Dini ilimler, bilimlerin hem en eskilerinden hem de en yenilerinden biridir. En eskilerden biridir: zira felsefe dinin çocuğudur ve felsefenin ilk girişimleri, dini bilinç için bir tür mantık (rationale) bulma çabasıdır. Diğer yandan, en yenilerden biridir ve bunun iki tür nedeni vardır. Birincisi, bilimin olayları açıklaması için gereken veriler ancak modern zamanlara kadar tamamen erişilebilir hale gelmiştir; ikincisi, daha önceden erişilebilir hale gelmiş olsalar bile olayları açıklamak için gereken fikirler ve ilkeler henüz keşfedilmemişti veya en azından evrensel anlamda bir kabul görmemişlerdi. Zira, insanın düşünce dünyasının gelişiminde, fikirlerin gerçeklere (olgulara) ve olguların da fikirlere dönüştüğü her zaman ikili bir süreç vardır; daha doğrusu, tıpkı insanın entelektüel hayatına sürekli olarak dokunan bir kumaş ve onun ipliği gibi bu ikili tek bir sürecin iki ayrı faktördür. Günümüze kadar ihmal edilegelen ve hatta dikkate alınmayan insan ile dünya ilişkisini veya insanların yaşam ilişkilerini araştırmaya iten ciddi merak ise insan ruhunun gelişiminin ve bu gelişimin beraberinde getirdiği yeni fikirlerin yarı bilinçsiz eyleminin bir sonucudur.
THE science of religion is one of the earliest and one of the latest of the sciences. It is one of the earliest: for philosophy is the child of religion, and its first efforts are spent in the endeavor to find some kind of rationale for the relig ous con- sciousness. On the other hand, it is one of the latest: and that for a twofold reason. It is not till quite modern times that the necessary data of the science, the facts to be explained, have become fully accessible; and even so far as they were accessible before, the ideas and principles by which it is pos- sible to explain them had not been discovered, or, at least, had not been appreciated in their universal bearing
Dini ilimler, bilimlerin hem en eskilerinden hem de en yenilerinden biridir. En eskilerden biridir: zira felsefe dinin çocuğudur ve felsefenin ilk girişimleri, dini bilinç için bir tür mantık (rationale) bulma çabasıdır. Diğer yandan, en yenilerden biridir ve bunun iki tür nedeni vardır. Birincisi, bilimin olayları açıklaması için gereken veriler ancak modern zamanlara kadar tamamen erişilebilir hale gelmiştir; ikincisi, daha önceden erişilebilir hale gelmiş olsalar bile olayları açıklamak için gereken fikirler ve ilkeler henüz keşfedilmemişti veya en azından evrensel anlamda bir kabul görmemişlerdi. Zira, insanın düşünce dünyasının gelişiminde, fikirlerin gerçeklere (olgulara) ve olguların da fikirlere dönüştüğü her zaman ikili bir süreç vardır; daha doğrusu, tıpkı insanın entelektüel hayatına sürekli olarak dokunan bir kumaş ve onun ipliği gibi bu ikili tek bir sürecin iki ayrı faktördür. Günümüze kadar ihmal edilegelen ve hatta dikkate alınmayan insan ile dünya ilişkisini veya insanların yaşam ilişkilerini araştırmaya iten ciddi merak ise insan ruhunun gelişiminin ve bu gelişimin beraberinde getirdiği yeni fikirlerin yarı bilinçsiz eyleminin bir sonucudur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Translated Articles |
Translators | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 52 Issue: 2 |