Abstract
Ülkemizde 1970’li yıllardan itibaren, İslami dünya algısının yansıdığı sinema filmleri yapılmaya
başlanmıştır. Bu sinema filmleri temel olarak Batılılaşma ve modernleşmenin İslami yönelimli
bireylere ve toplumsal yapıya olan olumsuz etkilerini irdelemiştir. Günümüze kadar süregelen bu
sinema yaklaşımı, İslami düşünceye uygun bireyin ve toplumun nasıl olması gerektiğini ele alarak
çeşitli rol modelleri, davranış biçimleri ve değerler önermişlerdir. Bu tarz söyleme sahip sinema
filmlerinin son dönem örneklerinden birisi ise 2013 yılında gösterime giren “Selam” filmidir.
“Selam” filmi, Afganistan, Bosna Hersek ve Senegal’deki “Türk Okulları”nda görev yapan
öğretmenlerin hikâyesini konu edinmektedir. Filme konu olan “Türk Okulları” ve bu okullarda
görev yapan öğretmenler, ülkemizdeki İslami yönelimli bir hareketin dünyaya açılmasını ifade
etmektedir. Çalışmada, söylem analizi yöntemi aracılığıyla “Selam” filmi örneğinde, hoşgörü ve
diyalog kavramlarının İslami söylemin içinde nasıl sunulduğuna dair irdeleme gerçekleştirilmektir.
Bu irdeleme sonucunda ulaşılan temel sonuç ise filmin kahramanları olan öğretmenlerin, İslami
kimliğe sahip evrensel bir rol model olarak sunuldukları olgusudur.