Bu çalışma,
nahiv diye adlandırılan Arap Dili gramerinde XIX. yüzyıldan itibaren görülen
yenileşme hareketlerinin, konuların tasnifi alanındaki yansımasını ele almayı
amaçlar. Bu amaçla makalede önce nahiv tarihindeki meşhur nahiv kitaplarının
konu tasniflerine göz atılmış, sonra modern yenilenme döneminde bu geleneksel
tasniflere yöneltilen eleştiriler aktarılmış, ardından modern Arap dilcilerinin
nahvin konularını yeniden düzenleme bağlamında ortaya koydukları teorik ve
pratik yaklaşımlar ele alınmıştır. Son iki yüzyıl
boyunca Arap Dili gramerindeki yenileşme hareketleri, geleneksel nahiv
kitaplarının konu tasniflerini, i‘râb
odaklı ve amil teorisine dayanan yöntemleri sebebiyle anlamı ihmal eden bir
şekilcilikle itham etmişlerdir. Bu eleştiriye göre, nahivciler aynı konu
başlığı altında toplanması gereken birçok dilsel unsuru, farklı konu başlıkları
altına dağıtarak parçalamış ve konu bütünlüğünü sağlayamamışlardır. Bu
eleştiriler yeni nahiv kitaplarının hazırlanması sürecinde konuların nasıl bir
yöntemle düzenleneceğine dair fikir vermesi açısından hayati bir öneme sahip olmuştur. Nahiv ilmi
tarih boyunca hem Arap Dilinin bir grameri olmuş hem de İslami ilimlerin dili
olarak geleneksel yapısını korumuştur. Bu geleneksel yapının korunması fasih
Arapçanın da yüzyıllar boyunca büyük ölçüde değişmeden gelmiş olmasıyla
alakalıdır. Ancak modern döneme gelindiğinde, bu dönemin ihtiyaçları
çerçevesinde, Arapçanın bir iletişim aracı olma özelliği öne çıkarılmış ve
resmi okullardaki zorunlu eğitim çerçevesinde dil öğretiminin kolaylaştırılması
hedeflenmiştir. Yeni dönemde nahiv ilminin konularını yeniden düzenleme çabası
bir yönüyle bu amaçtan kaynaklanmış iken diğer taraftan XX. yüzyılda Batıda
ortaya çıkan yeni dilbilimsel gelişmeler de farklı bir kaynağı oluşturmuştur.
Ortaya çıkan yeni tasniflere bakıldığında, bunların iletişimde işlevsel olacak
şekilde, cümle oluşturmayı, üslup yapılarını ve anlamsal özellikleri dikkate
alan tasnifler olduğu görülür.
This article is about the impacts of the reformist movements
within the Arabic grammar, Nahv, that are active since the 19th century
on the area of classification of grammar topics. For this purpose we first
analyze how the famous Arabic grammar books classify topics, and then take a
look at how this classification is critiqued in the modern era and finally we
discuss the theoretical and practical methods employed by the modern Arab
grammarians to classify grammar topics. For the last two centuries, the reformist
movements within Arabic grammar have accused the method of classification of
grammar topics of the classical grammar books with neglecting the meaning by
paying attention to form due to their methods being relied on agent theory and
i‘râb. According to this critique, various linguistic elements that are
supposed to be classified under the same topic are distributed under various
topics and the integrity of topics is violated. These critiques had utmost
importance in how the topics would be classified in the new books of grammar. The
science of Nahv, has been the grammar of Arabic language and is preserved in
its classical for being language of Islamic sciences. This also has to do with
the fact that classical Arabic is more or less preserved in its form throughout
history. However in the modern era, according to the needs of this era, the
feature of Arabic as a means of communication is emphasized and as part of
compulsory education in public schools enabling an easier teaching of Arabic is
pursued. The need for a reform in Arabic grammar was influenced by these
reasons as well as the new linguistic developments that emerged in the West in
20th century. The new classifications take into consideration
forming sentences, stylistic structures and semantic features that are about
functionality in communication.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics, Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |