Dijital Çağ Okuryazarlığı (DÇO), Yaratıcı Düşünme (YD), Yüksek Verimlilik (YV), Etkili İletişim (Eİ) ve Manevi Değerler (MD) gibi 21. yüzyıl becerileri, çağın gerekliliklerine uyum sağlamak ve gelecekteki başarıları için önemli olan çeşitli yetenekleri içerir. Bu araştırma, lise öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerinin gelişim düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin bazı demografik özelliklerinin bu beceriler üzerindeki etkisini anlamak amacıyla yapılmıştır. Lise öğrencilerinin 21.yüzyıl becerilerinin gelişim düzeyleri ve bazı demografik özellikleri (cinsiyet, ailelerin maddi durumu, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve mezun olunan lise türü) ile ilgili veriler, Erkılıç (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan 21.yüzyıl Becerileri Ölçeği (21YBÖ) ile toplanmıştır. Ölçek online anket formuna dönüştürülerek 2021-2022 eğitim öğretim yılında Konya ilindeki bazı Genel, Anadolu, Fen ve Meslek Liselerinde öğrenim gören 200 lise öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS 23.00 programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada demografik veriler için betimleyici istatistiksel analizler, değişkenler arası ilişkileri analiz etmek için ise parametrik testler kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonuçlarına göre lise öğrencilerinin demografik özelliklerinin çoğunluğunun lise öğrencilerinin 21.yüzyıl becerileri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Öte yandan öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinden sadece Dijital Çağ Okuryazarlığı ve Yüksek Verimlilik becerilerinin gelişim düzeylerinin annenin eğitim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık oluşturduğu saptanmıştır.
The 21st-century skills (21CSs) such as Digital Age Literacy (DAL), Inventive Thinking (IT), High Productivity (HP), Effective Communication (EC), and Spiritual Values (SV) encompass various abilities that are essential for adapting to the demands of the modern era and ensuring future success. This research was conducted to determine the developmental levels of high school students' 21CSs and to understand the impact of some demographic characteristics on these skills. Data related to the developmental levels of high school students' 21CSs and some demographic characteristics (gender, financial status of the family, educational status of the mother, educational status of the father, and type of high school graduated) were collected using the 21st-Century Skills Scale (21CSS) adapted into Turkish by Erkılıç (2020). The scale was converted into an online survey shape and administered to 200 high school students studying in some of General, Anatolian, Science, and Vocational High Schools in the Konya province during the 2021-2022 academic year. The statistical analysis of the obtained data was conducted using the SPSS 23.00 software. Descriptive statistical analyses were used for the demographic data, while parametric tests were employed to analyze the relationships between variables. According to the results of the statistical analysis, it was determined that most of the demographic characteristics of high school students did not have a significant impact on the 21CSs of the high school students. On the other hand, it has been determined that there is a statistically significant difference in the development levels of students' Digital Age Literacy and High Productivity skills based on the mother's educational status.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | October 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 - Türkiye Cumhuriyeti 100.Yıl Özel Sayısı |