Bireylerin bilgi güvenliğini sağlayarak, çeşitli cihazlara ya da platformlara erişimlerine olanak sağlayan farklı kimlik doğrulama şemaları geliştirilmiştir. Kullanıcıların yüksek bilişsel yük gibi sorunlarını azaltmak ve veri güvenliğini sağlamak amacıyla geliştirilen bu kimlik doğrulama şemaları arasından en yaygın kullanılan dokuz farklı şema belirlenerek araştırmaya dahil edilmiştir. Bu araştırmanın amacı, bireylerin günlük hayatlarında farklı platformlara erişim sağlarken kullanmak istedikleri kimlik doğrulama şemalarını belirlemektir. Araştırma 2019 yılı aralık ayında Konya’da 188 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Birinci aşamada katılımcılara on altı platform (sosyal medya, internet bankacılığı, kütüphaneler, vb.) sunularak, bu ortamlara girişlerde hangi kimlik doğrulama şemalarını (parola, parmak izi, fiziksel aygıt, vb.) tercih ettiklerini işaretlemeleri istenmiştir. İkinci aşamada kullanıcılar bilgi güvenliğinin üç unsuru olan kullanılabilirlik, gizlilik ve güvenlik açısından uygun ve uygun olmayan kimlik doğrulama şema tercihlerini belirtmişlerdir. Katılımcılar %52 oranında bilgi faktörünü (parola, PIN, vb.), %34 oranında kalıtım faktörünü (parmak izi, retina taraması, vb.) ve %13 oranında sahiplik faktörünü (fiziksel aygıt) tercih etmişlerdir. Bilgi faktörünü tercih eden kullanıcıların üçte ikisi parola şemasını tercih etmiştir. Kullanıcıların değerlendirmeleri sonucunda parmak izi doğrulama şeması; kullanılabilirlik, gizlilik ve güvenlik bakımından en yüksek tercih edilme oranına sahipken, fiziksel aygıt doğrulama şeması en düşük tercih edilme oranına sahip olmuştur. Kullanıcıların platformlara erişim sağlamaları için tercih ettikleri şemaların, günümüzde kullanıcıların çoğu tarafından bilinen ve yaygın olarak kullanılan şemalar ile aynı olduğu gözlemlenmiştir. Yapılan bu çalışmada kullanıcılar tarafından en çok parola ve parmak izi şeması tercih edilmiştir. Bu şemaların tercih edilme nedenlerinin bilinmesi için, konu hakkında nitel araştırmalar yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2020 |
Acceptance Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |