Ibn ‛Arabī's (d.
638/1240) interpretation of tawḥīd (oneness of God) in the form of waḥdah
al-wujūd (oneness of being) has hitherto been a topic on which the most works
have been authored in favor or against it, that is to say, a topic most written
on in its refutation and defense. It is possible to explain the criticisms of
those who do not accept waḥdah al-wujūd-centered Sufism, which had established
Ibn ‛Arabī as its pioneer, as criticisms of waḥdah al-wujūd rooted in critiques
that are mostly from those who reject Sufistic interpretations of the religion
and accept Sufism prior to Ibn ‛Arabī. Muḥammad Ḥayāt al-Sindī was a Sufi
belonging to the Naqshbandi tariqah who had followed Ibn Taymiyyah (d.
728/1328) and, like him, accepted to a large extent pre-Ibn ‛Arabī Sufism and
negated Ibn ‛Arabī and his followers. At the same time, Ḥayāt al-Sindī was one
of the most influential teachers of Muḥammad b. ‛Abd al-Wahhāb (d. 1206/1792)
who was foremost to principally reject Sufistic interpretations of the
religion. This paper will present a critical edition of Ḥayāt al-Sindī's
narrations and refutations of Ibn ‛Arabī, Konevī (d. 673/1274), Tilimsānī (d.
690/1291), and Ibn Fāriḍ (d. 632/1235) which was compiled under Fatḥ
al-Wadūd `alā Waḥdah al-Wujūd, and in addition it will comparatively
analyze it with another one of his Sufi works, Sharḥ al-Hikam al-‛Atāiyyah
and al-I‛ānah al-Samadiyyah fī al-Ṭarīqah al-Naqshbandiyyah, and discuss
the consistency of the refutation. The intended objective in translating and
presenting a critical edition of Ḥayāt al-Sindī's criticism of waḥdah al-wujūd
in Fatḥ al-Wadūd and partially comparing it with Sindī's other Sufi
work, and attempting to present Ḥayāt al-Sindī.
Tevhidin vahdet-i vücûd şeklinde yorumu İbnü’l-Arabî’den (ö.
638/1240) bu tarafa lehinde ve aleyhinde üzerine en çok eser telif edilen diğer
bir ifadeyle üzerine reddiye ve müdafaa yazılan konulardan biridir. Vahdet-i
vücûd eleştirilerini dinin tasavvufi yorumunu büyük ölçüde reddedenlerin
eleştirileri ve İbnü’l-Arabî öncesi tasavvufu kabul edip İbnü’l-Arabî’nin
önderliğinde teessüs eden vahdet-i vücud merkezli tasavvufu kabul etmeyenlerin
eleştirileri olarak ifade etmek mümkündür. Muhammed Hayât es-Sindî büyük ölçüde
takipçisi olduğu İbn Teymiyye (ö. 728/1328) gibi İbnü’l-Arabî öncesi tasavvufu
olumlayan ve İbnü’l-Arabî ve takipçilerini olumsuzlayan Nakşbendî tarikatına
mensup bir sûfîdir. Hayât es-Sindî aynı zamanda dinin tasavvufî yorumunu büyük
ölçüde bütünüyle reddedenlerin önderi Muhammed b. Abdülvehhâb’ın (ö.
1206/1792) da en etkili hocalarından
birisidir. Bu makalede Hayât es-Sindî’nin İbnü’l-Arabî, Konevî, (ö. 673/1274),Tilimsânî
(ö. 690/1291) ve İbnü’l-Fârız’dan (ö. 632/1235) yaptığı nakiller ve reddiyeleri
altında telif ettiği Fethu’l-vedûd ‘alâ vahdeti’l-vücûd’unun tahkiki
yapılacak ve onun diğer tasavvufi eserleri olan Şerhu’l-Hikemi’l-Atâiyye
ve el-İânetü’s-Samediyye fi’t-Tarikati’n-Nakşbendiyye eserleriyle
karşılıklı bir şekilde incelenerek reddiyenin tutarlılığı tartışılacaktır.
Hayât es-Sindî’nin Fethu’l-vedûd isimli vahdet-i vücûd eleştirisinin
tahkik ve tercüme edilip Sindî’nin diğer tasavvufî eserleriyle kısmen mukayese
edilmesi, ayrıca Hayât es-Sindî’nin hayatı ve eserlerinin tam listesinin
tespitinin denenmesi ile Hayât es-Sindî hakkında daha detaylı çalışmalara zemin
hazırlanması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |