Bu çalışmanın amacı, beliren yetişkinlikte depresyon, anksiyete, stres düzeylerinin şükran ve umut açısından incelenmesi; depresyon, anksiyete, stresin bazı değişkenler açısından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Ayrıca şükran ve umudun depresyon, anksiyete, stres düzeylerini yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği”, “Şükran Ölçeği”, “Sürekli Umut Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, t-testi ile tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi saptamak için pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Değişkenlerin depresyon, anksiyete, stresi ne derece yordadığını belirlemek için regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre üniversite öğrencilerinin anksiyete ve stres düzeylerinde cinsiyet değişkenine göre; anksiyete düzeylerinde ise sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin depresyon, anksiyete, stres düzeyleri ile şükran ve umut düzeyleri arasında negatif yönlü, anlamlı bir ilişki olduğu bulgulanmıştır. Depresyon, anksiyete, stresin umut tarafından; depresyon ve stresin ise şükran tarafından anlamlı düzeyde yordandığı görülmüştür. Yordayıcı değişkenler umut ile şükran, depresyonun toplam varyansının yaklaşık %16’sını, anksiyetenin toplam varyansının yaklaşık %6’sını ve stresin toplam varyansının yaklaşık %8’ini açıklamaktadır. Elde edilen bulgular alanyazın bağlamında tartışılarak uygulama ve araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study is to examine depression, anxiety and stress levels in emerging adulthood in terms of gratitude and hope; It is to determine whether depression, anxiety and stress differ significantly in terms of some variables. In addition, it was investigated whether gratitude and hope predict depression, anxiety and stress levels. Relational survey model was used in the research. The data of the study were collected with the "Depression, Anxiety, Stress Scale", "Gratitude Scale", "Continuous Hope Scale" and the "Personal Information Form" developed by the researcher. In the analysis of the data, one-way analysis of variance with t-test was used. Pearson product-moment correlation coefficient was calculated to determine the relationship between the variables. Regression analysis was used to determine to what extent the variables predicted depression, anxiety and stress. According to the research findings, according to the gender variable in the anxiety and stress levels of university students; A significant difference was found in anxiety levels according to the class variable. It was found that there was a negative and significant relationship between students' depression, anxiety, stress levels, and gratitude and hope levels. Depression, anxiety, stress by hope; depression and stress were significantly predicted by gratitude. Predictive variables hope and gratitude explain approximately 16% of the total variance of depression, approximately 6% of the total variance of anxiety, and approximately 8% of the total variance of stress. The findings were discussed in the context of the literature, and suggestions were made for practice and research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | September 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |