Research Article
BibTex RIS Cite

GÖRÜNTÜDEKİ O AN

Year 2020, Volume: 14 Issue: 26, 169 - 181, 29.07.2020

Abstract

Öz:
An, zaman dizgesi içerisindeki en kısa parçadır. Var olan zaman akışının dondurulmuş halidir. Fotoğraf ise zamanın dondurulmuş halini yüzeye hapseden görünümdür. Zamanın bütününden koparılmış olan an’lar, fotoğrafın yüzeyinde kendisine yer bulmaktadır. Aynı zamanda fotoğraf, anı sahiplenmekte ve onu zapt etmektedir. Bu durum an’a farklı bir bakış açısı getirmiş ve yaratıcı yeni bir eylem biçimi haline dönüşmüştür. Bu noktadan baktığımızda Nicéphore Niepce (1765 – 1833), Etienne-Jules Marey (1830–1904) ile Charles Fremont (1855–1930), Anton Giulio Bragaglia, Yves Klein (1928 – 1962), Nir Arieli (1986 - ), Wolfgang Tillmans (1968 - ) gibi bazı fotoğraf sanatçıları zamanın akışını belirli bir anda dondurmuşlardır. Dondurulmuş olan anlar, zamanın öncesi ve sonrasına ilişkin yeni soru işaretlerini ortaya çıkarmıştır.
Bu çalışma, sanatçıların hareket içerisindeki anı yakalama biçimlerine ilişkin yeni bir bakış açısı yaratmaktadır. Aynı zamanda, görüntüdeki anı anlam aralıklarıyla doldurmak ve söz konusu anlam aralıklarını literatüre kazandırmak adına bu çalışma önemlidir. Ayrıca konuyu desteklemesi açısından hem geçmişten hem de günümüzden örnekler verilerek yazıya tarihsel bir zenginlik katılmıştır.

References

  • Aslan, E., Yıldız, İ. (2016). Leon Golub Resimlerinde Bir Tür Bellek Olarak Fotoğrafın Kullanımı. İdil Dergisi, 5, (21), 323-338.
  • Barthes, R. (2014). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Reha Akçakaya, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Batur, E. (2016). Başkalaşımlar XXI-XXX. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Berger, J. (2011). O Ana Adanmış. (Yurdanur Salman, Müge Gürsoy Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Deleuze, G. (2006). Bergsonculuk. (Hakan Yücefer, Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Dixon, S. (2003). Futurism e-visited. Body, Space & Technology, 3(2). http://bit.do/ftEw4 adresine 13.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Estrin, J. (2016, Eylül). Not Forgotten. New York Times, http://bit.do/fwe9k adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kirstein, L., Newhall, B. (1947). The photographs of Henri CartierBresson. New York: The Museum of Modern Art. http://bit.do/fwfxE adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarup, M. (2017). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. (Abdülbaki Güçlü, Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Sayın, Z. (2013). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Soysal, A. (2003). Madde ve Karanlık. İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Sütçü, Ö. Y. (2005). Gilles Deleuze'de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi. İstanbul: Es
  • Yılmaz, M. (2013). Fotoğraf Resimdir. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Year 2020, Volume: 14 Issue: 26, 169 - 181, 29.07.2020

Abstract

References

  • Aslan, E., Yıldız, İ. (2016). Leon Golub Resimlerinde Bir Tür Bellek Olarak Fotoğrafın Kullanımı. İdil Dergisi, 5, (21), 323-338.
  • Barthes, R. (2014). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Reha Akçakaya, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Batur, E. (2016). Başkalaşımlar XXI-XXX. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Berger, J. (2011). O Ana Adanmış. (Yurdanur Salman, Müge Gürsoy Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Deleuze, G. (2006). Bergsonculuk. (Hakan Yücefer, Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Dixon, S. (2003). Futurism e-visited. Body, Space & Technology, 3(2). http://bit.do/ftEw4 adresine 13.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Estrin, J. (2016, Eylül). Not Forgotten. New York Times, http://bit.do/fwe9k adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kirstein, L., Newhall, B. (1947). The photographs of Henri CartierBresson. New York: The Museum of Modern Art. http://bit.do/fwfxE adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarup, M. (2017). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. (Abdülbaki Güçlü, Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Sayın, Z. (2013). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Soysal, A. (2003). Madde ve Karanlık. İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Sütçü, Ö. Y. (2005). Gilles Deleuze'de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi. İstanbul: Es
  • Yılmaz, M. (2013). Fotoğraf Resimdir. Ankara: Ütopya Yayınevi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şemsi Altaş

Publication Date July 29, 2020
Submission Date March 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 26

Cite

APA Altaş, Ş. (2020). GÖRÜNTÜDEKİ O AN. Akdeniz Sanat, 14(26), 169-181.

Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.