Spor günümüzde bir endüstri halini almış ve milyar dolarlarla ifade edilen ekonomik bir değere dönüşmüştür. Bu dev pazardan daha büyük paylar almak isteyen spor kulüp ve organizasyonları, markalaşma sürecine önem vermeleri ve kendilerine yeni yol haritaları çizmeleri gerektiğinin farkına varmışlardır. Son dönemlerde spor mülkiyetlerinin gelirleri naklen yayın ücretleri, lisanslı ürün satışları, daha cazip ve konforlu hale gelen yeni stadyumlar vasıtası ile üst seviyelere ulaşan bilet-kombine satışları, sponsorluk anlaşmaları benzeri destekler ile artmış fakat gider kalemleri de bunun yanında yükselmiştir. Özellikle taraftarları memnun etme, ilgi çekerek o sezonun forma satışlarını arttırma amaçlı astronomik rakamlara çıkılarak yapılan transfer harcamaları kulüpleri finansal anlamda zorlayabilmektedir. Bu açıdan spor mülkiyetlerinin yönetim yapısında profesyonel bir yaklaşımın sergilenmesi de zorunlu bir hale gelmiştir. Gelirlerin artırılması, kaynakların doğru yönetilmesi için; marka değerinin yükseltilmesi ve pazarlama faaliyetlerinin doğru şekilde yönetilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu süreçte birçok spor mülkiyetin, şirketleşme ya da halka arz yoluna gittiği; bazılarının ise pazarlama için özel departmanlar kurduğu görülmüştür.
Diğer yandan yeni medya kavramı ile ortaya çıkan sosyal medya ve diğer dijital mecralar spor mülkiyetlerine yeni iletişim-reklam olanakları da sağlamıştır. Önemli spor mülkiyetlerinin facebook, instagram, twitter benzeri sosyal medya platformlarında milyonlarca takipçileri olabilmekte; kullanıcılar birçok bilgiye, önemli gelişmeye, transfer haberine veya ticari ürün satış kampanyasına bu mecralardan ulaşabilmektedir. Ancak bu tarz mobil ve dijital mecralarda eski stilde tasarlanmış logoların bazı görünürlük ve algı problemlerine neden olabildiği düşünülmektedir. Özellikle çok fazla renk ve küçük detay barındıran eski tip spor mülkiyet logoları yeni medya ortamlarında algılanabilirlik açısından sorunlara sebep olabilmektedir. Bu nedenle son yıllarda birçok spor kulüp ve organizasyonu, marka imajlarını gözden geçirme ihtiyacı hissetmektedir. Oldukça önemli bir konuyu teşkil eden bu sorun; spor mülkiyetlerini, görsel kimliklerinin en temel yapı taşı olan logolarında köklü değişikliklere ya da modernize etme çabalarına itebilmektedir. Konu bu anlamda grafik tasarım alanını da ilgilendirmekte ve güncel bir önem arz etmektedir.
Çalışmada başlıca spor mülkiyetlerindeki logo değişimleri, nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde incelenmeye çalışılmış; güncel örneklerde ortaya çıkan değişimlerin, uzmanların görüşleri doğrultusunda analiz edilerek betimsel değerlendirme şeklinde aktarılması amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda markalaşma süreçlerine ciddi şekilde eğilen Premier Lig, Formula 1, Dünya Atletizmi, WNBA, Atletico Madrid, Juventus, Anadolu Efes benzeri spor kulüp ve organizasyonlarının çeşitli logo değişikliklerine gittikleri gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Acceptance Date | December 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 11 |