Yazı, insanların iletişim kurmak için kullandıkları, dili belli işaretlerle belirleyen sistemdir. Türkçe ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin ders kitaplarındaki etkinliklerde ne düzeyde kullanıldığının incelenmesinin amaçlandığı bu çalışma nitel desende yürütülmüştür. Araştırmanın inceleme nesnesini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında farklı yayınevleri tarafından yayımlanan 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Ders kitaplarındaki yazma hazırlık çalışmaları, yazma etkinlikleri, gelecek derse hazırlık çalışmaları ve tema sonu değerlendirme soruları yazma kazanımları açısından incelenmiştir. Belirtilen bölümlerde yer verilen yazma kazanımları inceleme esnasında tespit edilmiş ve kaydedilmiştir. Ardından bu kazanımların frekans ve yüzde değerleri hesaplanmış, her kazanımın kitapta kaç defa ele alındığı belirlenmiştir. Daha sonra bu frekanslar her kitap için ayrı ayrı tablo hâlinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda yazma yöntemleri bakımından incelendiğinde tüm sınıf düzeylerinde benzer yöntemlerin (güdümlü yazma, kontrollü yazma, not alma) kullanıldığı; eleştirel yazma, grup olarak yazma ve duyulardan hareketle yazma yöntemlerine yeteri kadar yer verilmediği bulunmuştur.
Writing is the system that people use to communicate, which determines language with certain signs. This study, which aims to examine the extent to which the writing activities in Turkish textbooks are used in the activities in the textbooks of the methods and techniques used in writing teaching, was conducted in a qualitative design. The object of the study consists of 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish textbooks published by different publishers in the 2022-2023 academic year. Writing preparation activities, writing activities, preparation for the next lesson, and end-of-the-theme evaluation questions in the textbooks were analyzed in terms of writing outcomes. The writing outcomes in the specified sections were identified and recorded during the examination. Then, the frequency and percentage values of these outcomes were calculated and the number of times each outcome was addressed in the book was determined. Then, these frequencies were presented in a table for each book separately. As a result of the research, when analyzed in terms of writing methods, it was found that similar methods (guided writing, controlled writing, note-taking) were used at all grade levels; critical writing, group writing and writing from the senses were not included sufficiently.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | September 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 - Türkiye Cumhuriyeti 100.Yıl Özel Sayısı |