Since the first years of the Republic, various policies have been developed to enable citizens to contribute to the economic, social and cultural life of the country. Education was seen as the most important means for the success of these policies and projects were designed to educate the villagers, who constitute the majority of the population. Policies developed for village education during the single-party period continued during the Democratic Party period. However, the new government produced new projects in line with its own policies and made radical changes in the institutions and organizations within the old policy. This change was felt especially in primary education, religious education and village institutes. In the first years of the Democratic Party's rule, various media outlets emerged thanks to the freedom it provided to the press. One of these publications is The Journal of Eğitim Hareketleri, which started its publication life in 1955 by Hıfzırrahman Raşit Öymen. The Journal has tried to produce solution suggestions by addressing the problems that the Turkish education system has encountered since the first years of the Republican Era. The journal includes articles by foreign and local educators, as well as literary experts, theologians, historians and sociologists who are experts in their fields.
It is seen that The Journal of Eğitim Hareketleri also attaches importance to villages and education in villages. The Journal includes the policies implemented during the Single Party and Democrat Party periods regarding the enlightenment of the villagers and the education of the village children. In this context, the problems of village schools and village teachers and the place of village children and villagers in the Turkish education system are discussed. In this study, it was tried to reveal how the issue of education in the village was handled in The Journal of Eğitim Hareketleri during the Democratic Party period.
Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren vatandaşların ülkenin iktisadi, sosyal ve kültürel hayatına katkıda bulunması için çeşitli politikalar geliştirilmiştir. Bu politikaların başarılı olması için eğitim en önemli vasıta olarak görülmüş ve halkın büyük çoğunluğunu oluşturan köylünün eğitilmesi için projeler tasarlanmıştır. Tek parti döneminde köy eğitimi için geliştirilen politikalar Demokrat Parti döneminde de devam etmiştir. Ancak yeni iktidar kendi politikaları doğrultusunda yeni projeler üretmiş eski politika dâhilindeki kurum ve kuruluşlarda köklü değişime gitmiştir. Bu değişim özellikle ilköğretim, din eğitimi ve Köy Enstitüleri üzerinde hissedilmiştir. Demokrat Parti iktidarının ilk yıllarında basına sağladığı özgürlük ortamı sayesinde çeşitli yayın organları ortaya çıkmıştır. Bu yayınlardan biri de Hıfzırrahman Raşit Öymen tarafından 1955 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Hareketleri Dergisidir. Dergi, Türk eğitim sisteminin Cumhuriyet Dönemi’nin ilk yıllarından itibaren karşılaştığı sorunları ele alarak çözüm önerileri üretmeye çalışmıştır. Dergide yabancı ve yerli eğitimcilerin yanı sıra alanında uzman edebiyatçı, ilahiyatçı, tarihçi ve sosyologlarında yazılarına yer verilmiştir.
Eğitim Hareketleri Dergisinde köy ve köyde eğitim konularına da önem verildiği görülmektedir. Dergide Tek Parti ve Demokrat Parti dönemlerinde köylünün aydınlanması ve köy çocuğunun eğitilmesi hususunda gerçekleştirilen politikalara yer verilmiştir. Bu bağlamda köy okullarının ve köy öğretmeninin sorunları ile köy çocuğunun ve köylünün Türk eğitim sistemindeki yeri ele alınmıştır. Bu çalışmada Demokrat Parti döneminde Eğitim Hareketleri Dergisinde köyde eğitim konusunun nasıl işlendiği ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | May 26, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |