Research Article
BibTex RIS Cite

Trompe L'oeil in Fashion-Clothing Design

Year 2020, Volume: 14 Issue: 26, 215 - 230, 29.07.2020

Abstract

Trompe l'oeil, an impressive art of deception, is the technique that enables the perception of what is intended to be transmitted in a two-dimensional plane, in three dimensions.
It leads the person to the idea that real objects are looked at rather than a painted description.
The most important feature of Trompe l'oeil paintings that cause illusion in the audience is that the artist's hand and brush strokes are incomprehensible. Trompe l'oeil, which gives its first examples in the art of painting, has been included in all kinds of patterning techniques that give the impression of illusion over time and started to be used in clothing designs with rich and creative ideas. Along with Surrealism Trompe l'oeil samples in textiles that can be patterned with weaving, knitting, printing and various handicrafts started to appear in clothing fashion and gave its first examples with fashion designer Elsa Schiaparelli. To date, many fashion designers have exhibited creative trompe l'oeil examples with different textile techniques. In the research, trompe l'oeil clothing designs that started with Schaparelli were examined and this technique, which is an eye-catching method in fine arts, has been found to have a plastic creation space suitable for creating the illusion effect of the clothing with creative visualization.

References

  • Bilir, A. (2015). “Sanat ve Gerçeklik İlişkisinde Değişen Anlam Arayışı”, Uluslararası Sanat Sempozyumu , Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi MatbaasıMuğla, Eylül, 107-116
  • Farthing, S. (2013). Sanatın Tüm Öyküsü (Çev.: F.C. Çulcu). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü (Çev.: E. Gözgü). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gombrich, E.H. (2013). Sanatın Öyküsü (Çev.: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrıch, E.H. (2015). İmge ve Göz: Görsel Temsil Psikolojisi Üzerine Yeni İncelemeler (Çev.: K. Atalay). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kocalan, M. İle Türkdoğan, T. (2018). Çağdaş Sanatta Bir Yanılsama Tekniği: ‘Anamorfoz’ ve Felice Varini. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, (1), 527.
  • Kozbekçi Ayranpınar, S. (2017). Giyim Modasına Doku ve Boyut Kazandıran Aplike Tekniği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(16). 202-217.
  • Leppert, R. (2017). Sanatta Anlamın Görüntüsü (Çev.: İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mackenzıe, M. (2017). İzmler Modayı Anlamak (Çev.: M. Tuna). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Naini, F. B. (2011). Pere Borrell del Caso’s Escapando de la Critica (escaping criticism): Trompe l’oeil and the emerging science of neuroaesthetics. Archives Of Facial Plastic Surgery, 13(5), 368–369.
  • Rona, Z. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Yem Yayın.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2017). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topal, V. (2014). 20. Yy. Resim Sanatında Natürmort’un Kavramsal Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Turani, A. (2010). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Way, D.-L., & Hsieh, C.-H. (2019). “3D Street Art Illusions: Embedding Chalk Stylized Rendering of 3D Objects into a Pavement Photo.” Computer Anımatıon and Vırtual Worlds 26 (6): 563–75. Accessed November 22.
  • https://www.boredpanda.com/realistic-body-art

Moda-Giyim Tasarımında Trompe L'oeil

Year 2020, Volume: 14 Issue: 26, 215 - 230, 29.07.2020

Abstract

Etkileyici bir aldatma sanatı olan trompe l’oeil, aktarılmak istenen şeyin iki boyutlu bir düzlemde, üç boyutlu olarak algılanmasını sağlayan tekniktir. Kişiyi boyalı bir tasvirden ziyade, gerçek nesnelere bakıldığı düşüncesine sevk etmektedir. İzleyicide yanılsamaya sebep olan Trompe l’oeil resimlerinin en önemli özelliği, sanatçının el ve fırça darbelerinin anlaşılmaz oluşudur. İlk örneklerini resim sanatında veren trompe l’oeil zamanla yanılsama izlenimi veren her tür desenleme tekniğine dahil olmuş, zengin ve yaratıcı fikirlerle giysi tasarımlarında kullanılmaya başlanmıştır. Dokuma, örme, baskı ve çeşitli el sanatları ile desenlendirme yapılabilen tekstillerde trompe l’oeil örnekleri, Sürrealizm ile birlikte, giyim modasında da görülmeye başlamış ve ilk örneklerini moda tasarımcısı Elsa Schiaparelli ile vermiştir. Günümüze değin pek çok moda tasarımcıları farklı tekstil teknikleriyle yaratıcı trompe l’oeil örnekleri sergilemişlerdir. Araştırmada Schaparelli ile başlayan trompe l’oeil giysi tasarımları incelenerek, güzel sanatlarda göz aldatan bir yöntem olan bu tekniğin yaratıcı görselleştirme ile giysinin yanılsama etkisi oluşturmaya uygun bir plastik yaratı alanına sahip olduğu görülmüştür.

References

  • Bilir, A. (2015). “Sanat ve Gerçeklik İlişkisinde Değişen Anlam Arayışı”, Uluslararası Sanat Sempozyumu , Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi MatbaasıMuğla, Eylül, 107-116
  • Farthing, S. (2013). Sanatın Tüm Öyküsü (Çev.: F.C. Çulcu). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü (Çev.: E. Gözgü). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gombrich, E.H. (2013). Sanatın Öyküsü (Çev.: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrıch, E.H. (2015). İmge ve Göz: Görsel Temsil Psikolojisi Üzerine Yeni İncelemeler (Çev.: K. Atalay). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kocalan, M. İle Türkdoğan, T. (2018). Çağdaş Sanatta Bir Yanılsama Tekniği: ‘Anamorfoz’ ve Felice Varini. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, (1), 527.
  • Kozbekçi Ayranpınar, S. (2017). Giyim Modasına Doku ve Boyut Kazandıran Aplike Tekniği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(16). 202-217.
  • Leppert, R. (2017). Sanatta Anlamın Görüntüsü (Çev.: İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mackenzıe, M. (2017). İzmler Modayı Anlamak (Çev.: M. Tuna). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Naini, F. B. (2011). Pere Borrell del Caso’s Escapando de la Critica (escaping criticism): Trompe l’oeil and the emerging science of neuroaesthetics. Archives Of Facial Plastic Surgery, 13(5), 368–369.
  • Rona, Z. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Yem Yayın.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2017). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topal, V. (2014). 20. Yy. Resim Sanatında Natürmort’un Kavramsal Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
  • Turani, A. (2010). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Way, D.-L., & Hsieh, C.-H. (2019). “3D Street Art Illusions: Embedding Chalk Stylized Rendering of 3D Objects into a Pavement Photo.” Computer Anımatıon and Vırtual Worlds 26 (6): 563–75. Accessed November 22.
  • https://www.boredpanda.com/realistic-body-art
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tutku Ceren Ruşan

Selda Koabekci Ayranpınar 0000-0003-1031-9667

Publication Date July 29, 2020
Submission Date May 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 26

Cite

APA Ruşan, T. C., & Koabekci Ayranpınar, S. (2020). Moda-Giyim Tasarımında Trompe L’oeil. Akdeniz Sanat, 14(26), 215-230.

Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.