Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining Factors on Individual Perception and Voter Attitudes in Politics

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 2, 313 - 331, 10.10.2024
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1416259

Öz

The focus of this study is to examine the relationship between political knowledge and voter interest and to identify the social and demographic factors influencing political knowledge and voter interest. For this purpose, a study was conducted among 401 participants aged 18 and above residing in the province of Tokat. The research findings indicate a positive relationship between political knowledge and voter interest. Additionally, it was determined that social and demographic factors have an impact on political knowledge and voter interest. For instance, men exhibit higher levels of political knowledge and interest compared to women. Individuals aged 50 and above demonstrate higher interest in politics compared to those in the middle age group. Analyzing educational levels, individuals with primary/secondary education or a bachelor's degree show lower levels of interest in politics compared to those with high school or associate degrees. In terms of occupational groups, it was observed that traders have higher political knowledge compared to the unemployed. Moreover, civil servants and academics exhibit lower interest in politics compared to students and other professional groups. Differences based on political and cultural identities highlight that individuals distant from politics have lower political knowledge compared to other segments. Those identifying themselves as adherents of national outlook display higher political interest compared to conservative/religious individuals, nationalists, and those distant from politics. Furthermore, individuals believing that their party preference influences voting behavior exhibit lower interest in politics compared to those who do not mention this effect. Also, individuals expressing the potential to vote for a party other than their current one display lower political knowledge and interest compared to those who firmly state not voting for another party. The findings obtained can guide political parties in identifying their target audiences when presenting their projects, goals, ideologies, and conducting propaganda.

Kaynakça

  • Aristoteles. (2013). Politika (F. Akderin, Çev.). Say Yayınları.
  • Atabey, G. ve Hasta, D. (2018). Siyasal katılım, siyasal yeterlik ve toplumsal cinsiyet. Nesne, 6(13), 484-516.
  • Almond, G. A., & Verba, S. (1963). The civic culture, political attitudes and democracy in five nations. Princeton University Press.
  • Baykal, D. (1970). Siyasal katılma: bir davranış incelemesi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No:302, Sevinç Matbaası.
  • Boyraz, E. (2019). Siyaset Kurumunun Tüketicisi Olarak Seçmen: Oy Verme Davranışının Dinamiklerinin Tüketici Davranışı Perspektifinden İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(34), 779-794.
  • Boyraz, E., & Şerife, Ş. E. N. (2018). Ağzıyla Kuş Tutma İmkan Sızlığı Üzerine: Siyasal Tutundurmaya İlişkin Seçmen Algılarına Tüketici Şüpheciliği Perspektifinden Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(3), 851-866.
  • Cansever, N. (2023). Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Eğitiminin Siyasal İlgi ve Katılım Düzeyine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim Dergisi, 13(3), 367-380. doi: 10.53478/ yuksekogretim.1190042.
  • Coffé, H. ve Bolzendahl, K. (2010). Same game, different rules? gender differences in political participation. Sex Roles, 62(5), 318–333.
  • Dahl, R. A. (1963). Modern political analysis. Prentice-Hall.
  • Emler, N., & Frazer, E. (1999). Politics: The education effect. Oxfort Review of Education, 25(1- 2), 251-275.
  • Ereş, F. (2006). Türkiye’de kadının statüsü ve yansımaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 40-52.
  • Eser, H. B. ve Ertugay, F. (2013). Bireycilik-toplulukçuluk değerleri ile algılanan siyasal öz yeterlilik arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma: Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 221-244.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update. 10. Baskı, Boston: Pearson.
  • Güldü, Ö. ve Ersoy-Kart, M. (2009). Toplumsal cinsiyet rolleri ve siyasal tutumlar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3), 98-116.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Huntington, S. P., &. Dominguez, J. J. (1975). Siyasal gelişme (E. Özbudun, Çev.). Siyasi İlimler Derneği Yayınları.
  • Kalaycıoğlu, E. (1983). Karşılaştırmalı siyasal katılma, siyasal eylemlerin kökenleri üzerine bir inceleme. Güray Matbaası, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları
  • Kapani, M. (1997). Politika Bilimine Giriş. 13. Baskı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS-AMOS-META Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kaya, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Algıları İle Politik İlgi Ve Katılımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kışlalı, A. T. (2005). Siyaset bilimi (11. Basım). İmge Yayınevi.
  • Maccallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J., & Hong, S. (2001). Sample Size in Factor Analysis: The Role of Model Error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637.
  • O’Cass, A., & Pecotich, A. (2005), The Dynamics of Voter Behavior and Influence Processes in Electoral Markets: A Consumer Behavior Perspective, Journal of Business Research, 58, 406-413.
  • Özbek, V., & Mergener, U. (2019). Seçmen Sadakatini Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 1967-1988.
  • Şahin, Ö. E., & Ergen, A. (2016). Kitle iletişim araçları kullanım amaçlarının siyasi ilgilenim üzerine etkisi. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1-19.
  • Tatar, T. (2003). Malatya’da siyasi katılım: Karşılaştırmalı bir analiz. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 331-350.
  • Verba, S., Nie, N. H., & Kim, J. (1971). The modes of democratic participation: A cross-national comparison, Sage Publications.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Siyasette Bireysel Algı ve Seçmen Tutumları Üzerindeki Belirleyici Etmenler

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 2, 313 - 331, 10.10.2024
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1416259

Öz

Bu çalışmanın odak noktası, siyaset bilgisi ile seçmen ilgilenimi arasındaki ilişkiyi analiz etmek ve siyaset bilgisini ve seçmen ilgilenimini etkileyen sosyal ve demografik faktörleri belirlemektir. Bu amaçla, Tokat ilinde yaşayan 18 yaş üstü 401 katılımcı üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonuçları, siyaset bilgisi ile seçmen ilgilenimi arasında olumlu bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sosyal ve demografik faktörlerin siyaset bilgisi ve seçmen ilgilenimi üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir. Örneğin, erkeklerin siyaset bilgisi ve ilgisi kadınlardan daha yüksek bulunmuştur. 50 yaş ve üzeri bireylerin siyasete olan ilgileri, orta yaş grubundakilere kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Eğitim düzeyi incelendiğinde, ilkokul/ortaokul mezunlarının ve lisans mezunlarının siyasete olan ilgilerinin, lise ve ön lisans mezunlarından daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Meslek gruplarına bakıldığında, esnafların siyaset bilgisi, işsizlerden daha yüksek bulunmuştur. Memurların ve akademisyenlerin siyasete olan ilgileri, öğrenciler ve diğer meslek gruplarına kıyasla daha düşük çıkmıştır. Siyasi ve kültürel kimliklere göre farklılıklar incelendiğinde, siyasetten uzak duran bireylerin siyaset bilgisinin, diğer kesimlere kıyasla daha düşük olduğu görülmüştür. Milli görüşçü olarak kendini tanımlayanların siyasete olan ilgileri, muhafazakar/dindar, milliyetçi ve siyasetten uzak olanlara kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Ayrıca, parti tercihinin oy verme davranışını etkilediğini düşünenlerin siyasete olan ilgileri, bu etkiden bahsetmeyenlere kıyasla daha düşük bulunmuştur. Ayrıca, mevcut partisi dışında başka bir partiye oy verebileceğini belirtenlerin siyaset bilgisi ve ilgileri, başka bir partiye kesinlikle oy vermeyeceğini ifade edenlere kıyasla daha düşük bulunmuştur. Elde edilen bulgular, siyasi partilerin seçmenlere projelerini, hedeflerini ve ideolojilerini tanıtırken ve propaganda yaparken hedef kitlelerini belirleme konusunda rehberlik edebilir.

Kaynakça

  • Aristoteles. (2013). Politika (F. Akderin, Çev.). Say Yayınları.
  • Atabey, G. ve Hasta, D. (2018). Siyasal katılım, siyasal yeterlik ve toplumsal cinsiyet. Nesne, 6(13), 484-516.
  • Almond, G. A., & Verba, S. (1963). The civic culture, political attitudes and democracy in five nations. Princeton University Press.
  • Baykal, D. (1970). Siyasal katılma: bir davranış incelemesi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No:302, Sevinç Matbaası.
  • Boyraz, E. (2019). Siyaset Kurumunun Tüketicisi Olarak Seçmen: Oy Verme Davranışının Dinamiklerinin Tüketici Davranışı Perspektifinden İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(34), 779-794.
  • Boyraz, E., & Şerife, Ş. E. N. (2018). Ağzıyla Kuş Tutma İmkan Sızlığı Üzerine: Siyasal Tutundurmaya İlişkin Seçmen Algılarına Tüketici Şüpheciliği Perspektifinden Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(3), 851-866.
  • Cansever, N. (2023). Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Eğitiminin Siyasal İlgi ve Katılım Düzeyine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim Dergisi, 13(3), 367-380. doi: 10.53478/ yuksekogretim.1190042.
  • Coffé, H. ve Bolzendahl, K. (2010). Same game, different rules? gender differences in political participation. Sex Roles, 62(5), 318–333.
  • Dahl, R. A. (1963). Modern political analysis. Prentice-Hall.
  • Emler, N., & Frazer, E. (1999). Politics: The education effect. Oxfort Review of Education, 25(1- 2), 251-275.
  • Ereş, F. (2006). Türkiye’de kadının statüsü ve yansımaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 40-52.
  • Eser, H. B. ve Ertugay, F. (2013). Bireycilik-toplulukçuluk değerleri ile algılanan siyasal öz yeterlilik arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma: Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 221-244.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 Update. 10. Baskı, Boston: Pearson.
  • Güldü, Ö. ve Ersoy-Kart, M. (2009). Toplumsal cinsiyet rolleri ve siyasal tutumlar: Sosyal psikolojik bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(3), 98-116.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Huntington, S. P., &. Dominguez, J. J. (1975). Siyasal gelişme (E. Özbudun, Çev.). Siyasi İlimler Derneği Yayınları.
  • Kalaycıoğlu, E. (1983). Karşılaştırmalı siyasal katılma, siyasal eylemlerin kökenleri üzerine bir inceleme. Güray Matbaası, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları
  • Kapani, M. (1997). Politika Bilimine Giriş. 13. Baskı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS-AMOS-META Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kaya, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Algıları İle Politik İlgi Ve Katılımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kışlalı, A. T. (2005). Siyaset bilimi (11. Basım). İmge Yayınevi.
  • Maccallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J., & Hong, S. (2001). Sample Size in Factor Analysis: The Role of Model Error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637.
  • O’Cass, A., & Pecotich, A. (2005), The Dynamics of Voter Behavior and Influence Processes in Electoral Markets: A Consumer Behavior Perspective, Journal of Business Research, 58, 406-413.
  • Özbek, V., & Mergener, U. (2019). Seçmen Sadakatini Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 1967-1988.
  • Şahin, Ö. E., & Ergen, A. (2016). Kitle iletişim araçları kullanım amaçlarının siyasi ilgilenim üzerine etkisi. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1-19.
  • Tatar, T. (2003). Malatya’da siyasi katılım: Karşılaştırmalı bir analiz. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 331-350.
  • Verba, S., Nie, N. H., & Kim, J. (1971). The modes of democratic participation: A cross-national comparison, Sage Publications.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Siyasal Hayatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mutlu Sesli 0000-0002-1009-0041

Ali Köroğlu 0000-0003-4021-6300

Erken Görünüm Tarihi 8 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 10 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2024
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sesli, M., & Köroğlu, A. (2024). Siyasette Bireysel Algı ve Seçmen Tutumları Üzerindeki Belirleyici Etmenler. Akademik İncelemeler Dergisi, 19(2), 313-331. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1416259

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.