The aim of this research is to evaluate the teacher competencies of classroom teachers for students with learning difficulties.
The research was carried out using the descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The universe
of the research consists of classroom teachers working in Karabağlar district of İzmir province in the 2019-2020 academic
year. The sample of the study consisted of classroom teachers working in 20 primary schools randomly selected from
primary schools in Karabağlar district. The “Teacher Competencies Scale for Students with Learning Disabilities”
developed for teachers by Keskin, Korkut, and Can (2016) was used as a data collection tool. The data obtained from 255
teachers did not show a normal distribution and were analyzed with appropriate statistical analysis. As a result of the
research, it was seen that the teacher competencies of the teachers for students with learning difficulties were at the level
of I agree (X=4.16) and the qualifications were gender, education level, seniority, taking lessons for learning disabilities,
in-service training for learning disabilities, having students with learning difficulties in the past and being in the classroom.
It was determined that there was no difference according to the variables of being a student with learning disabilities.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterliklerinin
değerlendirilmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.
Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında İzmir ili Karabağlar ilçesinde görev yapan sınıf öğretmenleri
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Karabağlar ilçesinde yer alan ilkokullardan seçkisiz olarak seçilen 20 ilkokulda
görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Keskin, Korkut ve Can (2016) tarafından öğretmenler
için geliştirilen “Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrenciye Yönelik Öğretmen Yeterlilikleri Ölçeği” kullanılmıştır. 255
öğretmenden elde edilen veriler, normal bir dağılım göstermemiş ve buna uygun istatistiksel analizlerle çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri çok
katılıyorum(X=4.16) düzeyinde olduğu görülmüş ve yeterliliklerin cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem, öğrenme güçlüğüne
yönelik ders alma, öğrenme güçlüğüne yönelik hizmetiçi eğitim alma, geçmişte öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencileri olma ve
sınıfında öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencisi olma değişkenlerine göre farklılaşma göstermediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Acceptance Date | March 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |