönüşümleri eş zamanlı olmasa bile ayrı zamanlarda
kültürleri, bu bağlamda da insanın günlük yaşantılarını ve beğenilerini
dönüştürmektedir. Sanattaki değişim hareketleri birçok sanatta görüldüğü gibi
tekstil sanatını etkileyerek sanatçı ve tasarımcıların farklı arayışlar
içerisine girmesini sağlamıştır.
Tekstil,
teknolojik üretim anlamında da sanayi devriminin ardından, meta değeri yüksek,
işlevsel, endüstri tasarımı boyutunda algılanır hale gelmiştir. İşlevsel
oluşunun yanı sıra, kültürel kimliklerin, toplumsal statülerin, cinsel yansımaların
ve gündelik hayatın beğeni dilini oluşturmuştur. Özellikle 1960’lı yıllardan
günümüze post modern atmosfer içinde yeniden biçim alan tekstil ya da lif
sanatı, çok farklı dönüşümler geçirmiştir.
Bu
süreçte tekstil tasarımcısı üst başlığı altında yer alan örme tasarımcısı, sanatçı
kimliğini benimsemiştir. Örme tasarımı; postmodern yaşam tarzı içinde, artık
işlevsel ve ekonomik değer nesnesi olarak ürün vermekle sorumlu değildir; aynı
zamanda çağın estetik seçkilerinin arasında yer alabilecek tasarımlar
gerçekleştirmektedir.
Bu
araştırmada postmodern sürecin örme tasarımının üzerindeki etkileri
irdelenecektir. Araştırmanın materyalini, 1960’lardan günümüze tartışmalara
neden olmuş, postmodernizm kavramı ve örme giysi tasarımı üzerindeki etkileri
oluşturmaktadır. Çalışma, veri toplama ve analiz sürecinden oluşmaktadır.
Çalışmada, konuya ilişkin kitap, tez, makale bildiri vb. yazılı kaynaklardan
yararlanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.