Damga (Stamp), which is nearly contemporary to human history as an element of
property, belonging and independence is certainly an essential practice of Turkish culture.
Damgalar (Stamps) appear nearly in all kinds of materials as the sings of unity of tribe-ancestor,
nationalty and sanctity. However, in time some of them have turned into writing as letters, the
others have turned into an element of the composition by partially losing their basic meaning in
the compositions forming geometrical ornament whereas the master of geometrical ornaments
especially after 12th century was aware of what he did, the people who observe have difficulty in
reading and sometimes they could not read.
This paper, aims to draw attention to the fact that each element forming geometrical
ornaments we see in different branches of plastic arts are not just patterns in basic definitions
but they might be letters or marks that can actually be read.
Mülkiyet, aidiyet ve bağımsızlık unsuru olarak neredeyse insanlık tarihi yaşıt olan
Tamga-Damga, hiç şüphesiz Türk kültürünün de vazgeçilmez uygulamalarındandır. Damgalar-
Tamgalar; boy-soy birliği, millet mensubiyeti ve kutsallık ifadesi işaretler olarak Türk tarihinin
erken devirlerinden itibaren hemen her türlü malzemede karşımıza çıkmaktadır. Ancak, zaman
içerisinde bazıları harflere dönüşerek yazıya geçmiş, bazıları da geometrik süslemeleri oluşturan
kompozisyonlar içerisinde esas anlamından kısmen uzaklaşarak kompozisyonun bir elemanına
dönüşmüştür. Özellikle 12. yüzyıldan sonraki geometrik süslemenin yapıcısı muhtemelen ne
yaptığının farkında olsa da, daha sonraki zamanlarda onu seyredenler aynı anlamı okumakta
zorlanmakta, hatta okuyamamaktadırlar. Bu bildiri, plastik sanatların farklı kollarında karşımıza
çıkan geometrik süslemeleri oluşturan her unsurun sadece basit tanımlamalar içerisinde motif
olarak değil onların okunabilir harf veya damga olabileceklerine dikkat çekmeyi amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Submission Date | January 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 - 21. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştımaları Sempozyumu Bildirileri |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.